ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش شخصيت‌های جهان به مرگ نلسون ماندلا

درگذشت نلسون ماندلا واکنش‌های بسياری را در جهان برانگيخت. از رهبران کشورها تا فعالان حقوق بشر، همه ياد اين نماد مبارزه با آپارتايد را گرامی داشتند.

در پی درگذشت نلسون ماندلا، رئيس‌جمهور پيشين آفريقای جنوبی، نماد مبارزه با آپارتايد و برنده جايزه صلح نوبل، رهبران و شخصيت‌های جهان ياد او را گرامی داشتند.

نلسون ماندلا

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، ماندلا را "منبع الهام‌بخش برای جهان" ناميد و گفت: "ما بايد از آگاهی او، اراده و تعهد‌ش برای بهتر کردن جهان الهام بگيريم."

دبيرکل سازمان ملل افزود: "نلسون ماندلا برای هميشه در خاطره‌ها به‌عنوان کسی که بخش بزرگی از زندگی خود را نثار ميليون‌ها نفر کرد تا بتوانند از آينده‌ای بهتر بهره‌مند شوند، خواهد ماند."

جيکوب زوما، رئيس‌جمهور آفريقای جنوبی در پيام تلويزيونی خود گفت: "اين لحظه عميق‌ترين لحظه اندوه ماست. ملت ما بزرگ‌ترين فرزند خود را از دست داد. چيزی که نلسون ماندلا را به انسانی بزرگ تبديل کرد انسانيت او بود."

فردريک دکلرک، آخرين رئيس‌جمهور سفيدپوست آفريقای جنوبی که نلسون ماندلا را در سال ۱۹۹۰ از زندان آزاد کرد و به‌همراه او برنده جايزه صلح نوبل شد، ماندلا را "الهام‌بخش همه جهان" خواند و گفت ميراث او زنده خواهد ماند.

دکلرک در بيانيه مطبوعاتی خود با بيان اين‌که "تاتا (پدر)، دلمان برايت تنگ خواهد شد"، گفت: "شجاعت و جذبه نلسون ماندلا و تعهد او به آشتی ملی و قانون اساسی، منبع الهام‌بخشی نه تنها برای آفریقای جنوبی که برای جهان است. من باور دارم که نمونه ماندلا ادامه خواهد يافت و همواره الهام‌بخش تمامی آفریقای جنوبی برای رسیدن به چشم‌انداز جامعه‌ چند نژادی، عدالت، کرامت انسانی و برابری برای همه خواهد بود."

آنگ سان سوچی، برنده جايزه صلح نوبل در واکنش به مرگ نلسون ماندلا او را انسانی بزرگ ناميد که "به ما نشان داد می‌توانيم جهان را تغيير دهيم."

وی که در يک کنفرانس سخن می‌گفت افزود: "اندوه عميق خود را به‌خاطر مرگ کسی که برای حقوق بشر و برابری در جهان مبارزه کرد ابراز می‌کنم."

دلایی لاما، رهبر بوديان تبت در پيامی گفت: "دوست عزيزی را از دست دادم. مردی از جنس شجاعت، اصول و صداقت بی‌چون و چرا. بهترين ادای احترام ما به ماندلا انجام هر کاری برای وحدت انسانی و تلاش در راه صلح و آشتی است. همان‌گونه که وی در اين راه تلاش کرد."

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران به‌مناسبت درگذشت نلسون ماندلا پيامی منتشر کرد و در آن وی را "شخصيت ممتازی" ناميد که "پس از پيروزی و به بار نشستن مبارزات، با پيوند اخلاق و سياست، شيرينی بخشش در عين فراموش نکردن را حتی به زندانبانان و به بند کشندگان خود چشانيد و از خود خاطره کم‌نظيری برای جهان بشريت به جا گذاشت."

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا که به‌دليل مرگ ماندلا اعلام کرد پرچم‌های ايالات متحده به حالت نيمه‌افراشته در خواهند آمد، از "سرکشی پُروقار او و تمايل تزلزل‌ناپذيرش به فدا کردن آزادی خود برای آزادی ديگران" سخن گفت و افزود: "او آفريقای جنوبی را تغيير داد و ما را دگرگون کرد... ما يکی از بانفوذترين و شجاع‌ترين مردان و همچنين يکی از انسان‌های عميقاً خوب بر کره خاکی را از دست داديم."

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه نيز گفت: "عصر بزرگی در تاریخ آفریقا که در آن پیروزی بر آپارتاید حاصل و جمهوری دموکراتیک آفریقای جنوبی تشکیل شد، ارتباط ناگسستنی با نام نلسون ماندلا دارد."

 پوتین افزود: "ماندلا با عبور از بوته دشوارترین آزمایش‌ها تا آخرین روزهای عمر خود به ایده‌آل‌های انسانن‌دوستی و عدالت وفادار ماند."

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در يک بيانيه مطبوعاتی گفت نام ماندلا "برای هميشه با مبارزه با ظلم و پيروزی بر آپارتايد عجين شد."

آنگلا مرکل افزود: "ميراث مبارزه غيرخشونت‌آميز سياسی وی و رد هر شکلی از نژادپرستی، سال‌های طولانی الهام‌بخش مردم جهان خواهد بود."

فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه ماندلا را "مبارزی استثنایی" خواند و گفت: "او مظهر ملت، استحکام و غرور آفريقای جنوبی بود."

در فرانسه به احترام نلسون ماندلا پرچم‌های اين کشور به حالت نيمه‌افراشته در خواهند آمد.

ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا، در بيانيه‌ای با اظهار اين‌که "نور درخشانی در جهان خاموش شد"، افزود: "نلسون ماندلا قهرمان عصر ماست."

نخست‌وزير بريتانيا به‌دليل آن‌چه وی "اشتباهات" حزب خود در دوران آپارتايد خواند، پوزش خواست.

کامرون گفت که دستور داده تا پرچم بريتانيا در مقابل دفتر وی در "داونينگ استريت" نيمه‌افراشته شود.

مانموهان سينگ، نخست‌وزير هند از ماندلا به‌عنوان "گاندی واقعی" نام برد.

در کنار رهبران و شخصيت‌های کشورهای جهان، "پله" اسطوره فوتبال برزيل و جهان نيز ياد نلسون ماندلا را گرامی داشت و او را "قهرمان، دوست و همراه خود" در مبارزه در راه آرمان‌های مردم و برای صلح در جهان ناميد.

نلسون ماندلا که از عفونت ريه رنج می‌برد، در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه پنج‌شنبه ۱۴ آذرماه (پنجم دسامبر) به وقت محلی، در سن ۹۵ سالگی و در اثر شدت بيماری، در بيمارستانی در شهر پرتوريا در آفريقای جنوبی درگذشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.