ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۹ سال و نیم زندان برای برادران کردپور

دادگاه انقلاب مهاباد، خسرو و مسعود کردپور، دو روزنامه‌نگار کرد را در مجموع به ۹ سال و نیم زندان محکوم کرد.

دادگاه انقلاب مهاباد، خسرو و مسعود کردپور، دو روزنامه‌نگار کرد را در مجموع به ۹ سال و نیم زندان محکوم کرد.

به گزارش آژانس خبری مکریان، برادران کردپور، از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد، به اتهام "اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام" در مجموع به ۹ سال و شش ماه زندان و تبعید محکوم شدند.

خسرو کردپور، روزنامه‌نگار در لباس زندان

در این باره، کمال حسینی، روزنامه‌نگار و همکار آژانس خبری موکریان به زمانه گفت:‌ "متاسفانه برخلاف مُر قانون، حکم کتباً به برادران کردپور و وکلای آنان ابلاغ نشده؛ ولی خسرو خسروی توانسته حکم صادره رو در دادگاه انقلاب مهاباد مطالعه کند."

پس از ۲۵۰ روز بازداشت و سه جلسه دادگاه حکم خسرو کردپور و مسعود کردپور دو روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر روز ۱۸ آبان‌ماه اعلام شد.

در همین ارتباط، خسرو خسروی وکیل مدافع برادران کردپور به مکریان گفته است:‌ "خسرو کردپور از بابت اجتماع و تبانی به تحمل پنج سال حبس تعزیری و از بابت فعالیت تبلیغی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است و جمعاً محکومیت خسرو شش سال است."

این وکیل دادگستری، در پیوند با حکم صادره مسعود کردپور نیز گفت: "وی از بابت اجتماع و تبانی به تحمل سه سال حبس و از بابت فعالیت تبلیغی به تحمل شش ماه حبس تعزیری دیگرمحکوم شده است و جمعاً دوران محکومیت مسعود نیز سه سال و نیم است."

به گفته این وکیل دادگستری، خسرو کردپور همچنین به دو سال اقامت اجباری در کرمان تبعید شده و طبق حکمی که به وی اعلام شده باید پنج سال از حکمش را در زندان تبریز سپری کند.

به گفته کمال حسینی وکلای برادران کردپور قرار است، ظرف ۲۰ روز آینده به حکم صادر شده اعتراض کنند.

مسعود کردپور، روزنامه‌نگار در لباس زندان

خسرو کردپور و مسعود کردپور در اواسط اسفندماه سال ۹۱ در شهر مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در اوایل آبان‌ماه و پس از توقیف روزنامه‌ بهار اعلام کرد که سرکوب  مطبوعات در ایران ادامه دارد و  نسبت به وضعیت برادران کردپور ابراز نگرانی کرده بود.

پیش از آن هم شش تن از نمایندگان مجلس ایران، در نامه‌ای از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران خواسته‌ بودند، وضعیت پرونده خسرو کردپور و مسعود کردپور دو روزنامه‌نگار و فعال مدنی کُرد را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) عابد فتاحی، نماینده ارومیه؛ محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان؛ عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه؛ حامد قادر مرزی، نماینده قروه و دهگلان؛ امید کریمیان، نماینده مریوان و سروآباد؛ و سالار مرادی نماینده سنندج، کامیاران و دیوان‌دره، این نامه را امضا کرده‌ بودند.

این نمایندگان مجلس از حسن روحانی خواسته بودند "با توجه به درخواست و اظهارات این دو روزنامه‌نگار زندانی و به‌منظور اجرای عدالت، مساعدت لازم در خصوص پرونده برادران کردپور صورت بگیرد."

کمال حسینی درباره فعالیت‌های برادران کردپور به زمانه می‌گوید:‌ "مسعود و خسرو کردپور هزینه راستگویی و دفاع از حقوق بشر و همچنین هزینه شکستن سکوت و سانسور خبری حاکم بر مناطق کردنشین در دوران احمدی نژاد را پرداخت می کنند به این جهت ما همکاران این دو روزنامه نگار خواهان رسیدگی مجدد و قانونی به پرونده آنان هستیم."

خسرو کردپور مدیر آژانس خبری مکریان است. این تارنمای خبری بیشتر اخبار مربوط به حقوق بشر در مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    روزنامه نگاران مدافعان حقوق بشر،در زندان، و قاتل‌ها چون سعید مرتضوی آزادند.خجالت آور است.