ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات ايران و ۱+۵ در ژنو آغاز شد

مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو آغاز شد. ايران می‌گويد حامل طرح جديدی است و کشورهای غربی منتظر نخستين گام‌های عملی ايران در زمينه شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود هستند.

مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ با حضور محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا آغاز شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، هيئت‌های مذاکره‌کننده پيش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه (۱۵ اکتبر) به مقر سازمان ملل در ژنو رفتند تا مذاکراتی را که از ماه آوريل متوقف شده است از سر گيرند.

مذاکرات ايران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آلمان، که دو روز به طول خواهد انجاميد با شرکت مديران سياسی و معاونان وزيران امور خارجه برگزار خواهد شد.

کاترين اشتون مسئوليت هيئت مذاکره‌کننده کشورهای گروه ۱+۵ را بر عهده دارد و اعضای ديگر اين هيئت را وندی شرمن، نماينده آمريکا؛ سرگئی ريابکوف، نماينده روسيه؛ ژاک اوديبر، نماينده فرانسه؛ وانگ مين، نماينده چين؛ سايمون گس؛ نماينده بريتانيا و هانس ديتر لوکاس، نماينده آلمان تشکيل می‌دهند.

محمدجواد ظريف، امروز در آغاز مذاکرات  "نقشه راه" را از سوی ايران برای ادامه مذاکرات معرفی کرد.

هیئت مذاکره‌کننده ايرانی با همراهی ظريف در رايزنی‌های پيش از آغاز نشست شرکت کرد اما پس از پايان نشست افتتاحيه رياست تيم ايرانی در مذاکرات فنی را عباس عراقچی، معاون حقوقی و بين‌الملل وزارت امور خارجه بر عهده خواهد گرفت.

اين مذاکرات در نوبت صبح به پايان رسيد و بعد از ظهر ادامه يافت. مذاکرات صبح امروز "مثبت" ارزيابی شده است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون به خبرنگاران گفت در نشست صبح امروز پیشنهاد ایران توسط محمدجواد ظریف ارائه شد. وی اين پيشنهاد را "بسیار مفید" خواند.

دور دوم مذاکرات ژنو نيز در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقيقه به‌وقت محلی آغاز شد که در آن رياست گروه ايرانی را عباس عراقجی و رياست گروه ۱+۵ را هلگا اشميد بر عهده داشتند.

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکا؛ حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه؛ داوود محمدنیا، مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی، در اين مذاکرات حضور دارند.

محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، دوشنبه‌شب ۲۲ مهر در ژنو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند اما جزئياتی از اين ديدار منتشر نشده است.

ظريف روز گذشته به‌هنگام ورود به ژنو درباره طرح پيشنهادی ايران و اين دور از مذاکرات گفت: "مذاکراتی که با ديدار بنده و خانم اشتون شروع می‌شود و فردا با جلسه افتتاحيه و جلسه بين کارشناسان و معاونان ادامه خواهد داشت مرحله جديد و اولين دور گفت‌وگوهای ايران و ۱+۵ بعد از اجلاس وزرا در نيويورک است. اين اولين آزمايش خواهد بود که ميزان جديت فضای ۱+۵ را بسنجيم چون جلسه اول در سطح وزرا برگزار شد و اعلام اراده سياسی بود."

ظريف افزود: "من اعتقاد دارم مشکلی وجود ندارد و برنامه هسته‌ای ايران  کاملا صلح‌آميز است و نياز است با يک برخورد متوازن و متعادل موانعی را که در اين چند سال ايجاد شده از ميان برداريم و به سمت اجرای حقوق هسته‌ای ايران ضمن ايجاد اطمينان در سطح بين‌الملل از صلح‌آميز بودن کامل پيش رويم."

اين در حالی است که کشورهای غربی ضمن استقبال از لحن مثبت ايران خواهان عمل ايران به‌ گفته‌های خود شده‌اند.

کاترين اشتون، امروز در ژنو گفت: "ما در اين‌باره محتاطانه خوش‌بين هستيم. اما واقعيت‌ها تعيين‌کننده‌ است."

اشتون افزود: "من اميدوارم در اين زمان فرصت لازم به‌وجود آيد تا به‌طور حقيقی وارد جزئيات شده و احتمالات را مورد بررسی قرار دهيم."

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا نيز دو روز پيش تأکيد کرد که آمريکا در پی راه‌حلی صلح‌آميز برای مناقشه هسته‌ای ايران است، ولی سخنان مثبت ايران بايد به عمل تبديل شود.

کری ضمن اشاره به جدی بودن باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در راه جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای، گفت: “من به جد معتقدم که نرسيدن به توافق با ايران بهتر از يک توافق بد است.”

از سوی ديگر عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بين الملل وزارت امور خارجه ايران نيز پيش از سفر به ژنو ضمن اعلام اين‌که نسبت به حسن‌نيت کشورهای گروه ۱+۵ ترديد دارد، درباره غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران گفت: “ما درباره حجم، سطح و شیوه‌های غنی‌سازی مذاکره خواهیم کرد اما خروج اورانیوم غنی‌سازی‌شده از ایران خط قرمز کشور ما است.”

سی‌بی‌اس: دولت اوباما از کنگره خواسته است تا برای پيشبرد مذاکرات هسته‌ای، تحريم‌های جديد عليه ايران را تصويب نکند.

وی همچنین تأکید کرد: “اجازه نخواهیم داد غنی‌سازی حتی یک روز هم متوقف شود.”

غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران یکی از موضوعات مورد اختلاف جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ است که تاکنون توافقی بر سر آن صورت نگرفته است.

در همين حال شبکه‌ خبری سی‌بی‌اس آمريکا امروز گزارش داد که دولت باراک اوباما از کنگره خواسته است که تحريم‌های جديد عليه ايران را به‌منظور پيشبرد مذاکرات ايران و کشورهای گروه ۱+۵ تصويب نکند.

روز جمعه گذشته جمعی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمريکا در نامه‌ای به اوباما اعلام کردند در صورتی که ايران روز سه‌شنبه پيشنهادی را در مذاکرات خود با کشورهای گروه ۱+۵ ارائه کند، گزينه‌ نظامی همچنان بايد به‌عنوان گزينه‌ای محتمل باقی مانده و فشارها از طريق تحريم‌های اقتصادی افزايش يابد.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۳ و ۲۴ مهرماه – ۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو سوئیس ادامه خواهد يافت.

دور نخست مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم و گروه ۱+۵ در اواخر ماه سپتامبر در سطح وزیران امور خارجه در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

این نشست نخستین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از گذشت ۳۴ سال از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    تا حالا سریال عکس با جلیلی بود.   نوبت سریال عکسهای اشتون و ظریف شده است ؟!. 

  • sina

    م. سحر دیریست که آزادی ما بستۀ شیخ است تقدیر وطن در گرو هستۀ شیخ است باطل به ریا دم زند از «حق مُسلّم» وین بانگ توحش سرِ گلدستۀ شیخ است دیریست که ایران به گرو گان فقیه است این «هسته‌گری» یکسره دکّان فقیه است با نام انرژی و اتُم، ملت ایران سوزد به تنوری که در او نان فقیه است دیری ست که در کشور ما از بدِ تقدیر آزادی ابنای وطن بسته به زنجیر شیخ آمده و چنگ نهاده ست به شمشیر مرگ است به جولان و حیات است زمینگیر