ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جشنواره فیلم فجر یک جشنواره دولتی اما بدون تبعیض»

در نشست خبری جشنواره فیلم فجر، علیرضا رضاداد، دبیر این جشنواره به وابستگی جشنواره فیلم فجر به دولت و همچنین به احتمال به نمایش درآمدن فیلم‌ها در شهرستان‌ها اشاره کرد.

علیرضا رضاداد، دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در یک نشست خبری که در هتل انقلاب در تهران برگزار شد، اعلام کرد که فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فجر بدون هیچگونه تبعیضی انتخاب شده است. او همچنین به وابستگی جشنواره فیلم فجر به دولت و همچنین به احتمال به نمایش درآمدن فیلم‌ها در شهرستان‌ها اشاره کرد.

علیرضا رضاداد، دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر

اعضای هیأت انتخاب بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، شنبه ۷ دی ۱۳۹۲، ۲۱ فیلم را برای بخش مسابقه برگزیدند. شاخص‌ترین فیلم‌ها که در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) شرکت می‌کنند عبارت‌اند از «تمشک» ساخته سامان سالور، «چ» از ابراهیم حاتمی‌کیا، «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی، «رستاخیز» از احمدرضا درویش، «زندگی جای دیگری است» ساخته منوچهر هادی، «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، «گنجشکک اشی مشی» ساخته مشترک وحید نیکخواه‌آزاد، مسعود کرامتی و غلامرضا رمضانی، «متروپل» از مسعود کیمیایی، «مهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور و «همه چیز برای فروش» از امیرحسین ثقفی.

علیرضا رضاداد درباره شایعاتی مبنی بر حمایت بابک زنجانی از جشنواره فیلم فجر: «سلامت رفتار اقتصادی جشنواره بر تأمین مالی آن ارجعیت دارد.»

علیرضا رضاداد که مجری طرح فیلم «محمد» به کارگردانی مجید مجیدی است و همچنین در سال‌های ۱۳۸۱-۱۳۸۶ مدیر عامل بنیاد فارابی هم بوده است، در نشست خبری هتل انقلاب تلویحاً جشنواره فیلم فجر را یک جشنواره دولتی خواند و گفت: «از نظر من دولت تنها برگزارکننده این جشنواره است وگرنه جشنواره متعلق به سینمای ایران است. در واقع ما فقط جامعه سینمایی ایران را نمایندگی می‌کنیم.»

آقای رضاداد به منابع مالی جشنواره فیلم فجر و شایعاتی مبنی بر حمایت بابک زنجانی، سرمایه‌دار ایرانی از این جشنواره هم پاسخ داد و گفت: «برای جذب اسپانسر جشنواره سی‌ودوم به توفیقاتی دست یافتیم و باید بگویم با توجه به تنوعی که در جشنواره امسال شاهد هستیم، مؤسسات زیادی درخواست حمایت از آن را دارند. ما از اینکه منابع مالی جشنواره از خارج از مجموعه دولتی تأمین شود‌، استقبال می‌کنیم اما تأکید داریم که سلامت رفتار اقتصادی جشنواره بر تأمین مالی آن ارجعیت دارد.»

نخستین نشست خبری جشنواره فیلم فجر در هتل انقلاب در تهران

به دلیل کمبود بودجه، فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دوره قبل در استان‌ها به نمایش درنیامدند. علیرضا رضاداد درباره احتمال نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها گفت: «سال قبل بر اساس شرایط مالی موجود در کشور‌، استان‌هایی نمی‌توانستند حق نمایش فیلم‌ها را دریافت کنند و به همین دلیل بسیاری از فیلم‌ها به شهرستان‌ها ارسال نشدند. ما این موضوع را با معاون اجتماعی وزیر کشور مطرح کردیم و ایشان در حال فراهم کردن منابع برای نمایش فیلم‌ها با حفظ حقوق صاحبان آنها در استان‌های محل برگزاری هستند.»

در سی و دومین جشنواره فیلم فجر فیلم‌های «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری و «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی به نمایش درنمی‌آیند.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم بدون آنکه از «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری نام ببرد گفت: «آن‌طور که در آیین‌نامه آمده است نمایش اول فیلم در ایران و نمایش فیلم در خارج از کشور معناهای مشخصی دارد.»

«خانه پدری» به‌عنوان یکی از ١٨ فیلم بخش جنبی افق‌ها در شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش گذاشته شد و مدیر جشنواره فیلم ونیز آن را کشف سال جشنواره معرفی کرده بود.

علیرضا رضاداد درباره احتمال نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها: «معاون اجتماعی وزیر کشور در حال فراهم کردن منابع برای نمایش فیلم‌ها با حفظ حقوق صاحبان آنها در استان‌های محل برگزاری هستند.»

مدیریت سی و دومین جشنواره فجر هم مثل هر جشنواره سینمایی دیگری برای ارائه فیلم‌ها به دفتر جشنواره محدودیت زمانی قائل شده بود. با این‌حال برخی از فیلمسازان به دلیل آماده نبودن فیلمشان روش‌هایی برای عبور از این محدودیت‌ها یافته‌ بودند و نسخه‌ای نیمه‌کاره از فیلمشان را به دفتر جشنواره ارائه کرده‌ بودند. این مسأله به حاشیه‌هایی دامن زد. «معراجی‌ها» از مسعود ده‌نمکی یکی از این فیلم‌های ناتمام است که انتظار می‌رود در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر شرکت داده شود. «اشباح» از داریوش مهرجویی هم یکی دیگر از فیلم‌های ناتمام خبرساز بود.

علیرضا رضاداد درباره این فیلم‌های ناتمام گفت: «ما هنوز نسخه کامل پنج فیلم "معراجی‌ها" به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، ‌"اشباح" به کارگردانی داریوش مهرجویی، "آرایش غلیظ" به کارگردانی حمید نعمت‌الله، ‌ "حق سکوت" به کارگردانی هادی نائیجی و "یک تراژدی" به کارگردانی آزیتا موگویی را ندیده‌ایم و هیأت انتخاب تنها نسخه‌های نسبتاً کامل از آن‌ها را مشاهده کرده است بنابراین منتظریم تا ببینیم که نسخه کامل این فیلم‌ها چگونه خواهند بود.»

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر همچنین از هرگونه مقایسه جشنواره فیلم فجر با جشنواره‌های معتبر سینمایی مانند کن و برلین و ونیز خودداری کرد و گفت: «جشنواره فجر را با جشنواره‌های دیگر مقایسه نکنیم. ما نباید خودمان را تحقیر کنیم بلکه باید راجع ویژگی‌هایمان سخن بگوییم. ما نه آنیم و نه این. بلکه باید خودمان باشیم و برای خود بودن متعالی‌، تلاش کنیم.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.