ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۲۰ گسل زلزله در ایران فعال است

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ایران، از وجود ۱۲۰ گسل شناسایی شده فعال در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی زارع با بیان این آمار گفت: “از این تعداد، مستندات و اطلاعات علمی برای حدود ۲۰ گسل، زمان فعالیت و میزان لغزش در دست داریم و درمورد ۱۰۰ گسل باقی‌ مانده، تنها اطلاعات زمین‌شناختی داریم؛ در این حد که می‌دانیم زلزله‌ای تاریخی یا دستگاهی اتفاق افتاده است.”

زارع به شمار سامانه‌های گسلی ایران نیز اشاره‌ای کرد و گفت: سامانه گسلی زاگرس از مرز ایران و عراق از مریوان آغاز می‌شود و تا شمال بندرعباس به طول مجموعا هزار کیلومتر کشیده شده است. این سامانه گسلی طویل ترین سامانه گسلی ایران است.

وی گسل مکران را از جمله گسل‌های طویل در ساحل دریای عمان در جنوب شرق ایران نام برد و گفت: گسل مکران تنها گسلی است که چون در لبه فرورانش پوسته اقیانوسی به زیر پوسته قاره‌ای قرار دارد زلزله‌های با بزرگای بیشتر از هشت در آن رخ می‌دهد ضمن آنکه احتمال وقوع زلزله‌ای با بزرگای ۹ نیز در آن در صورتی که کل طول گسل مکران در یک رویداد گسسته شود (در بدترین سناریوی ممکن) وجود دارد.

به گفته زارع، گسل مکران در هفت آذر ۱۳۲۴ (۲۸ نوامیر ۱۹۴۵) زلزله‌ای با بزرگای ۸.۲ را تجربه کرده است.

ده سال پیش، در پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر، شهرستان بم و مناطق شرقی استان کرمان را لرزاند که بنا به برآوردهای رسمی، در جریان آن نزدیک به ۵۰ هزار نفر کشته شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    خانه‌ای روی آب