ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائيل خواستار فشار غرب در مذاکرات هسته‌ای با ايران شد

در حالی کشورهای گروه ۱+۵ و ايران به مذاکرات هسته‌ای خود در ژنو ادامه می‌دهند، بنيامين نتانياهو در بيانيه شورای امنيت اسرائيل از غرب خواست تا در راه توقف برنامه هسته‌ای ايران تلاش کند.

با آغاز مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو، اسرائيل از کشورهای غربی خواست تا در راه توقف برنامه هسته‌ای ايران از طريق بستن کامل تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در اين کشور و ارسال اين مواد توسط تهران به خارج از کشور، تلاش کند.

به‌گزارش رويترز، پس از نشست شورای امنيت اسرائيل، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين کشور در بيانيه‌ای از جامعه جهانی خواست تا پيش از عملی ساختن وعده‌های نمادين ايران در مورد برنامه هسته‌ای اين کشور، تحريم‌های اقتصادی عليه ايران را متوقف نکنند.

بنا به اين گزارش، مذاکرات شورای امنيت اسرائيل به‌طور معمول مخفی نگاه داشته می‌شود و بيانيه‌ای پس از آن منتشر نمی‌شود.

نتانياهو در اين بيانيه که "به اتفاق آرا" به‌تصويب هفت وزير اسرائيل رسيده، تهديدهای نظامی خود را در صورت ادامه برنامه هسته‌ای ايران، تکرار نکرده است.

از نظر اسرائيل و کشورهای غربی، تهران تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را "صلح‌آميز" می‌خواند، در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند اما ايران اين اتهام را رد می‌کند.

در بيانيه نتانياهو همچنين آمده است: "اين اشتباهی تاريخی خواهد بود که پيش از حصول اطمينان از برچيدن برنامه نظامی هسته‌ای ايران تمامی امتيازات تحريم‌ها عليه اين کشور برداشته شود."

اين بيانيه می‌افزايد: "مذاکرات هسته‌ای در زمانی از سر گرفته شده است که رژيم ايران تحت فشار سنگين تحريم‌ها قرار دارد و نااميدانه تلاش می‌کند آن‌ها را کنار بزند."

نتانياهو در ادامه گفته است: "در حالی‌که آن‌ها [ايران] در حال رسيدن به هدف خود هستند، تحريم‌ها نبايد لغو شوند."

اسرائيل نسبت به "دام امتيازات ظاهری" جمهوری اسلامی ايران به جامعه جهانی هشدار داده و گفته است اين امتيازات برنامه نظامی هسته‌ای ايران را به چالش نمی‌کشند.

با روی کار آمدن حسن روحانی، رئيس‌جمهور جديد ايران در ماه ژوئن که به‌نظر می‌رسد مصمم به شکستن انزوای ديپلماتيک اين کشور است، اميد به حل‌وفصل کوتاه‌مدت مسئله هسته‌ای ايران بيشتر شده در حالی که نگرانی‌های اسرائيل همچنان برطرف نشده است.

"آرامش" روزهای اخير در مسئله هسته‌ای ايران و همين‌طور در روابط ايران و آمريکا، اين موضوع را پيش آورده است که آمريکا قصد دارد تدابير اتخاذشده عليه ايران را کاهش دهد. حضور يکی از کارشناسان اصلی تحريم‌ها عليه ايران در هيئت مذاکره‌کننده آمريکا نيز اين موضوع را تشديد کرده است.

مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان، با شرکت مدیران سیاسی و معاونان وزیران امور خارجه، امروز سه‌شنبه و فردا چهارشنبه (۲۳ و ۲۴ مهرماه – ۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو سوئیس در حال برگزاری است.

در همين حال همه چيز حاکی از آن است که ايران به هيچ وجه قصد ندارد از غنی‌سازی اورانيوم دست بکشد.

به‌گزارش آژانس بين‌الملل انرژی اتمی، از زمان نخستين تحريم‌ها عليه ايران در سال ۲۰۰۶ تاکنون، اين کشور ۱۹ هزار دستگاه سانتريفوژ، قطعات ضروری برای غنی‌سازی اورانيوم که می‌تواند هر دو سوخت غيرنظامی و نظامی را تأمين کند، راه‌اندازی کرده است.

اورانيوم کم يا متوسط غنی‌شده ايران ​​(۳.۵ درصد و ۲۰ درصد) به ترتيب به ۶.۸ تُن و ۱۸۶ کيلوگرم افزايش يافته است. در صورتی که غنی‌سازی به‌طور کامل صورت گيرد برای ساخت چندين بمب هسته‌ای، کافی خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.