ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم گوتنبرگ و جلوه‌هایی از سینمای ایران

فرشید فاریابی- در سی و هفتمین جشنواره‌ فیلم گوتنبرگ پنج فیلم از ایران به نمایش درمی‌آید. این جشنواره ۲۴ ژانویه (۳ بهمن) شروع به کار می‌کند و تا ۳ فوریه (۱۲ بهمن) هم ادامه دارد.

در سی و هفتمین جشنواره‌ فیلم گوتنبرگ پنج فیلم از ایران به نمایش درمی‌آیند. این جشنواره ۲۴ ژانویه (۳ بهمن) شروع به کار می‌کند و تا ۳ فوریه (۱۲ بهمن) هم ادامه دارد.

سی و هفتمین جشنواره‌ فیلم گوتنبرگ

گذشته (اصغرفرهادی) پرده (پرتوی پناهی) قاعده‌ تصادف ( بهنام ‌بهزادی) ‌گس (کیارش اسدی‌‌زاده) دربند( پرویز‌شهبازی) پنج فیلم بلندی هستند که از سینمای ایران در بخش‌های گوناگون جشنواره فیلم گوتنبرگ نمایش داده می‌شوند.

مستند «سپیده، صاحب ستاره‌ها» به کارگردانی بریت مادسن از کشور دانمارک، و «فیلم ایرانی» به کارگردانی یاسین‌ ال‌ادریسی، فیلمساز مراکشی ساکن هلند، دو فیلم با موضوع ایران هستند که به بزرگ‌ترین رویداد سینمایی شمال اروپا راه یافته‌اند. «سپیده، صاحب ستاره‌ها» یکی از نامزدهای بخش بهترین فیلم مستند جشنواره‌ فیلم گوتنبرگ در سال ۲۰۱۴ است.

آثار چند کارگردان ایرانی‌تبار ساکن سوئد هم در‌ سی و هفتمین جشنواره فیلم گوتنبرگ به نمایش درمی‌آیند. از آن میان می‌توان به «آزادی پشت میله‌های زندان» از نیما سروستانی و همچنین به فیلم «آواز رنگین‌کمان» ساخته‌ نسرین پاکخو اشاره کرد.

پرده، ساخته پرتو پناهی

در چند ماه گذشته جامعه هنری، فرهنگی و رسانه‌ای سوئد به دلایل مختلف نسبت به نقض حقوق‌بشر در ایران واکنش نشان داده است. جامعه فرهنگی و هنری سوئد با برپایی میزگردهای تخصصی، برگزاری شب فیلم در پشتیبانی از فیلمساران و بازیگران ایرانی، انتشار بیانیه‌ها و مقالات مختلف، تجمع اعتراضی در مقابل سفارت ایران در سوئد و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مختلف به موضوع نقض حقوق بشر در ایران پرداخته است.

به‌تازگی و تنها کمی بیش از دو هفته مانده به آغاز به کار سی و هفتمین جشنواره فیلم گوتنبرگ برنامه این جشنواره منتشر شد و نشست خبری آن هم برگزار شد.

جشنواره فیلم گوتنبرگ ۲۴ ژانویه (۳ بهمن) با فیلم «چیزی باید بشکند» ساخته استرمارتین بریس‌مارک گشایش پیدا می‌کند. این سومین فیلم بلند کارگردان است و بر اساس رمانی از «الی‌ لیون» به همین نام ساخته شده که روایتی عاشقانه دارد.

«چیزی باید بشکند» محصول کشور سوئد است.

«آزادی پشت میله‌های زندان» ساخته نیما سروستانی

بریس‌ مارک برای فیلم « مگی‌ در بالکن بیدار‌ شد» که نخستین تجربه‌ سینمایی او در ساختن فیلم‌های داستانی بلند بود، در سال ۲۰۰۸ جایزه «سوسک طلایی»، یکی از جوایز شاخص سینمایی سوئد را از آن خود کرده است.

بر اساس اعلام مدیران جشنواره، جشنواره فیلم گوتنبرگ در سال ۲۰۱۴ بر سینمای روسیه تمرکز دارد. پوستر جشنواره هم به جنبش «پوسی رایت» اختصاص پیدا کرده و فعالیت این گروه موسیقی در روسیه برای به دست آوردن آزادی‌های مدنی را برجسته کرده است. در کنار ۱۹ فیلم مختلف از سینمای روسیه، آثار کارگردانان روس از دیگر نقاط جهان و نیز سمینارهای مختلفی برای بررسی بیشتر صنعت سینمای روسیه برنامه‌ریزی شده‌ است. جشنواره امسال یک بخش جانبی دیگر هم مختص سینمای ایسلند دارد.

یوناس‎ هولمبری، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره گوتنبرگ در نشست خبری این جشنواره سخنانی در انتقاد از شرایط حاکم بر سینمای روسیه و محدودیت و کنترل دولت بر سینمای این کشور بیان کرد. سخنان او در رسانه‌های سوئد بازتاب گسترده‌ای داشت. به اعتقاد این کارشناس سینمای سوئد و جهان، آزادی‌ بیان در روسیه و سینمای این کشور خفه شده ‌است و فشار سیاست‌های سرکوب ولادیمیر پوتین بر سینما سنگینی می‌کند.

سی و هفتمین جشنواره فیلم گوتنبرگ از گستردگی و گوناگونی ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان ادعا کرد این ویژگی در طول ۳۷ دوره کم‌نظیر است. نزدیک به ۵۰۰ فیلم کوتاه و بلند از ۸۰ کشور در این رویداد سینمایی به نمایش درمی‌آیند.

جشنواره‌ فیلم گوتنبرگ، جایزه‌ ویژه خود را به رالف فاینس، بازیگر بریتانیایی اهدا خواهد کرد.

رالف فاینس نامی آشنا برای علاقمندان به سینما است. او با فیلم «فهرست شیندلر» ساخته استیون اسپیلبرگ به شهرت رسید، اما بسیاری او را به نام لُرد والدمونت در فیلم‌های هری‌پاتر می‌شناسند. فیلم «زن نامریی» ساخته تازه او در جشنواره‌ گوتنبرگ اکران خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.