ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک مقام دستگاه احمدی‌نژاد، مسئول کتاب شد

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی شجاعی صائین را به سمت مدیریت اداره کتاب منصوب کرد.

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی شجاعی صائین را به سمت مدیریت اداره کتاب منصوب کرد.

علی شجاعی صائین مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد شد

۲۸ مهر ماه ۱۳۹۲ عباس صالحی، محمد اللهیاری فومنی را از مدیریت اداره کتاب برکنار کرد و به طور موقت احمد کمالی‌نژاد را به عنوان سرپرست اداره کل کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد.

علی شجاعی صائین: «من بیشتر دوست دارم از واژه نقد به جایی ممیزی استفاده کنم. اگرچه به شخصه ممیزی قبل از چاپ را هم باور دارم و معتقدم در معیار‌ها نباید هیچ کوتاه بیاییم.»

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی شجاعی صائین دانش‌آموخته کار‌شناسی ارشد تاریخ و پاسدار بازنشسته است. او در دروه معاونت محسن پرویز در دولت محمود احمدی‌نژاد نخست به عنوان مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی منصوب شد و سپس در سال ۱۳۸۶ هم  مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب  ‌شد.

شجاعی صائین پیش از فعالیت در مجموعه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد، در اداره‌ تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کرد و سردبیری مجله‌ «پیام انقلاب» را بر عهده داشت.

انتخاب مدیریت اداره کتاب طی ماه‌های گذشته همواره به عنوان یک چالش جدی مطرح بوده است. ‌ پیش از شجاعی صائین، ‌نام محمد سلگی برای مدیریت این اداره مطرح شده بود.

علی شجاعی صائین در زمانی که مسئول برگزاری جوایز ادبی وزارت ارشاد بود، از آثار ادبی پرحجم با سویه‌های ایدئولوژیک حمایت می‌کرد. او بر آن بود که باید از رمان‌های پنج جلدی و ده جلدی حمایت شود. یکی از رمان‌هایی که در جایزه ادبی جلال آل‌احمد مورد حمایت دولت قرار گرفت، «جاده جنگ» نوشته منصور انوری بود؛ یک رمان ده‌جلدی که با وجود آنکه به پایان نرسیده بود، جایزه ادبی جلال‌احمد را از آن خود کرد. آقای شجاعی صائین در پاسخ به این انتقاد که چنین آثار حجیمی خواننده ندارند، گفته بود: «کارهای حجیمی از این دست در ایران و دنیا زیاد منتشر می‌شود. این دیگر هنر رسانه‌هاست که ارزش‌های کتاب را به چشم مردم بیاورد و مردم را به سمت خواندن این آثار هدایت کند.»

سید عباس صالحی گفته شجاعی صائین را به این دلیل به مدیریت اداره کتاب برگزیده که او کتاب‌شناس است و ارتباط خوبی هم با نویسندگان دارد.

آقای شجاعی صائین همچنین گفته بود که به نقد ادبی اعتقادی ندارد: «من بیشتر دوست دارم از واژه نقد به جایی ممیزی استفاده کنم. اگرچه به شخصه ممیزی قبل از چاپ را هم باور دارم و معتقدم در معیار‌ها نباید هیچ کوتاه بیاییم.»

با وجود چنین حاشیه‌هایی، سید عباس صالحی به خبرگزاری فارس گفته شجاعی صائین را به این دلیل به مدیریت اداره کتاب برگزیده که او کتاب‌شناس است و ارتباط خوبی هم با نویسندگان دارد.

و در ادامه گفته است: «باید این اعتماد روانی به وجود می‌آمد که وقتی [نویسنده] با فردی صحبت می‌کند در واقع با یک کتاب‌شناس صحبت می‌کند نه با یک ممیز، این اعتماد روانی باید پدید آید.»

سید عباس صالحی هنگامی که به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گمارده شد گفته بود وظیفه اصلی این معاونت بازگشایی فضا برای گفت‌و‌گوست. حسن روحانی، رییس جمهور ایران در دیدارش با گروهی از هنرمندان هم گفته بود: «دولت برای خود رسالت ترویج را بر عهده می‌گیرد نه اینکه هنر فرمایشی را در دستور کار خود قرار دهد. البته [دولت موظف است] از برخی موضوعات ملی مثل فرهنگ ایران و اسلام یعنی آنچه که هویت اسلامی و ایرانی ما را نگه می‌دارد بیشتر حمایت کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sina

    عرصه سوم- سعید آگنجی: انتشار تفاهم‌نامه همکاری میان «اداره کل آموزش وپرورش شهر تهران» و مدیریت «حوزه علمیه برادران استان تهران» مبنی بر تبدیل تعدادی از مدارس دولتی به «مدارس وابسته به حوزه علمیه»، از یکسو این تفاهم‌نامه موجب ابراز خرسندی نهادهای مذهبی جامعه خصوصاً حوزه علمیه و از سوی دیگر، منجر به مخالف و ابراز نگرانی تعداد زیادی از معلمان شده است. مطابق با این تفاهم‌نامه، مدارس دولتی تحت پوشش طرح، به مدارس وابسته به حوزه علمیه تبدیل می‌شوند و مدیریت حوزه با استقرار روحانی ثابت، مدیریت تربیتی مدارس وابسته را بر عهده خواهد گرفت. و همچنین در هر سال تعداد مدارسی که به آن طرح افزوده خواهد شد براساس ظرفیت‌هایی است که از سوی حوزه علمیه اعلام خواهد گشت.