ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همه ایرانی‌های جشنواره فیلم برلین

سعید نورافشان- در شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین، سینماگران ایرانی همچنان حضور برجسته‌ای دارند. همه ایرانی‌های برلیناله: از میترا فراهانی تا مهرداد تمدن.

سینمای ایران طی سال‌ها حضور موفق و گسترده‌ای در جشنواره فیلم برلین داشته و از چند سال پیش نیز نماینده‌ای از سوی برلیناله برای برگزیدن فیلم‌ها به تهران سفر می‌کند، اما جدا از آن، سینماگران ایرانی چه در داخل کشور و چه آن‌هایی که در کشورهای دیگر فعال هستند، به طور مستقل فیلم‌هایشان را به دفتر این جشنواره معرفی می‌کنند.

نويد محمدزاده، رضا درميشيان و باران کوثری پشت صحنه "عصبانی نيستم"

طبق شنیده‌ها در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۵ فیلم از کارگردانان ایرانی برای شرکت در بخش‌های گوناگون جشنواره فیلم برلین معرفی شده بود که در ‌‌نهایت فیلم «عصبانی نیستم» از محصولات داخل کشور و دومین ساخته رضا درمیشیان در بخش «پانوراما» که معادل «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن است، پذیرفته شد.

«عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشان یک فیلم اجتماعی است و داستان آن هم سرگذشت دو دختر و پسر جوان است که در تهران زندگی می‌کنند و درگیر مسائل گوناگون می‌شوند. در این فیلم باران کوثری (دختر رخشان بنی اعتماد) و نوید محمدزاده همراه با بسیاری از بازیگران تئاتر بازی می‌کنند. «عصبانی نیستم» از محصولات کاملاً مستقل سینمای ایران است و از هیچ کمک دولتی برخوردار نبوده است. رضا درمیشیان قبلا فیلم «بغض» را در ترکیه ساخته بود.

سینماگران ایرانی خارج از کشور اما بیشترین حضور را در شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین دارند. سودابه مرتضائی، با «ماکوندو»، اولین فیلم بلند داستانی‌اش به بخش اصلی برلیناله راه یافته. او از سوی کشور اتریش به جشنواره معرفی شده. «ماکوندو» داستان یک خانواده چچن را بازگو می‌کند که به اتریش پناهنده می‌شوند. سودابه مرتضائی قبلاً دو فیلم بلند مستند از جمله «بازار سکس» در مورد صیغه زنان را در ایران ساخته بود که در برخی کشور‌ها و تلویریون‌ها از جمله از شبکه تلویزیونی آرته در فرانسه و آلمان به نمایش در آمده بود.

سودابه مرتضایی، فیلمساز ایرانی‌تبار اتریشی

در بخش «فوروم» جشنواره فیلم برلین که معادل «پانزده روز کارگردانان» جشنواره فیلم کن است و بیشتر فیلم‌های مؤلف را انتخاب می‌کند، آخرین ساخته مهران تمدن به‌نام «ایرانی» پذیرفته شده است.

«ایرانی» فیلمی مستند درباره گفت‌وگوی یک مرد لائیک با چندین روحانی در یک خانه ییلاقی در حوالی تهران است. آن‌ها بحث‌های جالبی پیرامون مذهب و هنر و فرهنگ می‌کنند. در آخر این تماشاگر است که باید بفهمد کدام یک از طرفین آن دیگری را مجاب کرده است.

نام حسین امینی بین حرفه‌ای‌های سینمای آمریکا و انگلیس به‌عنوان فیلمنامه‌نویس بسیار مطرح است. او به‌تازگی اولین فیلم سینمایی خود را در مقام کارگردان ساخته است. این فیلم که «دو چهره ژانویه» نام دارد در بخش «گالا»ی جشنواره فیلم برلین به‌نمایش در خواهد آمد. در این فیلم ویکو مورتنسن، کرستن دونست و اسکار ایزاک (بازیگر فیلم داخل لوین دیویس) بازی می‌کنند. حسین امینی فیلمنامه به‌یاد ماندنی «راندن» را نوشته است.

نمایی از فیلم «دو چهره [ژانویه]» نخستین ساخته حسین امینی

اما یکی دیگر از جلوه‌های مهم حضور ایرانی‌ها در شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین عضویت میترا فراهانی در هیأت داوران بخش اصلی برلیناله است.

میترا فراهانی در ابتدای فعالیت‌های سینمایی‌اش با یک فیلم کوتا ه خود در جشنواره فیلم برلین شرکت کرد و دیگر آثارش مثل «زهره و منوچهر» (تابو) و همچنین فیلم ممتازش، «فی فی از خوشحالی زوزه می‌کشد» در جشنواره فیلم برلین بسیار مورد توجه قرار گرفت و سپس به بیش از ۲۰ جشنواره دیگر راه یافت و جایزه‌های متعددی هم گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.