ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بابک زنجانی بازداشت شد

بابک زنجانی، تاجر و سرمايه‌دار ايرانی که خود را يک "بسيجی اقتصادی" می‌ناميد و بارها در دور زدن تحريم‌ها به جمهوری اسلامی ياری رسانده بود توسط دستگاه قضايی بازداشت شد.

در پی شکايت اخير چند تن از نمايندگان مجلس عليه بابک زنجانی، غلام‌حسين محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور از بازداشت اين تاجر و سرمایه‌دار ایرانی خبر داد.

بابک زنجانی به گفته خودش دارای بيش از ۷۰ شرکت است

به‌گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين محسنی‌ اژه‌ای گفت بابک زنجانی عصر امروز دوشنبه ۹ دی‌ماه بابک زنجانی بازداشت شده است.

روز گذشته نيز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اين که آيا ممنوع‌الخروج شدن بابک زنجانی صحت دارد يا خير گفته بود که پرونده او در دادسرا مفتوح است.

همچنين امروز، موسی احمدی، عضو کميسيون انرژی مجلس ايران خبر داده بود که کارگروه مشترکی متشکل از کميته پيگيری‌کننده، کميسيون اصل ۹۰،‌ وزارت اطلاعات،‌ ديوان محاسبات،‌ سازمان بازرسی و کارشناسان دستگاه‌های نظارتی به صورت هماهنگ پرونده بابک زنجانی را رسيدگی خواهند کرد.

۱۲ نماینده مجلس روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در نامه‌ای سرگشاده به سران قوه مجریه، مقننه و قضائیه خواستار تعقیب قضایی بابک زنجانی شدند.

این نمایندگان با اشاره به "فساد مالی مزمن، به فساد سیاسی و جرائم یقه سفید‌ها" در ايران از بابک زنجانی به‌عنوان کسانی که با سوءاستفاده از قدرت در زمان‌های کوتاه به "ثروت‌های افسانه‌ای" دست يافته‌اند ياد کردند و نوشتند که او "امروز به‌عنوان ثروتمندی همه‌فن حریف در صحنه‌های مختلف در جولان است و با تکبر و تبختر همه چیز را «خریدنی» نشان می‌دهد."

آن‌ها ضمن تأکيد بر "سوءاستفاده‌های بابک زنجانی" در دوران دولت‌های محمود احمدی‌نژاد از واگذاری شرکت‌های تأمین‌ اجتماعی توسط سعید مرتضوی مدیرعامل سابق این سازمان به زنجانی نوشتند.

این ۱۲ نماینده در پايان خواهان "برخورد بدون تبعیض، سریع و قاطع" با بابک زنجانی شدند.

از سوی ديگر امروز سايت "انتخاب" نوشت حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران برای معاون اول خود مدت يک ماهه‌ای را جهت پيگرد کسانی که از دور زدن تحريم‌ها سوءاستفاده می‌کنند، تعيين کرده است.

"انتخاب" هدف اصلی اين دستور را بابک زنجانی عنوان کرد و نوشت: "به نظر می‌رسد برخورد با اين مفاسد و رانت‌ها بسيار بزرگتر از ساير مفاسد اقتصادی بوده است."

اين سايت افزوده است: "ثروت بابک زنجانی بنابر اظهار خود وی بالغ بر ۱۰ ميليارد دلار است که ظرف مدت کوتاهی و با دور زدن تحريم‌ها به‌دست آمده است."

در رابطه با اختلاس مالی و پولشویی اخير در ترکيه که دولت رجب طيب اردوغان را دچار بحران بی‌سابقه‌ای کرد، نام بابک زنجانی نيز مطرح شد.

به‌نوشته روزنامه حریت، چاپ ترکیه در جريان اين اختلاس بزرگ رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌تبار که هم‌اکنون در بازداشت پليس ترکيه است، د‌‌ر سال ۲۰۱۲ و د‌‌ر جریان توقیف یک محموله طلا که قرار بود‌‌ برای شرکت سورینت متعلق به بابک زنجانی به ایران منتقل شود‌‌، از سوی پلیس مورد‌‌ بازجویی قرار گرفت.

بابک زنجانی تاجر و سرمایه‌دار ایرانی است که خود را یک "بسیجی اقتصادی" می‌نامد. او پيش از اين عضو سپاه پاسداران بوده و به‌گفته خودش روزانه حدود ۸۰ ميليارد تومان درآمد دارد.

بابک زنجانی به گفته خودش دارای بيش از ۶۴ شرکت از جمله شرکت هولدينگ توسعه سورينت قشم، "اولين بانک سرمايه‌گذاری اسلامی" در مالزی، سهامدار شرکت هواپيمايی انور ترکيه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجيکستان است.

او همچنين شرکت‌هايی در دوبی، ترکيه و تاجيکستان دارد.

زنجانی همواره ادعا کرده که یک کارآفرین مستقل است. او در گفت‌وگو با هفته‌نامه “آسمان” گفته است: "کارم را با صادرات پوست گوسفند شروع کردم و اولین کارمزدم از فروش ارز ۱۷ میلیون تومان بود."

زنجانی همچنين مناسبات تنگاتنگی با دولت دهم داشت و به عنوان واسطه‌ فروش نفت و دور زدن تحریم‌های مالی شناخته می‌شد. چندی پیش، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفته بود که زنجانی حدود دو میلیارد دلار از وجوه حاصل از فروش نفت ایران را به این وزارتخانه باز نگردانده است.

او در دسامبر ۲۰۱۲ توسط اتحاديه اروپا به دليل آن‌چه "کمک به دور زدن تحريم‌ها از طريق داشتن نقش کليدی در تجارت نفت ايران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ايران" خوانده شد، در فهرست تحريم‌ها قرار گرفت.

همچنين بابک زنجانی و مؤسسه‌های مرتبط با او در آوريل ۲۰۱۳ توسط آمريکا به پولشويی برای دور زدن تحريم‌های اعمال شده عليه ايران متهم شدند.

به‌نظر می‌رسد دستگيری اين "بسیجی اقتصادی" در ايران در چارچوب اختلافات حکومتی ميان جناح‌های مختلف جمهوری اسلامی انجام شده باشد.

در ماه‌های پايانی دولت دهم و در جريان افشاگری محمود احمدی‌نژاد در مجلس عليه علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، فیلمی پخش شد که در آن فاضل لاريجانی، برادر رئيس مجلس در حال گفت‌وگو با سعيد مرتضوی، برای معامله مالی با بابک زنجانی نشان داده شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    این سیستم مالی اداری و دولتی ایران است که فاسد است فرو کاستن آن به تنها بابک زنجانی تنها برای قربانی کردن او و مخفی کردن افرادی ست که به او کمک کرده اند . بابک زنجانی باید محاکمه شود و همچنین کسانی که این مجوزها را برای او صادر کرده اند و شرکای او نیز باید محاکمه شوند . جمهوری اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر پول شوئی و دور زدن تحریمها که بصورت سیستماتیک از طریق دولت و بیت رهبری صورت می گرفته اقدام به قربانی کردن بابک زنجانی نموده است .

  • Gildaafshar

    اگر یه مرد رو زمین بود اون بابک زنجانی بود،که الان انگشته بد نامی به سمتش نشان میدهند،اگر روزی یه آدم موفق پیدا بشه خوده ما نابودش میکنیم نیازی به بیگانه یا دشمن نداریم،چرا ما که مسلمان هستیمو کشوری چو ايران داریم که خیلی ها آرزوشو داران نباید اتهادی یا همایتی و اعتمادی در جامعه ما باشه چرا خودمان تکذیب میکنیم چیزای با ارزشی که به عنوان یه ایرانی بهش افتخار کردیم تا به امروز، چراباید رییس جمهور ایران که ما بهش رای دادیم واسه پایداری ارزشهامون امروز،با امانتهای ما و جد در جده ما معاخزه میشه اون هم الان،ای کاش گوروهی هم بودن که پیدا میکردن کسایی که روزیشان 80تا یقرونی هم نیست،چون زیادن ولی امسال بابک زنجانی کمه که با اینهمه اتهام به همین بینواها کمک کرد به ملتش به میهنش کمک کرد و در اخر دوست به او بهتان زد نه بیگانه،ولی کسی تحقیق نکرد با اینهمه دارایی چرا خودترو بازنشست نکردی که ه تشکیل خانواده بدی،چون عاشقه وطنش و هم وطنش بود فکر کسایی بود که مخارجه زندگیشون با کار کردن تو همین شرکتهایی که ما فقط به پولش فکر کردیم در میومد،با انهمه اتهام که به بابک زنجانی زدیم در ارز چند ماه پس اون باید سالها فکر کرده باشه واسه در اوردنه اینهمه ثروت که تلاش کرده،ولی این انسان کسی بود که الان کمتر کسی از ما مسلمانان پیدا میشه که لباس نمازش جدا از لباس تنش باشه که هرکسی با اینهمه ثروت اسمشم یادش میره چه برسه به خدا دینو ایمانش امیدوارم مقامه معظم رهبری بعداز خدا با،بابک زنجانی باشه من عسل 24ساله هستم اگر نوشتهام رک و بی پرده بود هرفه دلم بود و منطقه ایرانی بودنم و اگر برای این نوشتها جانی یا منافق میشم دردسری یا اتهام تازه ای برای جناب زنجانی نشم به امید حق خداحافظ

  • farhad

    حتما مثل شهرام جزایری از دوبی سر خواهد در آورد؟!

  • hasani

    دهها شرکت دولتی و تامین اجتماعی را تقریبا مجانی به وی و شرکا داده اند و میلیونها بشکه نفت را ارزان فروخته و پولش را بجیب زده.  چه مقاماتی با وی و ضرا ب در این چباول ها   همکاری داشته اند؟ 

  • بهنام

    به نظر میرسد بازداشت بابک زنجانی تنها بدلیل برخورد با مافیای دولت پیشین به خصوص رحیم مشائی و خود احمدی نژاد باشد ، و گر نه وزارت اطلاعات از تمامی جیک و پیک اینها با خبر بود و هیچ واکنشی نشان نمیداد . زنجانی اکنون به مهره سوخته ای تبدیل شده که خود نیز با حماقتهای قبلیش بیشتر بدان دامن زد .

  • Majid

    بازداشت ایرادی ندارد تا زمانی که «کش» پیدا نکرده و  به بازکشی نیانجامد! که  سر این «کش» در آنوقت مبادا به بیت رهبر معظم ختم شود! طیب الله کشانکم! ایول.

  • farid

    زنجانی : گروهی که من صاحب آن هستم شامل 65 شرکت است و درآمد سالیانه آن شش تا هفت میلیارد یورو می‌باشد !! و من به کارهای کوچکی که در خبرها از آن نقل شده است، هیچ احتیاجی ندارم!!

  • sina

    اجرای مجازات وحشیانه شلاق برای آفتابه دزدها به گزارش خبرگزاری فارس، صبح امروز حکم مجازات شلاق سه متهم در میدان مرکزی دهدشت و در ملأ عام اجرا شد. دادستان کهگیلویه در حاشیه اجرای این مراسم اظهار داشت: این سه متهم به جرم مشارکت در سرقت سیم‌های برق و سرقت از مغازه‌ها و تمرد به مأموران انتظامی حین انجام وظیفه به حکم شلاق در ملأ عام محکوم شدند. وی تصریح کرد: به موجب رأی صادره از شعبه 102 جزایی و نیز چهارم دادگاه تجدید نظر کهگیلویه و بویراحمد حکم قطعی این افراد با رعایت موازین قوانین به مرحله اجرا گذاشته شده است. کرمی در ادامه افزود: در مراسمی با حضور مردم، با حکم قضایی هر کدام از متهمان 74 ضربه شلاق را تحمل کردند!!

  • omid

    نماینده کرمانشاه در مجلس : از کل رقم حدود ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون یورویی‌ که بابک زنجانی مدعی پرداخت آن به دولت شده بود، تا کنون هیچ رقمی پرداخت نشده و هیچ پولی به حساب دولت واریز نشده است!!.