ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدیقه وسمقی «به‌دلیل مشکلات بینایی» از زندان اوین آزاد شد

پایگاه خبری امتداد دوشنبه ۱۰ اردیبهشت از آزادی صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و فعال مدنی زندانی از زندان اوین خبر داد. علت آزادی او مشکلات بینایی عنوان شده است. نیروهای امنیتی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ صدیقه وسمقی را در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. یکی از اتهام‌های او «حضور بدون حجاب شرعی در ملاء عام» است. صدیقه وسمقی که فقیه، روشنفکر دینی و از فعالان مدنی منتقد جمهوری اسلامی است چندی پیش اعلام کرده بود که حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی نمی‌داند و آن را «یک بازی سیاسی بیهوده» خوانده و گفته بود «زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد». این فعال مدنی و پژوهشگر همچنین پس از بازداشت اعلام کرده بود که در دادگاه انقلاب حاضر نخواهد شد.

نهادهای امنیتی دست‌اندرکاران فیلم جدید محمد رسول‌اف را احضار و ممنوع‌الخروج کردند

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران برخی از دست‌اندرکاران تولید فیلم «دانه‌ انجیر مقدس» ساخته‌ محمد رسول‌اف را در هفته گذشته و هفته جاری احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده‌اند. پاک‌نیا افزوده است که برخی از عوامل فیلم جدید رسول‌اف ممنوع‌‌الخروج نیز شده‌اند. به‌گفته این وکیل دادگستری مأموران امنیتی در بازجویی‌ها از این سینماگران خواسته‌اند «تا از کارگردان فیلم، محمد رسول‌اف، بخواهند که فیلم را از فستیوال کن خارج کند». دوشنبه ۳ اردیبهشت / ۲۲ آوریل، در حالی‌که فهرست فیلم‌هاى هفتادوهفتمین دوره جشنواره کن اعلام شده بود و نام فیلمى از سینماى ایران در فهرست نهایى بخش مسابقه دیده نمى‌شد، فیلم جدید محمد رسول‌اف، «دانه انجیر مقدس» در بخش مسابقه این جشنواره پذیرفته شد. مسئولان حکومتی در ایران محمد رسول‌اف را که بارها بازداشت شده «ممنوع‌الکار» کرده‌اند و رسانه‌های ایران حضور فیلم او در بخش مسابقه جشنواره کن امسال را بازتاب ندادند. او سال گذشته نیز پس از آزادی از زندان، به دلیل ممنوع‌‌الخروجی نتوانست به‌عنوان داور در این جشنواره شرکت کند. محمد رسول‌اف سابقه حضور در جشنواره کن را دارد. او در سال ۲۰۱۷ با فیلم «لِرد» جایزه بهترین فیلم در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را به‌دست آورد. رسول‌اف همچنین در سال ۲۰۱۱ جایزه بهترین کارگردانی بخش «نوعی نگاه» کن و جایزه منتقدان فرانسیس شاله را برای فیلم «به امید دیدار» گرفت. فیلم «شیطان وجود ندارد» او نیز در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه اصلی خرس طلایی هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین شد. فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم هم در سال ۲۰۱۳ جایزه خود را به فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» محمد رسول‌اف اعطا کرد. هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت‌ تا ۵ خرداد) برگزار می‌شود. امسال «گرتا گرویگ»، فیلمساز و بازیگر زن آمریکایی ریاست هیأت داوران را برعهده دارد.

در حمله مردان مسلح ناشناس به یک مسجد شیعیان در هرات شش نفر از جمله یک کودک کشته و دو نفر زخمی شدند

منابع محلی در هرات می‌گویند که شمار کشته شدگان حمله مسلحانه به یک مسجد شیعیان واقع در «شهرک محمدیه» ولسوالی گذره این ولایت به شش نفر افزایش یافته است. به‌نوشته روزنامه «۸صبح» مردان مسلح ناشناس سوار برموتور شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به‌روی نمازگزاران در این مسجد آتش گشودند و سپس متواری شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. در این حمله چهار مرد، یک کودک و یک زن کشته و دو نفر زخمی شده‌اند. پیشتر شاخه خراسان داعش که طالبان منکر حضور آن‌ها در خاک افغانستان است، مسئولیت چنین حملاتی را بر عهده می‌گرفت. «جبهه آزادی افغانستان» روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای با محکوم‌کردن حمله به مسجد شیعیان گفت این حمله مسلحانه از سوی «گروه‌های تروریستی» تحت حمایت طالبان برای دامن‌زدن به اختلافات فرقه‌ای علیه شهروندان هزاره و دیگر اقوام کشور انجام شده است و آن‌ را «ادامه نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» خواند.

بازجوها شماری از فعالان کارگری زندانی در اوین را در آستانه روز جهانی کارگر به پرونده‌سازی جدید تهدید کردند

شماری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و فعالان کارگری زن و مرد زندانی در زندان اوین را در آستانه‌ی روز جهانی کارگر تهدید کردند. به گزارش کانال تلگرامی سندیکا، ریحانه انصاری‌نژاد، آنیشا اسداللهی، رضا شهابی، کیوان مهتدی، داود رضوی و حسن سعیدی این زندانیان بودند که هدف تهدید بازجویان اوین قرار گرفتند. بنا بر این گزارش، شهابی، رضوی و سعیدی، اعضای سندیکا همراه با مهتدی، نویسنده و مترجم و فعال کارگری، ظهر دوشنبه ۱۰ اردیبهشت از بند چهار به بند ۲۰۹ منتقل شدند و بازجویان به آنها گفتند که «هر گونه اعتراص و بیانیه از طرف آنها منجر به پرونده سازی خواهد شد و چند سالی به زندانشان اضافه خواهد گردید. بازجویان مشخصا تهدید کردند که اگر آنها بیانیه ای به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر کنند، پرونده جدید علیه آنها باز نموده و تحویل قوه قضاییه خواهند داد و دوباره به چند سال زندان بیشتر محکوم خواهند شد». سندیکا در گزارش‌اش درباره تهدید ریحانه انصاری‌نژاد و آنیشا اسداللهی هم گزارش داده که از این دو خواسته شده نزد بازجویان بروند اما آنها نپذیرفته‌اند. سندیکای اتوبوس‌رانی تأکید کرده که «بزرگداشت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، حق همه کارگران است و تهدید فعالین ‌کارگری در بند فقط نفرت بیشتر نسبت به آمران و‌ عاملان آن ایجاد خواهد کرد.» این فعالان کارگری در پرونده‌سازی امنیتی حول بازدید دو سندیکالیست فرانسوی از ایران و اغلب حوالی روز کارگر ۱۴۰۱ بازداشت شدند.