ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسپانیا، غول تولید برق از باد

اسپانیا توانسته است از انرژی باد به عنوان منبع اصلی تولید برق استفاده کند. میزان برق تولیدی از باد از برق نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتر شده و گازهای کربن کاهش محسوسی یافته‌اند.

برپایه جدیدترین آمارهای منتشر شده از شبکه انرژی‌های پاک در اسپانیا، میزان گازهای گلخانه‌ای در این کشور طی سال گذشته میلادی بیش از ۲۳ درصد کاهش یافته و میزان استفاده از انرژی بادی و همچنین نیروگاه‌های برق‌آبی به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار انرژی بادی اصلی‌ترین منبع تولید برق در اسپانیا شد.

رد-الکتریکا، یا شرکت نیمه دولتی برق در اسپانیا که تامین کننده اصلی انرژی الکتریکی در این کشور است گزارشی در مورد نحوه عملکرد این بخش در سال ۲۰۱۳ منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد برای نخستین بار انرژی بادی توانسته است به عنوان منبع اصلی تولید برق در این کشور عمل کند. توربین‌های بادی در اسپانیا طی سال گذشته توانستند بیش از ۲۱ درصد از نیاز این کشور به برق را برآورده سازند. به این ترتیب سهم نیروی باد در تولید برق برای اولین بار از سهم نیروگاه‌های هسته‌ای نیز در حدود یک دهم درصد پیشی گرفت.

سالی پاک برای اسپانیا

تخمین زده می‌شود در سال گذشته در مجموع حدود ۵۴ هزار گیگاوات ساعت برق توسط توربین‌های بادی تولید شده باشد. بارش فراوان باران نیز از سوی دیگر سبب شد تا نیروگاه‌های برق‌آبی بتوانند در حدود ۳۲ هزار گیگاوات ساعت برق تولید کنند. این نویدی است برای تمام حامیان محیط زیست که با تمرکز بر انرژی‌های پاک و تجدید پذیر مانند انرژی باد و خورشید می‌‌توان به نیازهای یک کشور پیشرفته و صنعتی نیز پاسخ گفت.

این نویدی است برای تمام حامیان محیط زیست که با تمرکز بر انرژیهای پاک و تجدید پذیر مانند انرژی باد و خورشید می توان به نیازهای یک کشور پیشرفته و صنعتی نیز پاسخ گفت.

به گزارش شرکت رد الکتریکا، در تمام طول سال ۲۰۱۳، تولید برق از انرژی بادی در حال افزایش بود. از ماه‌‌های ژانویه تا نوامبر، درصد برق تولید شده توسط توربین‌های بادی مدام در حال شکستن رکوردهای پیشین خود در اسپانیا بود تا سرانجام توانست یک پیروزی تاریخی برای تولید‌کنندگان انرژی تجدیدپذیر در این کشور ثبت کند. افزایش میزان برق تولید شده توسط انرژی باد با افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی خروشیدی در اسپانیا همراه شده است. به این ترتیب تا پایان سال جاری شبه جزیره اسپانیا می‌تواند بیش از ۴۹/۱ درصد از برق مورد نیاز خود را توسط انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی تولید کند.

کاهش انتشار دی اکسید کربن

به جز استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، برق تولید شده توسط نیروگاه‌های سوخت فسیلی در اسپانیا نیز مدام در حال کاهش است. این گزارش نشان می‌دهد  میزان برق تولید شده در نیروگاه‌های گازی حدود ۳۴ درصد، نیروگاه‌های ذغال سنگی حدود ۲۷/۳ درصد و نیروگاه‌های هسته‌ای ۸/۳ درصد کاهش یافته است.

اسپانیا در حال حاضر چهارمین تولید‌کننده بزرگ برق از انرژی بادی است و بیش از ۵۰۰ شرکت و حدود ۶۰ هزار نفر در این صنعت به کار مشغولند.

افزایش چشمگیر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در اسپانیا همراه با کاهش تقاضای مصرف برق و بهبود الگوی مصرف نیز بوده است. به این ترتیب این کشور عضو اتحادیه اروپا توانسته است به میزان قابل ملاحظه‌ای از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بکاهد. افزایش مصرف انرژی‌های پاک در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با سال پیش از آن سبب شد تا ۶۱/۴ میلیون تن گاز دی اکسید کربن کمتری تولید شود که این به معنای یک کاهش ۲۳ درصدی بسیار چشمگیر نسبت به سال ۲۰۱۲ است.

پرتغال به دنبال تکرار موفقیت اسپانیا

این موفقیت در اسپانیا همراه با تلاش پرتغال، دیگر کشور شبه جزیره ایبری، برای جایگزین کردن انرژی‌های پاک به جای سوخت‌های فسیلی است. آمارهای منتشر شده در پرتغال نیز نشان می‌دهد این کشور موفق شد حدود ۷۰ درصد از برق مورد نیاز خود در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۳ را توسط انرژی‌های تجدید پذیر تولید کند که در این میان سهم انرژی بادی و آبی بیش از سایر انرژی‌های بوده است.

بزرگت‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان در اسپانیا

اسپانیا در حال حاضر چهارمین تولید کننده بزرگ برق از انرژی بادی در دنیا به شمار می‌آید. روند افزایش تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر از سال ۲۰۰۹ در اسپانیا وارد مرحله‌ای جدید شد و برای اولین بار از میزان برق تولید شده توسط ذغال سنگ پیشی گرفت. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت در صنعت انرژی بادی در اسپانیا فعال هستند و تخمین زده میشود حدود ۶۰ هزار نفر در این بخش کار می‌کنند.

اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان را دارد.

اسپانیا یکی از پیشروترین کشورها در استفاده از انرژی بادی و خورشیدی است. در سال ۲۰۱۰ نیز نیروگاه لافلوریدا، بزرگترین نیروگاه خورشیدی، در غرب این کشور افتتاح شد. با آغاز به کار این نیروگاه جدید که بزرگترین در نوع خود در جهان است، توان تولید برق خورشیدی در این کشور به ۴۳۲ مگاوات رسید، در حالی که ایالات متحده آمریکا قادر به تولید ۴۲۲ مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی است. این نیروگاه که در استان باداخس در غرب اسپانیا ساخته شده، مرکب از آینه‌های شلجمی شکل است. برخورد اشعه آفتاب روی این سطوح و بازتاب آنها لوله‌هایی را که با سیال انتقال حرارت پرشده‌اند به شدت گرم می‌کند. از سیال انتقال حرارت برای تولید بخار استفاده می‌شود که به نوبه خود توربین‌های تولید برق را می‌گرداند. آینه‌های نیروگاه در طول مدت روز متناسب با جهت حرکت خورشید حرکت می‌کنند تا از بیشترین پرتوهای خورشیدی بهره ببرند. آینه‌ها در مساحتی معادل ۵۵۰ هزار متر مربع در کنار هم چیده شده‌اند و قادر به تولید ۵۰ مگاوات برق هستند.

سیاستگذاران بخش انرژی در اسپانیا امیدوارند با استفاده از این منابع، در آینده از وابستگی به سوخت‌های فسیلی و انرژی هسته‌ای به طور کلی رها شوند. اسپانیا همچنین از بزگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فن‌آوری و تجهیزات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی در جهان است. به جز اسپانیا که اکنون در زمره پیشتاز‌ترین کشورها در استفاده از انرژی خورشیدی به شمار می‌آید، کشورهای آلمان، ژاپن، آمریکا، هند، چین، ایتالیا و فرانسه نیز کشورهایی هستند که در این زمینه سرمایه‌گذاری فراوانی کرده‌اند.

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    به روسها نفت بقیمت مفت و بابت حق الحساب میدهند: مهدی سنایی سفیر حکومت در روسیه می‌گوید که «روسیه می‌تواند در ازای دریافت نفت از ایران، دومین نیروگاه هسته‌ای را احداث کند!!!». به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنایی دوشنبه ۲۸ بهمن ماه اعلام کرد که این پیشنهاد در چارچوب طرح «تهاتر نفت و کالا» است. هنوز یک کیلو وات برق از نیروگاه اول تولید نشده ! طرح تهاتر نفت در مقابل کالا میان ایران و روسیه برای نخستین بار توسط خبرگزاری رویترز در بیستم دی ماه منتشر شد که می‌گوید «دولت ایران و روسیه برای تهاتر روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران با کالاهای روسی مذاکره می‌کنند!!