ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمار کارگران کشته‌شده در حوادث کاری سال گذشته ۱۱,۳ درصد افزایش داشت

پزشکی قانونی از مرگ دو هزار و ۱۱۵ نفر به دلیل حوادث کاری در سال ۱۴۰۲ خبر داد. شمار مصدومان حین کار نیز پنج درصد افزایش داشت. وزارت کار اما می‌گوید آمار قربانیان حوادث کاری کاهش یافته است.

علی ضیایی، رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۲ جان خود را در حوادث کاری از دست دادند، گفت:

در مجموع در سال ۱۴۰۲ در حوادث ناشی از کار، دو هزار و ۱۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات یک هزار و ۹۰۰ نفر بود، ۱۱,۳ درصد افزایش داشته است.

از این تعداد دو هزار و ۹۴ نفر مرد و ۲۱ نفر زن بودند. در سال ۱۴۰۱ یک‌هزار و ۸۷۰ نفر از جان‌باختگان حوادث کار مرد و ۳۰ نفر زن بودند.

به‌گفته علی ضیایی، استان‌های تهران با ۴۱۴ نفر، اصفهان با ۱۷۲ نفر، خراسان رضوی با ۱۴۷ نفر و مازندران با ۱۳۸ فوتی بیشترین آمار و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با سه نفر، ایلام با ۹ نفر و زنجان با ۱۰ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث محیط‌های کار را داشته‌اند.

همچنین در سال گذشته ۹۸۳ نفر از قربانیان حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست دادند که ۴۶,۵ درصد کل تلفات را در برمی‌گیرد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، ۸۶۱ نفر به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست دادند. براین اساس آمار کشته‌شدگان براثر سقوط از بلندی نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۴,۲ درصدی داشته است.

پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت با ۴۷۴ فوتی، ۲۲,۴ درصد از کل تلفات حوادث محیط کار را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم دلایل مرگ در این حوادث قرار دارد. آمار مرگ بر اثر اصابت جسم سخت نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۴۱۴ مورد بود، رشد ۱۴,۵ درصدی داشته است.

برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن در رتبه‌های بعدی مرگ در حوادث کار قرار دارند و به ترتیب در سال گذشته ۲۸۹ نفر، ۱۳۱ نفر و ۵۵ نفر در این حوادث جان خود را از دست دادند.

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی همچنین افزود آمار مصدومان حوادث کار نیز نسبت به سال ۱۴۰۱، پنج درصد افزایش داشته است.

براساس این آمار، در سال ۱۴۰۲، ۲۷ هزار و ۳۷۷ مصدوم حوادث کاری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

پیش از این، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده بود که در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ دست‌کم یک‌هزار و ۷۷ کارگر جانشان را در حوادث کارگری از دست دادند. بدین ترتیب آماری که رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی ارائه کرده است نشان می‌دهد که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، یک‌هزار و ۳۸ نفر در حوادث کاری جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمار کارگران فوت‌شده در حوادث کار را بسیار کمتر از سازمان پزشکی قانونی گزارش می‌کند.

علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌تازگی آمار جدیدی از حوادث ناشی از کار در کشور ارائه کرده و گفته است حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۰، ۷۱۲ نفر بود که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۶۸۰ نفر فوتی کاهش یافته است. او افزود:

با توجه به تلاش وزارت کار برای صیانت از نیروی کار، حوادث ناشی از کار در دو سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل به میزان ۹,۷ کاهش یافته است.

اختلاف آمار گزارش‌شده از سوی این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد بخش بزرگی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار و تأمین اجتماعی رخ می‌دهد.

رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کارفرمایان، نبودن ناظران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نداشتن لباس کار ایمن و استاندارد کارگران از مهمترین عوامل حوادث کاری مرگبار هستند.

ایران از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران است. ایمنی کار در ایران در سطح بسیار پایینی قرار دارد و کارگران همواره در معرض خطر مرگ و مصدومیت قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.