ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک فیلمساز ایرانی در جشنواره فیلم رم

سعید نورافشان – هشتمین جشنواره فیلم رم آغاز به کار کرده است. از ایران، کیارش اسدی‌زاده با فیلم «گس» در بخش اصلی جشنواره فیلم رم شرکت دارد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رم از جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ (۸ نوامبر) آغاز به کار کرد و تا ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) به کار خود ادامه می‌دهد.

نمایی از فیلم «گس» ساخته کیارش اسدی‌زاده، جدال زناشویی در متن زندگی شهری

در بخش مسابقه هشتمین جشنواره فیلم رم ، ۱۷ فیلم از کشورهای گوناگون پذیرفته شده‌اند. کیارش اسدی‌زاده، کارگردان جوان وتازه‌نفس ایرانی هم با نخستین فیلم بلندش به نام «گس» به بخش اصلی جشنواره فیلم رم راه پیدا کرده است.

سعید نورافشان: «سینمای معاصر ایران که این روزها به مسائل شهری می‌پردازد، آشکارا از فیلم‌های سال‌ها قبل که بیشتر سوژه‌هایشان در روستا‌ها و بیابان‌ها می‌گذشت فاصله گرفته است.»

کیارش اسدی‌زاده در بخش اصلی هشتمین جشنواره فیلم رم با کارگردانانی از کشورهای دانمارک، شیلی، ایتالیا، آمریکا، برزیل، مکزیک، ژاپن، رومانی و ترکیه و چین رقابت می‌کند.

از ترکیه، تایفون پیرسلیم اغلو با فیلم «من او نیستم» در این جشنواره شرکت دارد.

از دو سال پیش مارکو مولر، رئیس قبلی جشنواره ونیز، ریاست جشنواره فیلم رم را به عهده گرفته و سعی کرده ابعاد گسترده‌تری به این جشنواره نوپا بدهد. او از شخصیت نامداری چون «جمز ‌گری»، فیلمساز مشهور آمریکایی برای ریاست هیأت داوران هشتمین جشنواره فیلم رم دعوت کرده است.

در بین هفت داور مسابقه، نام امیر نادری، کارگردان شناخته‌شده ایرانی که ۲۵ سالی است ایران را ترک کرده و مقیم نیویورک شده نیز دیده می‌شود.

فیلم «گس» ساخته کیارش اسدی‌زاده

داستان فیلم «گس» ساخته کیارش اسدی‌زاده پیرامون یک زوج نسبتاً جوان به نام سهیلا و جلال دور می‌زند. در این زندگی زناشویی، مرد خانواده بی‌مسئولیت‌های گوناگونی از خود نشان می‌دهد.

آذر که منشی جلال در مطب طبابت اوست در نظر دارد از شوهرش خسرو جدا شود و رابطه‌ای با جلال برقرار کند. آذر و شوهرش دارای دو فرزند هستند و ماجراهای پیچیده خانوادگی در ایران امروز قصه را به پیش می‌برد.

سینمای معاصر ایران که این روزها به مسائل شهری می‌پردازد، آشکارا از فیلم‌های سال‌ها قبل که بیشتر سوژه‌هایشان در روستا‌ها و بیابان‌ها می‌گذشت فاصله گرفته و تلفیقی به وجود آورده است از فیلم‌هایی مانند «گزارش» ساخته عباس کیارستمی در سال ۱۹۷۷ و فیلم‌های بعد از انقلاب رخشان بنی‌اعتماد و اصغر فرهادی.

فیلمنامه و میزانس‌های فیلم «گس» از کیارش اسدی‌زاده، هوشمندانه است و با تجربه‌هایی که این کارگردان در فیلم‌های کوتاه قبلی خود به‌دست آورده، امروزه به یک بلوغ نسبی رسیده است و می‌توان منتظر فیلم‌های خوب بعدی او نیز شد.

یکی از عناصر خوب فیلم، صداگذاری علیرضا علویان است که از بااستعداد‌ترین صداگذاران در ایران به شمار می‌‌آید.

کیارش اسدی‌زاده که خود فیلمنامه‌نویسی فیلم را هم به عهده داشته در سال ۱۹۸۱ در تهران به دنیا آمده و از سال ۲۰۰۱ شروع به ساختن فیلم‌های کوتاه و همچنین فیلم‌های تبلیغاتی کرده است.

فیلم «گس» به خاطر برخی ممیزی‌ها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درنیامد، اما در عراق، در جشنواره فیلم دهوک به نمایش گذاشته شد.

Acrid - trailer - Eye on Films von eyeonfilms
این فیلم همچنین در نشست‌های سینماتک خانه هنرمندان، ۲۵ شهریور ماه به نمایش گذاشته شد.

در این فیلم پانته‌آ پناهی، رویا جاویدنیا، احسان امانی، شبنم مقدمی، مهسا علافر، محمدرضا غفاری، نوال شریفی، صدف احمدی، ماهانا نور محمدی، سیما مبارک شاهی، بهاران بنی احمدی، سیامک صفری، مانی گندمکار، آرشام طالبی بازی می‌کنند.

عوامل اولین فیلم بلند سینمایی اسدی‌زاده هم عبارت‌اند از: مجید گرجیان (مدیر فیلمبرداری)، وحید مقدسی، (صدابردار) علیرضا علویان (صداگذاری و ترکیب)، ملودی اسماعیلی (طراح صحنه و لباس)، نایله شریفی (منشی صحنه)، سمیرا برادری (برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان).

اسدی‌زاده پیش از این چندین فیلم کوتاه کارگردانی کرده و جوایزی نیز از جشنواره‌های داخلی و خارجی به‌دست آورده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه حقوق بشری ایران – شماره 22

    […] یک فیلمساز ایرانی در جشنواره فیلم رم رادیو زمانه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رم از جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ (۸ نوامبر) آغاز به کار کرد و تا ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) به کار خود ادامه می‌دهد. […]