ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل پوینده: پانزده سال پیش در همین روز

خاکسپاری محمدجعفر پوینده

محمد جعفر پوینده، جامعه‌شناس، نویسنده و مترجم، چهارشنبه ۱۸ آذر ١٣٧٧ از خانه خارج شد، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خیابان ایرانشهر ربوده شد و روز ۱۹ آذر ماه جسدش را در روستای بادامک شهریار پیدا کردند؛ علت مرگ خفگی اعلام شد.

پوینده که تخصص کار‌شناسی ارشد خود را از دانشگاه سوربون فرانسه دریافت کرده بود، در کارهای پژوهشی، ترجمه و نوشتاری، بیشتر به تبعیض‌های جنسیتی، مطالعات جنسیت، آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها، حقوق بشر، و نظریه‌های جامعه‌شناسی می‌پرداخت. توجه ویژه به مسائل مربوط به تبعیض در جامعه، و فعالیت‌های او در کانون نویسندگان ایران، موجب شده بود که اسم او در لیست قتل‌های زنجیره‌ای قرار گیرد. پوینده، در طی فعالیت‌های خود در حوزه نشر و پس از انقلاب ۱۳۵۷، چندین بار توسط نیروهای امنیتی احضار شده بود.

محمد جعفر پوینده را در نزدیکی مزار محمد مختاری، یکی دیگر از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای، در قبرستان امامزاده طاهر کرج به خاک سپردند. بر سر مزار او همسرش سیما صاحبی گفت: «من می‌دانم او را هرگز نمی‌توانند خفه کنند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.