ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۰ خبرنگار در سال ۲۰۱۳ کشته شده‌اند

گزارش سالانه کميته حمايت از خبرنگاران از قتل ۷۰ خبرنگار در طول سال ۲۰۱۳ نوشته و گفته است دو سوم اين قتل‌ها در خاورميانه رخ داده است.

کميته حمايت از خبرنگاران در بيانيه پايان سال خود اعلام کرد که در طول سال ۲۰۱۳، ۷۰ خبرنگار به‌دليل فعاليت کاری خود کشته شده‌اند. سوريه مرگبارترين کشور برای خبرنگاران بوده و در مصر و عراق نيز خشونت عليه روزنامه‌نگاران شدت يافته است.

دو سوم قتل خبرنگاران در طول سال ۲۰۱۳ در خاورميانه رخ داده است.

بنا به اين بيانيه، تعداد کشته‌شدگان امسال نسبت به تعداد کشته‌شدگان سال ۲۰۱۲ کمتر بوده است. در سال ۲۰۱۲ ميلادی ۷۴ تن از فعالان رسانه‌ها کشته شده بودند.

کميته حمايت از خبرنگاران همچنين در حال تحقيق درباره کشته شدن ۲۵ خبرنگار ديگر است تا مشخص شود که آن‌ها نيز در حين انجام شغل خود کشته شده‌اند يا خير.

اين گزارش می‌افزايد دو سوم قتل خبرنگاران در طول سال ۲۰۱۳ در خاورميانه رخ داده است.

همچنين در کشورهای پاکستان، سومالی، هند، برزيل، فيليپين، مالی و روسيه خبرنگاران جان خود را از دست داده‌اند. به‌رغم اين در پاکستان و سومالی تعداد خبرنگاران کشته‌شده کاهش يافته است.

به‌گفته کميته حمايت از خبرنگاران، نسبت قربانيان قتل‌های هدفمند ۴۴ درصد است که از ميانگين تاريخی آن پايين‌تر است.

۳۶ درصد خبرنگاران در جريان نبردهای نظامی و تيراندازی کشته شده‌اند در حالی که ۲۰ درصد به‌دليل انواع مأموريت‌های خطرناک جان خود را از دست داده‌اند.

در سال ۲۰۱۳ در جنگ داخلی سوريه دست‌کم ۲۹ خبرنگار کشته شده‌اند. در ميان کشته‌شدگان يارا عباس، فرستاده شبکه تلويزيونی الاخباريه، نزديک به حکومت سوريه از چهره‌های مطرح بود. خودرو وی و همکارانش هدف شليک شورشيان قرار گرفت.

بر اساس تحقيق کميته حمايت از خبرنگاران همچنين حدود ۶۰ خبرنگار در سال ۲۰۱۳ دست‌کم به‌مدت کوتاه در سوريه ربوده شدند. در پايان سال دست‌کم ۳۰ تن از آنان ناپديد شده‌اند. بيشتر اين افراد توسط گروه‌های شورشی ربوده شده‌اند.

همچنين دست‌کم يک خبرنگار به نام عبدالرحيم کورحسن نيز توسط حکومت سوريه در ماه ژانويه دستگير و کشته شده است. وی مدير شبکه راديو و تلويزيونی "وطن اف‌ام" نزديک به مخالفان حکومت بشار اسد بود. مقام‌های سوری در ماه آوريل خانواده وی را از مرگ او آگاه کردند اما جزئياتی در اين‌باره ارائه ندادند. "وطن اف‌ام" اعلام کرد که وی بر اثر شکنجه در زندان جان باخته است.

در عراق دست‌کم ۱۰ خبرنگار در حين انجام شغل خود کشته شده‌اند و قتل همه اين خبرنگاران در سه ماهه آخر سال بوده است.

در مصر شش خبرنگار در طول سال جاری ميلادی کشته شده‌اند که سه تن از آن‌ها در روز ۱۴ اوت در حالی که از سرکوب تظاهرات طرفداران محمد مرسی، رئيس‌جمهور برکنارشده مصر گزارش تهيه می‌کردند، جان خود را از دست دادند.

کميته حمايت از خبرنگاران می‌گويد از سال ۱۹۹۲، ۱۰ خبرنگار در مصر به‌هنگام انجام شغل خود کشته شده‌اند که ۹ نفر آن‌ها از زمان آغاز تظاهرات ضددولتی در سال ۲۰۱۱ بوده است.

عراق و مصر در رتبه‌های دوم و سوم، جای پاکستان و سومالی را در فهرست مرگبارترين کشورها برای روزنامه‌نگاران گرفته‌اند.

در پاکستان پنج روزنامه‌نگار کشته شده‌اند که چهار نفر از آنان در بمب‌گذاری‌ها بوده است.

تعداد روزنامه‌نگاران کشته‌شده در سومالی کاهش داشته و به چهار نفر در سال جاری رسيده است در حالی که در سال ۲۰۱۲ اين تعداد ۱۲ نفر بود.

در طول دو سال اخير در سومالی همه خبرنگارانی که کشته شده‌اند قربانی قتل هدفمند بوده‌اند.

در حالی‌که بيشترين خبرنگاران در کشورهايی که گرفتار جنگ داخلی و بحران‌های سياسی عميق هستند جان خود را از دست داده‌اند، برزيل نمونه‌ای از يک دمکراسی باثبات است که در آن در سال‌های اخير خبرنگاران به‌هنگام انجام کار کشته شده‌اند.

در سال ۲۰۱۳، سه خبرنگار در برزيل کشته شدند. اين تعداد در سال ۲۰۱۲، چهار نفر و در سال ۲۰۱۱ نيز سه نفر بود.

برای نخستين بار در سال ۲۰۱۳ در کشور مالی خبرنگاران به‌دليل انجام شغل خود کشته شدند. دو خبرنگار راديو بين‌المللی فرانسه توسط جدايی‌طلبان اين کشور ربوده شدند و پس از مدتی پيکر به گلوله‌ بسته شده آن‌ها يافت شد.

به‌گفته کميته حمايت از خبرنگاران در فيليپين سه خبرگار کشته شده‌اند و اين کميته در حال تحقيق بر روی انگيزه قتل شش نفر ديگر است. در فيليپين تعيين انگيزه قتل روزنامه‌نگاران دشوار است اما تعداد کل کشته‌شدگان سال‌های اخير حاکی از افزايش آن در چهار سال گذشته است.

در مکزيک برای نخستين بار در دهه اخير هيچ خبرنگاری کشته نشد. با اين حال کميته حمايت از خبرنگاران در حال تحقيق بر روی سه قتل در اين کشور و انگيزه‌های آن است.

کميته حمايت از خبرنگاران، هشت کشور را در فهرست سال ۲۰۱۳ خود به‌عنوان کشورهايی که بيشترين خبرنگار در آن‌ها کشته شده‌اند قرار داده است و نشان می‌دهد که قتل خبرنگاران به‌طور منظم ادامه دارد بدون آن‌که عاملان آن مجازات شوند.

کميته حمايت از خبرنگاران گفته است در گزارش سالانه خود برای هر خبرنگار کشته‌شده پرونده تحقيقاتی جداگانه درست کرده است.

اين نهاد از سال ۱۹۹۲ تاکنون پرونده قتل خبرنگاران جهان را نگهداری می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.