ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست کمک محیط زیست از ارتش

نیروی دریایی ارتش ایران با امضای تفاهم نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست برای پاکسازی خلیج فارس و دریای خزر کمک خواهد کرد.

نیروی دریایی ارتش برای حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی به کمک سازمان حفاظت از محیط زیست ایران خواهد آمد. به گفته عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، به زودی تفاهم نامه‌ای بین ارتش و این سازمان امضا خواهد شد که هدف از آن حفاظت از پهنه‌‌های آبی با استفاده از امکانات پیشرفته ارتش و نیروی دریایی است.

نیروی دریایی به کمک سازمان محیط زیست می‌آید

آقای کرباسی روز چهارشنبه یازدهم دی ماه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت در سال‌های گذشته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توانست با استفاده از توان فنی و تجهیزات خود مانع از غرق شدن چند نفتکش بزرگ در آب‌های خلیج فارس شود که این کار تاثیر زیادی در مقابله با آلودگی‌های بیشتر خلیج فارس داشت.

آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس

خلیج فارس یکی از مهمترین محورهای تبادل انرژی در جهان است و سالانه هزاران کشتی و نفت کش عظیم در آن تردد می‌کنند. عبور و مرور این کشتی‌ها باعث آلودگی شدید آب‌های خلیج فارس شده است. نشت نفت از درون کشتی‌ها و تخلیه مواد زائد آن‌ها، غرق شدن و یا برخورد نفت‌کش‌ها با یکدیگر زمینه آلودگی‌ها در این آبراه بین‌المللی را فراهم کرده است. همچنین احداث سکوهای نفتی فراوان توسط شرکت‌های مختلف نفتی و قرار داشتن پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های نفتی متعدد در سواحل خلیج فارس بر آلودگی‌های آن افزوده است. طبق برخی برآوردها سالانه بین ۱/۵ تا ۲ میلیون بشکه نفت وارد آب‌های خلیج فارس می‌شود.

همکاری‌های ارتش با سازمان محیط زیست

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، نیروی دریایی ارتش پیش از این نیز با سازمان محیط زیست همکاری‌هایی داشته است، اما اکنون با توجه به گسترش روزافزون آلودگی‌های زیست محیطی در خلیج فارس و همچنین دریای خزر، امضای این تفاهم‌نامه برای کمک به حفاظت هرچه بهتر از دریاهای شمال و جنوب ایران لازم است. پیش‌تر نیروی دریایی ارتش با نصب زیستگاه‌های مصنوعی در بستر خلیج فارس به حفاظت از جانداران دریایی که در کف آب‌ها زندگی می‌کنند کمک کرده بود.

کشتی رافائل

۱۲۰۰ فروند کشتی مغروق در خلیج فارس

در آذرماه سال ۹۲ نیز سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد مشغول رایزنی‌های فنی با نیروی دریایی ارتش برای خارج کردن یک کشتی بزرگ تفریحی بزرگ است که سال‌ها پیش در خلیج فارس غرق شده است. کشتی تفریحی «رافائل» که در دهه ۶۰ میلادی در ایتالیا ساخته شده بود یکی از مجلل‌ترین کشتی‌های بزرگ تفریحی در زمان خود بود. این کشتی در سال ۱۹۷۶ توسط محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران، خریداری و به بندر بوشهر منتقل شد. کشتی رافائل که گنجایش حدود ۱۸۰۰ مسافر را داشت در سال ۱۳۶۲ توسط هواپیماهای جنگی عراق مورد حمله قرار گرفت و غرق شد. وجود این کشتی غرق شده برای تردد کشتی‌های دیگر خطر آفرین است و تاکنون نیز مسبب چند حادثه شده است. به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران به جز کشتی رافائل، حدود۱۲۰۰ فروند کشتی غرق شده کوچک و بزرگ در آب‌های خلیج فارس وجود دارد که ۴۰ فروند از آن‌ها کشتی‌های غول پیکر هستند. خارج کردن شناورهای غرق شده از آب منوط به کسب مجوز‌های لازم از سازمان حفاظت محیط زیست است.

خسارت ناوهای هسته‌ای به محیط زیست خلیج فارس

از سوی دیگر فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز خسارت ناوهای هسته‌ای حاضر در خلیج فارس را بر محیط زیست این منطقه جبران ناپذیر اعلام کرد. به گفته امیر دریادار حبیب الله سیاری ناوهای هواپیمابر کشورهای دیگر که دارای سامانه رانش هسته‌ای هستند تاثیرات مخربی بر محیط زیست خلیج فارس برجای می‌‌گذارند. به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، این ناوها با تخلیه زباله، روغن‌های سوخته و صدمات ناشی از سوخت‌های هسته‌ای خود، محیط زیست دریایی خلیج فارس را به شدت آلوده کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Abrahamian

    با سلام به علی عزیز وتشکر از خالی از شوخی هم نبود . اما بنده که حتی یک دانه از زعفران-پلو با اورانیوم یا پولوتونیم اقای احمدی نژاد یا هر دولت دیگری را نچشیده ام. حتی صحبت از پخت و پز غذا با آب سنگین اراک و آوردن آن بر سر سفره همه ایرانیان هم بوده که بنده بازهم از آن بی خبرم! اما از شوخی گذشته اگر نگاهی به موقعیت سوق الجیشی این جزایر در خلیج فارس بیاندازیم متوجه میشویم که با تشکیل استان دریایی فاطله بین این جزایر از زیر آب تا عرش اعلی به طور به هم پیوسته جزء سرزمین استان 36 ام ایران میشود. آنوقت نیروی دریایی به جای به کمک محیط زیست امدن بایستی انرا حراست کند نه حمایت مالی تنها آنهم در شب های جمعه. در مورد آن 12 کیلومتر هم تا انجا که بنده به خاطر دارم در نظام بین المللی ابهای دریا تا فاطله 12 کیلوتر از خط ساحلی را به عنوان فلات قاره و جزء خاک ان کشور مجاور میدانند. حال تصور کنیم این خط مرزی از تنب بزرک و تنب کوجک که ظاهرا منتهی الیه جنوب شرقی استان 36 میشود محاسبه شود انوقت میبینیم که خط مرزی ابهای فلات قاره هم دستخو ش همین تغییر میشوند چون که دیگر خط ساحلی کنونی ملاک نیست . یکی از پیامدهای باخت ایران بر سر جدایی بحرین در سالهای 1970-71 هم همین بود که اگر بحرین متعلق به ایران بود تمام آبهای خلیج فارس تا 12 کیلومتر آنطرف بحرین به ایران تعلق داشت. متاسفانه در حکومت قبلی به عمد یا به سهو دوتا جزیره متعلق به ایران را به مادادند و بحرین را گرفتند و من که انوقت خیلی جوان یادم هست چه خوشحالیها که نکردیم زیرا ارتش ایران ان دو جزیره را به تصرف در اورده بود و پرچم ما را در انها بر افراشته بود! با این جدایی تمام آبهای بین بحرین و خط مرزی -ساحلی ایران (منهای همان 12 کیلومتر از دو طرف) یکباره به آبهای بین المللی تبدیل شدند و شرکتهای خارجی هم به همین دلیل توانستند دکل های استخراج نفت شان را پشت دیوار ما در ابهای خلیج فارس بر پا کنند و هیچکس هم حق تعرض نداشت چون در ابهای بین المللی بودند. صرف نظر از این ها بنده این مطلب را نوشتم تا شما عزیزان که بیشتر در امور بین الملل و موارد حقوقی با اطلاعید بنده را هم مستفید کنید. اما در هر صورت ارتقاء این جزایر به سطح استان به گمانم کار درستی باشد چه نیروی دریایی و ارتش ایران بایستی شبانه روز از تمامیت ارضی ایران و این جزایر حراست کنند نه فقط حمایت و کمک های موقتی و خیرات شب جمعه به محیط زیست. منتظر نظرات شما و دیگر دوستان. ابراهیمیان

  • علي

    اقاي دكتر ابراهاميان نميدونم اين ادعا را به شوخي مطرح كرديد يا جدي!! مرزهاي ابي تابع قوانين بين المللي هستند و با بدل شدن چند جزيره به استان يا هر تغييري در دسته بندي داخلي كشور موجب افزايش حريم ابي ايران نميشود و مرزهاي ايران افزايش نميابد.. نميدونم اين ١٢ كيلومتر اضافه شدن مرزهاي ايران را بر چه اساسي محاسبه كرده ايد. فكر ميكنم در دولت احمدي نژاد كه دختر بچه ها در اشپزخانه اورانيوم غني ميكردند پيشنهاد شما با استقبال مواجه ميشد!!!!

  • Abrahamian

    خطاب به اقایا خانم " ِتر": عزیزم شما ظاهراً هنوز یاد نگرفته اید که توهین امیز به دیگران خطاب نکنید!؟  از زمانه هم سوالی دارم ایا لزومی داشت با منعکس کردن اظهارات اقا یا خانم  ِتر به ایشان فرصت اهانت بی دلیل به دیگران را بدهید ؟ سوای این سوالات ارتقاء این جزایر 32 گانه به سطح استان 36 ام ابران میتواند حرکت خوبی در جهت صیانت از زیست بوم ها و کنام های ابی کشور باشد در عین حال که از نظر سیاسی هم به ایران فرصت میدهد تا حضور سیاسی خود را در خلیج فارس افزایش دهد. تصور کنیم وقتی هزاران کشتی بایستی از ابهای ایران بگدرند تا به خلیج فارس ورود و خروج کنند تا اینکه از آبهای بین المللی رد شوند که تحت قیمومیت هیچ قدرتی نیستند. مثلا اگر یک کشتی محموله اشغال را در ابهای بین المللی خالی کند هیج قانونی نیست که وی را تعقیب کند در حالیکه وقتی همین اب در قلات قاره کشوری باشد دیگر کسی را یارای چنین حرکاتی نیست. فقط عوارض کمرکی اخذ شده از این کشتی ها میتواند بیش از بودجه لازم برای حفاظت و بهبود این زیست بوم ها باشد. متاسفانه به هر دلیلی در هر بحثی ولو خیلی وزین و پر بار یکی دوتا پیدا میشوند و بحث را به بیراهه میکشند که امید است این مشکل با نظارت سایت وزین زمانه حل شود.

  • ter

    به تو*** که استان دریایی نداریم. این چهارده.پانزده تااستان مال هرمزگانه وهیچوقت هم ازهرمزگان جدانمیشن

  • Dr. Abrahamian

    کار خیر خیر است و جای تحسین دارد. اما چرا دولت در یک حرکت انقلابی 32 جزیره ایرانی خلیج فارس را به مرکزیت قشم به یک استان تبدیل نمیکند تا بدینوسیله مراقبت های بیشتری از کنام ها و زیست بوم های دریایی به عمل آید؟ از حمله کارهایی که استان 36 ام ایران میتواند بکند اینست که از کشتی های ورودی عوارض بگیرد چون با ایجاد یک استان در خلیج فارس گستره ابهای ایران 12 کیلومتر به سمت حنوب اضافه میشود. آنوقت کشتی ها بایستی از آبهای ایران عبور کنند نه آبهای بین المللی. بنده پیشنهاد میکنم دولت اقای روحانی این امر مهم را دنبال کند و مسلماً مجلس هم با کمال میل این فریضه مهم را تصویب خواهد کرد. انوقت ایران کشوری میشود که علاوه بر داشتن 4 فصل و سرزمین های گوناگون ار کویری تا پرباران دارای یک استان کاملا دریایی هم خواهد بود. اگر اندونزی با 4یا 5 جزیره بزرگتر ادعای کشور بودن دارد چرا ایران با 32 جزیره نتواند یک استان سراسر دریایی داشته باشد؟ ابراهیمیان