ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مستند تازه‌ای از هیچکاک درباره هولوکاست به نمایش درمی‌آید

در سال ۲۰۱۴ در جشنواره‌های سینمایی و همچنین در شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا، مستند تازه‌ای از آلفرد هیچکاک، فیلمساز سر‌شناس بریتانیایی درباره هولوکاست به نمایش درمی‌آید.

در سال ۲۰۱۴ در جشنواره‌های سینمایی و همچنین در شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا، مستند تازه‌ای از آلفرد هیچکاک، فیلمساز سر‌شناس بریتانیایی درباره هولوکاست به نمایش درمی‌آید.

آلفرد هیچکاک

به گزارش روزنامه « ایندپندنت» نسخه بازسازی‌شده مستندی که آلفرد هیچکاک درباره هولوکاست و قربانیانش ساخته است، برای نخستین بار به شکل کامل در سال جاری به نمایش درمی‌آید.

در این مستند هیچکاک از فیلم‌هایی که دوستش، سیدنی برن‌استاین از قربانیان هولوکاست، پس از پایان جنگ جهانی دوم گرفته، استفاده کرده است.

سیدنی برن‌استاین که دوستان آلفرد هیچکاک بود، در سال ۱۹۴۵ از او خواست که مستندی درباره جنایت نازی‌ها در اردوگاه‌ کار اجباری «برگن – بلزن» بسازد و فیلم‌هایی را که به خواست متفقین از قربانیان این جنایت‌ها تهیه کرده بود، در اختیار او قرار داد. بر اساس گزارشی که روزنامه ایندپندنت درباره این فیلم منتشر کرده، ظاهراً هیچکاک بعد از به پایان رساندن این فیلم مستند، چنان تحت تأثیر تصاویر خشونت‌بار این فیلم قرار گرفته بود که گوشه‌نشین شد و تا چند روز از خانه بیرون نمی‌آمد.

مرکز اسناد اردوگاه «برگن – بلزن» در آلمان. مستند هیچگاک درباره قربانیان این اردوگاه است.

مستند هیچکاک درباره هولوکاست اما هرگز به نمایش درنیامد. متفقین تصمیم گرفتند آلمان غربی را بازسازی کنند و بر مبنای این طرح صلاح ندیدند آلمانی‌ها را با جنایت‌های جنگ جهانی دوم بیش از حد درگیر کنند. برای همین مستند هیچکاک درباره هولوکاست آرشیو شد و به فراموشی سپرده شد.

در سال‌های دهه ۱۹۸۰ پژوهشگران سینمایی بخش‌هایی از این فیلم را در آرشیو‌ها کشف کردند و در سال ۱۹۸۴ هم نماهایی از این فیلم در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

اکنون اما کل این فیلم بر مبنای طرحی که هیچکاک و دستیارانش برای تدوین آن در نظر گرفته بودند بازسازی شده است و به شکل یک اثر کامل برای نخستین بار در در سال ۲۰۱۴ در جشنواره‌های سینمایی و در شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود.

۵۳ دقیقه از مستند بازسازی شده هیچکاک در یوتیوب در اختیار همگان قرار گرفته است.

هیچکاک و اضطراب‌های انسان

آلفرد هیچکاک فیلم‌های ترسناک و دلهره‌آور می‌ساخت. او در فیلم‌هایی مانند «پنجره عقبی»، «سرگیجه»، «روانی» و «پرندگان» ترس‌ها و اضطراب‌های انسان را نشان می‌دهد.

شهرام جعفری‌نژاد، منتقد سینما درباره اضطراب در فیلم‌های هیچکاک می‌گوید: «اضطراب فیلم‌های هیچکاک بسیار به جهان واقعی شبیه‌تراست. در بسیاری از فیلم‌های او نه تیری شلیک می‌شود، نه چاقویی در تن کسی فرومی‌رود، نه خونی می‌ریزد و نه بمبی منفجر می‌شود. اما اضطراب درونی که در فیلم جریان دارد در تعریف‌کردن قصه و تعلیق قهرمان در یک وضعیت نابسامانی است که ما هر لحظه نگرانش هستیم.»

یکی از مهم‌ترین مضامین فیلم‌های هیچکاک، برای مثال در فیلم «غریبه‌ها در قطار» این است که او نشان می‌دهد که چگونه انسان با فرافکنی احساس گناه و عذاب وجدانش به دیگران، با جنایتکاران همدست می‌شود.

هیچکاک هرگز موفق به دریافت جایزه اسکار نشد.

زمینه‌های هولوکاست در آلمان

در ۱۲ نوامبر ۱۹۳۸ در آلمان کنفرانس با نام «بحث در باره مسئله یهود» برگزار شد. هیتلر در سخنان خود از سامان دادن برخورد با یهودیان حرف زد. تاریخدان آلمانی هانس یورگن دوشر درباره نوامبر ۱۹۳۸ می‌نویسد نتیجه این کنفرانس گذر از تعقیب و سرکوب به سوی نابودی هستی یهودیان در آلمان بوده است.

یهودیان به طور کامل از زندگی اجتماعی و شغلی و اقتصادی و فرهنگی کنار گذاشته شدند. آن‌ها حق نداشتند از هیچ برنامه فرهنگی و هنری دیدن کنند و حق تأسیس کار و حرفه را نداشتند. کسی هم حق نداشت آن‌ها را استخدام کند و کودکان حق نداشتند به مدرسه غیر یهودی بروند. گواهینامه رانندگی یهودیان از آنان گرفته شد. محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و تبعیض‌ها هر دم فزون‌تر شدند تا جایی که امکان زندگی از آنان سلب شد. فرارهای جمعی به وقوع پیوست. این وقایع سرانجام ره به هولوکاست، نابودی و کشتار جمعی یهودیان اروپا برد.

انکار هولوکاست در ایران

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران پس از به قدرت رسیدن در سال ۱۳۸۴، هولوکاست را انکار کرد. او نخستین بار در آبان‌ماه ۱۳۸۴ در کنفرانس حمایت از فلسطینی‌ها در تهران موجودیت کشور اسرائیل و همچنین مسئله هولوکاست، کشتار یهودیان در جنگ دوم جهانی را زیر سئوال برد. این سخنان واکنش‌های شدید جهانی و سازمان ملل را در پی داشت. سپس برگزاری همایش بررسی واقعه هولوکاست در تهران در سال ۸۵ باعث تحریم دفتر مطالعات وزارت خارجه ایران توسط ده‌ها مؤسسه مطالعاتی و اعتراض رسمی اتحادیه اروپا شد. چند سال پیش اما علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران، هولوکاست را یک واقعیت تاریخی دانسته بود و گفته بود که به دست نازی‌های آلمان صورت گرفته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.