ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ايران: هيچ‌گاه متقاضی شرکت در "ژنو ۲" نبوديم

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت تهران هيچ‌گاه متقاضی شرکت در کنفرانس صلح سوريه، نبوده اما سازمان ملل هم تحت فشار دعوت از ايران برای شرکت در اين کنفرانس را پس گرفته است.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت جمهوری اسلامی هيچ‌گاه متقاضی شرکت در کنفرانس صلح سوريه، موسوم به "ژنو ۲" نبوده اما سازمان ملل نيز تحت فشار دعوت از ايران برای شرکت در اين کنفرانس را پس گرفته است.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا)، مرضيه افخم امروز سه‌شنبه يکم بهمن‌ماه در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسشی درباره پس گرفتن دعوت از ايران برای شرکت در کنفرانس "ژنو ۲" گفت: "ما هيچ‌گاه متقاضی شرکت در «ژنو ۲» درباره سوريه نبوديم و اين موضع ما از ابتدا مبتنی بر اين امر بوده است."

وی افزود: "اين موضوع را به‌صراحت از ابتدای طرح مباحث مربوط به تشکيل نشست «ژنو ۲» اعلام کرديم."

شب گذشته سازمان ملل دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس “ژنو ۲” را پس گرفت. ساعاتی پیش از پس گرفتن این دعوت سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که دبیرکل از واکنش ایران نسبت به دعوت به شرکت در کنفرانس “ژنو ۲” اظهار “ناامیدی” کرده است.

به‌گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ايران "موضع صريح" تهران در مکالمات و تماس‌هايی که در روزهای گذشته بين دبيرکل سازمان ملل متحد و اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه با مسئولان ايرانی بوده، اعلام شد.

وی همچنين تأکيد کرد که محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و محمد خزاعی، سفير ايران در سازمان ملل متحد "به‌صراحت" اين مواضع را اعلام کردند که تهران پيش‌شرطی را نمی پذيرد.

بان کی مون در شامگاه ۲۹ دی‌ماه (۱۹ ژانویه) با بیان این‌که در روزهای اخیر بارها با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرده و قانع شده است که ایران با بیانیه کنفرانس “ژنو ۱” موافق است، ایران را به شرکت در کنفرانس “ژنو ۲” دعوت کرد.

کنفرانس “ژنو ۱” که ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ بیانیه خود را صادر کرد از طرح دولت انتقالی در سوریه پشتیبانی کرده است.

با این حال تهران روز گذشته، دوشنبه ۳۰ دی‌ماه اعلام کرد که هیچ شرطی را برای شرکت در کنفرانس “ژنو ۲” نمی‌پذیرد و کنفرانس “ژنو ۱” را هم چون در آن شرکت نداشته قبول ندارد.

دبیرکل سازمان ملل شب گذشته گفت این اظهارات “در انطباق” با اطمینانی که ایران ارائه داد، نیست.

مرضيه افخم همچنين گفت: "هيچ‌گاه حرفی از تعهد ايران مطرح نشده و پس گرفتن اين دعوت نيز جای تأسف دارد و اين که دبيرکل سازمان ملل تحت فشارهايی اين اقدام را که به ابتکار خودش بوده تغيير داده است، باعث تأسف است، وی می‌توانست دلايل واقعی پس گرفته شدن دعوت را بيان کند."

ظهر روز گذشته ائتلاف ملی سوریه، اصلی‌ترین نیروی مخالفان که کشورهای غربی روی شرکت آن در کنفرانس صلح سوریه حساب می‌کنند، تا ساعت ۱۹ به‌وقت گرینویچ به دبیرکل سازمان ملل مهلت داد تا دعوت از ایران را برای شرکت در این کنفرانس پس بگیرد.

مخالفان حکومت سوريه معتقدند جمهوری اسلامی ايران در طول جنگ داخلی سوريه همواره به رژيم بشار اسد کمک نظامی کرده و به‌همراه حزب‌الله لبنان نقش مستقيمی در اين جنگ داشته‌اند و به همين دليل تا زمانی که دولت انتقالی در سوريه را نپذيرد، حق ندارد در کنفرانس ژنو شرکت کند. ايران اين ادعا را رد می‌کند و می‌گويد حمايت‌اش از رژيم اسد "معنوی" است نه نظامی.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران همچنين ضمن پشتيبانی از راهکار " گفت‌وگوی سوری – سوری" و "عدم دخالت بيگانگان" به‌عنوان "مهم‌ترين ديدگاه ايران" در مورد بحران سوريه، گفت: "نتيجه نشست «ژنو ۲» اگر مبتنی بر واقع‌بينی و به دور از خيال‌پردازی‌ها و جاه‌طلبی‌های بی‌مورد باشد، ايران از آن حمايت می‌کند."

کنفرانس “ژنو ۲” قرار است دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) برگزار شود و هدف از آن یافتن راه حلی سیاسی برای  پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است که از مارس ۲۰۱۱ تاکنون ۱۳۰ هزار نفر در آن کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

در این کنفرانس بیش از ۳۵ کشور با هدف ایجاد یک دولت انتقالی در دولت سوریه به‌عنوان بخشی از راه حل موجود برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور شرکت خواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام 1

    اکنون که با خواری و خفت فراوان راهشان ندادند به دریوزگی افتاده اند و هزار و یک توجیه می آورند ، در حالی که لحظه شماری میکردند که قدرتهای برتر غرب و منطقه دعوتشان کنند و از حول حلیم در دیگ بیافتند .

  • بهنام 1

    اصولآ دعوت از چنین حکومت جنایتکاری از ابتدا صحیح نبود و باعث بی آعتباری و بی آبروئی سازمان ملل شد و همان بهتر که دعوتشان را پس گرفتند و گر نه دیگر هیچ اعتباری برای سازمان باقی نمی ماند . امروز هم در خبرها آمده بود که رژیم جنایتکار اسد بیش از 11000 هزار زندانی بیدفاع را در زندانها با شدیدترین انواع شکنجه به قتل رسانده است . امیدواریم بعد از اینهمه جنایت علیه بشریت بالاخره استکبار جهانی و حامیان حقوق بشر به خود بیایند و این رژیم منحوس را سرنگون سازند و مردم جهان را از تروریسم دولتی به سرکردگی جمهوری اسلامی آسوده سازند .