ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش هشدارها نسبت به وضعیت محیط زیست

افزایش آلودگی هوا در تهران و شهرهای دیگر واکنش سازمان محیط زیست و مجلس را به همراه داشته است. هنرمندان نیز با انتشار بیانیه‌ای یارانه‌های خود را به محیط زیست اختصاص دادند.

با قرار گرفتن هوای تهران در وضعیت ناسالم، بار دیگر سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به فعالیت بیش از حد در فضای باز هشدار داد و از کودکان، سالمندان و افراد بیمار خواست تا حد ممکن از خانه و محیط سربسته خارج نشوند. این هشدار روز چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه توسط معاونت پایش و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام شد.

پیش از آن نیز مشاور امور زنان در سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود آلودگی هوا عامل ۳۰ درصد از ناباروری‌ها در تهران و سایر کلانشهرهای ایران است. شهربانو امانی روز نهم دی ماه در گفتگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، تاکید کرد آلودگی هوا روی هوش یا IQ کودکان زیر سن دبستان نیز تاثیرات بدی می‌گذارد.

محیط زیست در صحن علنی مجلس

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز اعلام کرد مجلس برای حل بحران‌های زیست محیطی با دولت و سازمان حفاظت محیط زیست همکاری خواهد کرد. لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه هشتم دی ماه گفت معصومه ابتکار، رییس سازمان محفط زیست کشور، با حضور در مجلس گزارشی نسبت به وضعیت بحرانی آلودگی هوا، جنگل‌ها و همچنین خشک شدن دریاچه ارومیه ارائه کرده است. او همچنین به وجود موانع برای مقابله با ریزگردها در استان‌های جنوبی کشور اشاره کرد و وعده داد مجلس در تمام این زمینه‌‌ها با دولت همکاری خواهد کرد.

از سوی دیگر به گفته محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس، رییس سازمان حفاظت محیط زیست از مجلس خواسته است تا بودجه این سازمان برای مقابله با بحران آلودگی هوا و ریزگردها افزایش پیدا کند.

از ابتدای پاییز سال ۱۳۹۲، با شدت گرفتن آلودگی هوا در بسیاری نقاط ایران، از جمله تهران، اهواز، مشهد، اراک، تبریز و اصفهان، مدارس و ادارات دولتی بارها تعطیل شده‌اند.

بیانیه هنرمندان و فعالان اجتماعی و سیاسی

وخیم شدن وضعیت محیط زیست کشور باعث شد تا گروهی از هنرمندان و شخصیت‌های سرشناس اجتماعی و سیاسی در ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به این وضعیت، اعلام کنند یارانه‌های دولتی خود را به حفاظت از محیط زیست اختصاص می‌دهند و از سایر مردم نیز خواستند به این حرکت بپیوندند.

در این بیانیه که با نام «همه جای ایران سرای من است» منتشر شده و رونوشت آن نیز در اختیار رییس سازمان محیط زیست ایران قرار گرفته است، با تشریح وضعیت بحرانی محیط زیست در تمام عرصه‌ها، هر تاخیری در مبارزه با این بحران جبران ناپذیر و ماندگار توصیف شده است. در بخش‌هایی از این بیانیه که ششم دی ماه منتشر شد آمده است «دریاچه ارومیه فقط متعلق به اهالی ارومیه نیست و تاثیر نابودی آن و پیامدهای فاجعه بارش در زندگی نه تنها تمام ایرانیان، که بوم‌زیست کره زمین انکار ناپذیر است. از بین رفتن جنگل‌ها، خشک شدن زاینده رود، بحران رود کارون، وضعیت ناگوار اقلیم خوزستان به ویژه آب و هوای اهواز و برخی استان‌های مرزی و غربی کشور همچون ایلام، بحران دریاچه هامون، آلودگی مرگبار هوای تهران، اصفهان، اراک ودیگر شهرهای بزرگ نه تنها نتیجه تغییرات آب و هوایی کره زمین و بی‌اعتنایی ما مردم به محیط زیست، که به ویژه پیامد طرح‌‌های نسنجیده دولت‌هاست. اکنون بنابر گزارش نهادهای دولتی و مدنی، وضعیت محیط زیست کشور به مرز فاجعه رسیده و دیری است که زنگ خطر در حوزه‌‌های گوناگون به صدا درآمده است».

امضا‌کنندگان این بیانیه از تمام مردم به ویژه از چهره‌های موجه و مورد احترام و تشکل‌های مردم‌نهاد و صنفی خواسته‌اند از این فراخوان حمایت کنند. آن‌ها همچنین پیشنهاد داده‌اند در گام اول یارانه‌های خود  که حق ‌آن‌ها به عنوان شهروندان ایرانی است به پیشبرد این هدف اختصاص یابد. امضاء کنندگان تصریح کرده‌اند که در بیانیه‌های بعدی ساز و کار اجرایی این پیشنهاد را پس از پاسخ مسئولان به آگاهی مردم خواهند رساند.

برخی از شخصیت‌های امضاء کننده این بیانیه عبارتند از: پگاه آهنگرانی، بابک احمدی، همایون اسعدیان، زهرا اشراقی، ابراهیم اصغر زاده، میترا الیاتی، شهربانو امانی، اسدالله امرایی، مرضیه برومند، رخشان بنی اعتماد، سید محمد بهشتی، احمد پورنجاتی، داریوش پیرنیاکان، کمال تبریزی، کیومرث پوراحمد، مژگان جمشیدی، منیژه حکمت، امیرحسین چهلتن، احمدرضا درویش، خشایار دیهیمی، فاطمه راکعی، ماشاالله شمس الواعظین، محمد قائد و داریوش مهرجویی.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.