ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف بودجه گردشگری در سال ۹۳

لایحه بودجه سال ۹۳ نسبت به لایحه بودجه سال ۹۲، هفت و نیم درصد کاهش داشته. در این لایحه گردشگری مورد توجه قرار نگرفته است.

جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میراث فرهنگی از بودجه در نظر گرفته‌شده برای میراث فرهنگی و گردشگری انتقاد کرد و گفت: «لایحه بودجه سال ۹۳ کپی‌برداری از لایحه بودجه سال گذشته است و همه مشکلاتی که در بودجه سال ۹۲ بود، گریبان این لایحه بودجه را هم گرفته است.»

گروهی از گردشگران خارجی در ایران

دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند. در سال جاری، حسن روحانی، رییس جمهور ایران برخلاف دولت دهم لایحه بودجه را به موقع به مجلس شورای اسلامی تحویل داد. بعد از تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، این لایحه به صحن علنی می‌آید و بعد از بحث و گفت‌و‌گو درباره کلیات لایحه به رأی گذاشته می‌شود. درصورت تصویب، رسیدگی به لایحه در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود که لایحه بودجه تا اواخر بهمن ماه سال جاری مراحل قانونی را طی کند و به تصویب برسد. اما از هم‌اکنون بحث پیرامون این لایحه درگرفته است.

جواد هروی:«ما شاهد یک توقف در بحث بودجه نسبت به مباحث گردشگری هستیم و این موضوع خطرآفرین است.»

به گفته جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری بودجه سال ۹۳ که به عنوان لایحه از طرف دولت به مجلس آورده شده، نسبت به لایحه بودجه سال ۹۲، هفت و نیم درصد کاهش داشته است.

هروی می‌گوید: «در این بودجه برخی اولویت‌هایی که باید در مباحثی مثل میراث فرهنگی و گردشگری که به خودی خود می‌توانند اشتغال‌زا و درآمدزا باشند، مورد توجه قرار نگرفته است.»

جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری

طبق جدول شاخص رقابت در زمینه گردشگری و سفر که در سال ۲۰۱۳ و توسط مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) منتشر شده، ایران در سال ۲۰۱۳ و در بین ۱۴۰ کشور در رتبه ۹۸ قرار داشته است. این در حالی است که ژاپن، هنگ‌کنگ و کره جنوبی در قاره آسیا به ترتیب در رتبه‌های چهاردهم، پانزدهم و بیست و پنجم قرار دارند. همسایه جنوبی ایران، یعنی امارات متحده عربی هم‌اکنون در رتبه ۲۸ است و با ایتالیا تنها دو پله اختلاف دارد. جایگاه ترکیه نیز رتبه ۴۶ است. جدول شاخص رقابت در زمینه سفر و گردشگری بر مبنای اندازه‌گیری شاخص‌هایی تهیه می‌شود که یک کشور را در زمینه توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش سفر و سیاحت جذاب می‌کند.

جواد هروی: «اگر قرار بود بودجه افزایش پیدا کند می‌بایست شاخصه‌هایی مثل بحث گردشگری چندین برابر می‌شد.»

در این جدول اکثر کشورهای مسلمان خاورمیانه مانند امارت، قطر، بحرین، عمان، اردن، عربستان، لبنان، مصر و مراکش بالاتر از ایران ایستاده‌اند. فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب برای گردشگری و وجود منابع انسانی از عوامل تأثیرگذار در این رتبه‌بندی است. از دیگر عوامل اصلی می‌‌توان به قوانین و سیاست‌گذاری‌های مرتبط با گردشگر، امنیت و آسایش، بهداشت، سفر هوایی آسان و همچنین وجود امکانات برای سفر داخلی درون هر کشور، قیمت‌های رقابتی، و سرانجام منابع طبیعی و فرهنگی برای گردشگران اشاره کرد.

در تیر ماه ۱۳۹۲، بیش از ۶۰ تشکل مردمی و نهاد غیر دولتی در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواسته‌ بودند ضمن توجه به میراث فرهنگی و محیط زیست، گردشگری را هم دریابد.

جواد هروی اما بر آن است که در لایحه بودجه به اندازه کافی به گردشگری و میراث فرهنگی توجه نشده است. او می‌گوید: «آنچه تحت عنوان بودجه سازمان در نظر گرفته شده است، برای مثال بودجه‌هایی که در ذیل ردیف‌های پژوهشگاه، توسعه ایرانگردی یا بحث مرکز مطالعات منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی آمده است، پاسخگوی نیازهای سازمان نیست. اگر قرار بود بودجه افزایش پیدا کند می‌بایست شاخصه‌هایی مثل بحث گردشگری چندین برابر می‌شد.»

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری می‌گوید: «ما شاهد یک توقف در بحث بودجه نسبت به مباحث گردشگری هستیم و این موضوع خطرآفرین است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.