ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گردهمايی بی‌سابقه رهبران جهان در بزرگداشت ماندلا

حدود ۱۰۰ تن از رهبران و مسئولان کشورهای جهان با عقايد مختلف و ۹۵ هزار شهروند آفريقای جنوبی در ورزشگاه ساکر سيتی ژوهانسبورگ ياد نلسون ماندلا را گرامی داشتند.

نزديک به ۱۰۰ تن از رهبران و مسئولان کشورهای جهان در يک گردهمايی بی‌سابقه در ژوهانسبورگ گرد آمدند تا ياد نلسون ماندلا، رهبر مبارزات ضدآپارتايد در آفريقای جنوبی و نخستين رئيس‌جمهور سياه‌پوست اين کشور را گرامی بدارند.

۱۰۰ تن از رهبران و مسئولان کشورهای جهان ياد نلسون ماندلا را گرامی داشتند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اين مراسم امروز، سه‌شنبه ۱۹ آذرماه (۱۰ دسامبر) در برابر اعضای خانواده نلسون ماندلا و ۹۵ هزار شهروند آفريقای جنوبی در ورزشگاه ساکر سيتی، ورزشگاهی که ماندلا برای آخرين بار در جام جهانی فوتبال در آن در ميان مردم ظاهر شد، زير باران برگزار گرديد.

اهميت اين مراسم در آن بود که رهبران کشورهايی در آن شرکت داشتند که سال‌هاست با يکديگر رابطه‌ای ندارند.

رويترز نوشت تا آخرين لحظه‌ها گمان می‌رفت که حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران نيز در اين مراسم شرکت ‌کند اما صبح امروز زمانی که فهرست افراد شرکت‌کننده منتشر شد نامی از وی در فهرست نبود.

اسرائيل نيز همچون ايران، شيمون پرز، رئيس‌جمهور و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير خود را به اين مراسم نفرستاد و تنها به اعزام يک هيئت به رياست رئيس مجلس خود قناعت کرد.

بان کی مون: ماندلا قدرت بخشش را نشان داد.

در کنار رهبران سياسی کنونی و پيشين جهان، کسانی چون بان کی مون، رائول کاسترو، تونی بلر، فرانسوا اولاند، نيکولاس سرکوزی، جيمی کارتر، بيل کلينتون، رابرت موگابه و... هنرمندان و شخصيت‌های مشهوری چون اُپرا وينفری، مجری معروف تلويزيون در آمريکا، پيتر گابريل، خواننده و آهنگساز، بونو، خواننده گروه U2، چارلي ترون، بازيگر سينما، ريچارد برانسون، تاجر و نائومی کمپبل، مدل معروف نيز حضور داشتند.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل در سخنان خود بر اين موضوع تأکيد کرد که ماندلا در مرگ خود نيز موفق شد رهبرانی که عقايد مختلفی دارند را گرد هم آورد.

دبيرکل سازمان ملل، با تأکيد بر اين‌که ماندلا "از نفرت متنفر بود"، گفت: "او قدرت بخشش و توانايی گرد آوردن مردم را نشان داد."

بان کی مون گفت او امروز نيز چنين کاری کرد: "به اين ورزشگاه بنگريد. رهبران کشورهايی که معرف نظرگاه‌های گوناگونی هستند و مردمی از طبقات مختلف در اين‌جا حضور دارند. آن‌ها همه متحد شده‌اند."

دبيرکل سازمان ملل گفت: "نلسون ماندلا با قلبی بزرگ‌تر از اين ورزشگاه و لبخندی بر لب راه را به ما نشان داد."

باراک اوباما: ديگر کسی چون ماندلا را نخواهيم ديد.

بان کی مون افزود: "آفريقای جنوبی يک قهرمان و يک پدر را از دست داد و جهان يک دوست عزيز و راهبر را."

وی در انتهای سخنان خود به زبان مادری ماندلا تسليت گفت.

باراک اوباما نيز در سخنرانی خود نلسون ماندلا را "غول تاريخ" و "آخرين قهرمان آزادی در قرن بيستم" ناميد و گفت "ديگر کسی چون او را نخواهيم ديد."

رئيس‌جمهور آمريکا افزود: "ستايش از هر انسانی دشوار است... اما ستايش از يک غول تاريخ که ملتی را به عدالت رساند به‌مراتب دشوارتر است."

وی با بيان اين‌که در جوانی به‌شدت از ماندلا تأثير پذيرفته بود رهبران برخی کشورها را مورد انتقاد قرار داد که "همبستگی" خود را با ماندلا اعلام می‌کنند اما در برابر مخالفان خود مدارا ندارند.

رائول کاسترو: ماندلا نشان داد گفت‌وگو راه حل اختلاف‌هاست.

رائول کاسترو، رهبر کوبا که در اين مراسم ديدار کوتاهی نيز با باراک اوباما داشت، نلسون ماندلا را "پيامبر آشتی" ناميد و گفت: "او با رفقای خود راه مبارزه با آپارتايد را پيش برد."

کاسترو گفت: "ماندلا الگويی برای آمريکای لاتين و کارائيب است. او نسان داد گفت‌وگو راه حل اختلاف‌هاست."

دولت کوبا به‌دليل مرگ ماندلا روز جمعه سه روز عزای عمومی اعلام کرد. کوبا ماندلا را "دوستی صميمی" می‌دانست. ديدار نلسون ماندلا از کوبا در ژوئيه ۱۹۹۱ پس از آزادی از زندان، يکی از نخستين ديدارهای ماندلا از کشوری ديگر بود.

پس از اين مراسم پيکر نلسون ماندلا به‌مدت سه روز در مقر دولت پرتوريا در معرض ديد همگان خواهد بود و سپس روز يکشنبه در کونو، محل تولد وی و اجدادش در کنار آرامگاه سه تن از شش فرزندش به خاک سپرده خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر داوری

    دشمنان دیروز ماندلا امروز برای اینکه از قافله آزادیخواهی عقب نمانند به تعریف و تمجید از این مرد بزرگ پرداختند. آقای ماندلا یک چهره ضد استکباری بود . یک چهره ضد صهیونیستی و ضد نژاد پرستی.ماندلا یک آزادیخواه بود نه به ظاهر بلکه عمیقا طرف دار آزادی بود . نه مانند کسانیکه مخالفین خود را به بهانه تروریست در گوانتانامو و ابوغریب به شکل وحشیانه شکنجه میدهند و جالب اینجاست که سازمانهای حقوق بشری هم روزه سکوت گرفته اند.

  • mmansour piry khanghah

    امروز و نیز در روزهای آینده باید منتظر  عکس العمل صاحبان قدرت و رسانه های فاشیستی در امریکا، نسبت به انچه اقای اوباما گفت و انجام دادباشیم! حرف و عمل در سیاست دو بحث جداگانه ای است.آیا یادتان هست که وقتی اقای بارک اوباما در  مصر ادای  احترام به مسلمانان نمود و اعلام همبستگی با انان کرد،صهیونیستها و دیگر صاحبان قدرت، چه حملاتی را  به وی نمودند؟ امروز روز بدتری برای اوباما در امریکا می باشد،چون او با برادر فیدل کاسترو، محترمانه و دوستانه دست داده است.لذا اکنون باید منتظر ماند ودید که شعورسیاسی جامعه امریکا چقدر است و درک انان از منظور دوستی و  همزیستی مسالمت آمیز و بدون تبعیض مورد نظر اقای ماندلاچیست؟  

  • kamal

    خاتمی این  همه تلاش در حفظ ولایت کرد و لی اجازه شرکت به او  ندادند !

  • Samad

    "وی با بیان این‌که در جوانی به‌شدت از ماندلا تأثیر پذیرفته بود رهبران برخی کشورها را مورد انتقاد قرار داد که “همبستگی” خود را با ماندلا اعلام می‌کنند اما در برابر مخالفان خود مدارا ندارند." و چه کسی است که نداند« من مُلا»" خامنه ای نه معنای همبستگی را میداند و نه راه مدارا با مخالفان خود را. فقط و فقط من برایش مهم است و مُلایی که در برابرش از جهت تعظیم دولا شود! و چقدر هم دوست دارد که همانند ماندلا برایش چنین مراسمی بعد از مرگش براگزار شود بجای اینکه مشتی ساندیس خور بسیجی جسدش را همچون جسد خمینی مثل توپ والیبال به هوا پرتاپ کنند!