ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"افت تحصيلی و ترک تحصيل دانش‌آموزان خوزستانی نتيجه منع زبان مادری در مدارس است"

عبدالله مزرعه و کريم دحيمی،

عبدالله مزرعه و کريم دحيمی، دو آموزگار سابق مدارس استان خوزستان که اکنون در خارج از کشور به‌سر می‌برند در گفت‌وگو با کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران در مورد پيامدهای ممنوعيت تدريس به زبان عربی در مدارس اين استان سخن گفتند.

عبدالله مزرعه، معلم مقاطع ابتدايی و راهنمايی مدارس استان خوزستان، از معلم‌های است که به دليل توجه نکردن به بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در مورد ممنوعيت تدريس به زبان عربی پس از ۱۸ سال سابقه کاری اخراج شده، و کريم دحيمی نزديک به ۱۰ سال معلم رياضی و علوم مدارس اهواز و شوش بوده است

به‌گفته اين دو آموزگار اجازه نداشتن صحبت به زبان مادری در کلاس‌های درس، باعث افت تحصيلی و حتی ترک تحصيل بسياری از دانش‌آموزان استان خوزستان شده است.

آن‌ها گفته‌اند: "سياست آموزش و پرورش برای سرپوش نهادن به  اين نقطه ضعف اجبار کردن مديران مدرسه به دادن نمره قبولی به دانش‌آموزان اين منطقه است تا پيامدهای سياست ممنوعيت تدريس به زبان مادری در مدارس دو زبانه علنی نشود."

عبدالله مزرعه و کريم دحيمی افزوده‌اند: "اجازه نداشتن برای صحبت به زبان مادری فقط معطوف به کلاس‌های درس نيست و حتی شامل زنگ تفريح و زمان‌های خارج از کلاس نيز می‌شود و اگر معلمی خلاف آن را عمل کند و بخواهد در اين زمان‌ها هم جواب پرسش‌های درسی دانش‌آموزان را به زبان عربی بدهد باز با توبيخ و اخراج مواجه خواهد شد."

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران در ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ با انتشار بيانيه‌ای موضوع  تدريس زبان مادری ايرانيان (کردی، آذری، عربی و…) بطور رسمی در سطوح مدارس، دانشگاه‌ها بر اساس قانون اساسی را مورد تأکيد قرار داد.

علی‌اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نيز در گفت‌وگويی با سايت جماران در ۱۱ مهرماه سال جاری وعده داد که به زبان قوميت‌ها در مدارس کشور اجازه تدريس داده خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا

    با سخنان این اقایان کاملا مخالفم و دروغ می گویند. بنده سال ها در مناطق عربی معلم بودم  و  \نج سال با این اقا همکار بودم و کاملا او را می شناسم . 

  • محمد رضا

    آن چیزی که معلمان گرامی فوق فرموده اند کاملا درست است / زبان مادری بایستی از کودکی به دانش آموزان تدریس شود تا از بوجود آمدن مشکلات زبانی در میان افر اد ذوزبانه جلوگیری شود /آموزش زبان عربی در دوره راهنمایی و دبیرستان نیز صرفا آموزش یک واحد درسی خارجی بوده و هیچ فایده ای برای دانش آموزان عرب که بایستی تمامی دروس ( ریاضیات - علوم - دینی - وغیره ) را به فارسی بیاموزند ندارد همانطور که تدریس زبان انگلیسی به عنوان یک واحد درسی هم هیچ فایده ای نداشته واکثر دانش آموزان در این مورد ضعیف هستند

  • فرهاد

    مطلقا ادعای بی پایه ***است مانند *** می کنند. زبان عربی به دلایل مذهبی برای تمام مردم ایران و در تمام مقاطع تدریس می شود. نه تنها ممنوعیی برای تحصیل عربی وجود ندارد بلکه خواندن عربی در ایران برای تمام دانش آموزان اجباری است. من مقدمات زبان عربی را در ایران و در مدرسه یاد گرفتم. زبان عربی چون زبان قرآن است هم در دبیرستان و هم در دوره ی راهنمایی --که در حال حاضر بخشی از دوره دبستان شده -- تدریس می شود حتی اگر کسی نخواهد یاد بگیرد.