ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راه‌اندازی کارزار "لغو گام به گام اعدام" در ايران

هشت کنشگر سياسی، مدنی و فرهنگی ايران با انتشار فراخوانی کارزار "لغو گام به گام اعدام (لگام)" را راه‌اندازی کرده و از ايرانيان خواسته‌اند به اين کارزار بپيوندند.

هشت تن از کنشگران سياسی، مدنی و فرهنگی ايران کارزار "لغو گام به گام اعدام (لگام)" را راه‌اندازی کردند.

عکس از آرشیو

سيمين بهبهانی، پروين فهيمی، محمد ملکی، بابک احمدی، فريبرز رئيس‌دانا، محمد نوری‌زاد، علی‌رضا جباری و اسماعيل مفتی‌زاده، در بيانيه‌ای اين کارزار را "جهت حذف هرچه سريع‌تر شيوه‌های بی‌رحمانه اعدام راه‌اندازی کرده‌اند.

آن‌ها در فراخوان عمومی خود ترويج و نهادينه کردن خشونت را عاملی دانسته‌اند که "راه بر آرامش روانی مردم می‌بندد و هرگونه فرصت اصلاح و به‌سازی را از دسترس آنان دور می‌دارد."

به‌گفته آنان "جامعه‌ای که تنش و تندی را از زمان زايش با زندگی مردم خويش درآميزد به پيری زودرس دچار خواهد شد و هرگز به گوهر سلامت و رشد راه نخواهد برد."

اين فعالان مدنی پذيرش اعدام را به دور از اقتضای منش انسانی دانسته و گفته‌اند: "اعدام در ملاء عام، بی‌گمان، بی‌رحمی و قساوت آشکار را به نمايش می‌گذارد و ما به ناگزير روزی بايد از اين خشونت ناپسند و افراط‌گرايانه دست بشوئيم."

کنشگران سياسی، مدنی و فرهنگی در حالی اين بيانيه را امضا کرده‌اند که ايران پس از چين بيشترين تعداد اعدام‌ها در جهان را دارد و هفته‌ای نيست که در نقطه‌ای از آن فردی اعدام نشود.

آن‌ها نوشته‌اند: "در فردايی محتوم، ضرورت‌های تربيتی، ما مردم ايران را به پذيرش اين اصل بديهی وادار خواهد کرد که از اعدام مجرمان و متهمان، از هر سنخ و گروه، دست برداريم و به جای آن به اعمال شيوه‌های سازنده تربيتی بپردازيم."

امضاکنندگان اين خواهان "گام نهادن سريع در مسير انجام دادن آموزش تربيتی مجرمان و متهمان و عموميت دادن به اين اقدام"؛ "لغو مجازات اعدام کودکان و نوجوانان حتی پس از رسيدن به سن قانونی"؛ حذف سريع اعدام در برابر ديدگان مردم و قطع دست و پا "به‌عنوان وحشيانه‌ترين شيوه گرفتن جان انسان‌ها"، حذف قانون سنگسار " به‌عنوان يکی از دلخراش‌ترين و پردرد و رنج‌ترين شيوه‌های اعدام" و حذف مجازات اعدام برای زندانيان سياسی شده‌اند.

اين کنشگران سياسی، مدنی و فرهنگی از تمامی ايرانيانی که "خواهان کاهش و حذف روش‌های خشونت‌افزا در جامعه هستند" خواسته‌اند تا با همراهی و پشتيبانی از کارزار "لغو گام به گام اعدام"، بر ترويج شيوه‌های خشونت‌آميز در کشورمان "لگام" بزنند.

سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته، دوشنبه چهارم آذرماه (۲۵ دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳ اعدام ۳۳۱ نفر در ایران به‌طور رسمی گزارش شده اما منابع موثق گفته‌اند دست‌کم ۲۶۲ نفر دیگر نیز در این سال اعدام شده‌اند.

عفو بين‌الملل تأکيد کرد که به‌رغم وعده‌های حقوق بشری حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در رقابت‌های انتخاباتی، به این وعده‌ها در ایران عمل نشده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نيز چندی پيش در یک گزارش تفصیلی به‌مناسبت ۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام اعلام کرد که در یک سال اخیر تعداد اعدام‌ها در ایران ۹ درصد افزایش داشته است.

هشت کنشگر سياسی، مدنی و فرهنگی ايران از تمامی ايرانيان و فعالانی که مايل به همراهی و پشتيبانی از فراخوان آن‌ها هستند دعوت کرده‌اند که پيام پشتيبانی خود را به نشانی الکترونيکی زير بفرستند و به صفحه فيس‌بوک کارزار "لغو گام به گام اعدام (لگام)" بپيوندند و پيام خود را برای درج در صفحه ارسال کنند.

ايميل فراخوان:
karzar.legam@gmail.com

صفحه فيس بوک کارزار "لغو گام به گام اعدام (لگام)":
https://www.facebook.com/karzar.legam

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • babak khorrami

    همگام و همزبان با پیشگامان این طرح انسانی ،مخالفت خود را با نفس اعدام و خشونت و رفتار غیرقانونی با مبارزان سیاسی و برخورد غیرانسانی با متهمانی که معلول شرایط نابسامان معیشتی هستند اعلام می کنیم.

  • حسین

    اعدام رفتاری بسیار شنیع وغیر انسانی است واصلا شایسته نیست درعصر حاضر این رفتار درجامعه ما اعمال شود اما متاسفانه

  • بهنام

    حق زندگی را خداوند به انسان میدهد و هم اوست که میتواند آن حق را از انسان بگیرد . به جای اعدام باید فرهنگ مردم را بالا برد و مسائل را از ریشه حل و فصل نمود .

  • Bahram

    قدمیست بسیار مهم و مثبت،در ایران پس از انقلاب تا امروز، دها هزار نفر به اتهامات مختلف اعدام شده اند. رشد اعدامها نشانه عدم پایین رفتن جرم است.اعدامها هیچ کمکی به پاکسازی جامعه نکرده که هیچ، خشونت را هم در جامعه بطور وسیع رواج داده است.رجیمیکه حکم اعدام انسانیرا بهر دلیل صادر میکند، مرتکب قتل شده است.در کشورهأیی که در قوانینشان اعدام وجود ندارد،مردمش با آرامش و مجرمهای بسیار کمتری روبرویند.شرم آور است که اعدام و سنگسار به بازی بچه‌های بی‌ گناه تبدیل شده است.