ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقان و مخالفان اسد رو در روی هم می‌نشینند

اخضر ابراهیمی پس از ساعت‌ها

اخضر ابراهیمی پس از ساعت‌ها رایزنی، طرفین نزاع در سوریه را به گفتگوی مستقیم با یکدیگر متقاعد کرد. هیئت دولتی و گروه‌های اپوزیسیون سوری روز شنبه زیریک سقف مذاکره خواهند کرد.

اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب، توانست پس از مشاوره و تبادل نظر جداگانه با طرفین نزاع در سوریه، موافقت آنها برای گفتگوی رو در رو با هم را جلب کند.

قرار بود مذاکره مستقیم گروه‌های شرکت کننده در ژنو ۲ روز جمعه ۲۴ ژانویه آغاز شود. این روز اما به فرسایش و مشاجرات طرفین گذشت. اخضر ابراهیمی تا شامگاه جمعه بارها به طور جداگانه با هر طرف گفتگو کرد و نتیجه را به دیگری انتقال داد.

او در تمام روز جمعه از این اتاق به اتاق دیگری می‌رفت تا نقطه‌نظرهای طرفین را به دیگری انتقال دهد.

اخضر ابراهیمی در کنفرانس خبری پس از مذاکرات روز جمعه اعلام کرد که روز شنبه طرفین زیر یک سقف می‌نشینند و  روز یکشنبه هم پیرامون نقشه راه مذاکرات آتی برای خاتمه بحران سه ساله به گفتگو خواهند پرداخت.

ابراهیمی در نشست خبری خود گفت، فرآیند دشواری برای دستیابی به چنین توافقی سپری شد. او افزود، مشاوره با طرفین بدون آن که واجد نکات کلیدی باشند، دلگرم‌کننده بود.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر نشست تا روز شنبه، دستور کار جدی و روشنی ارائه نکند، ژنو را با هیئت همراه خود ترک می‌کند.

در این میان اعلام شده که هیئت دولتی سوریه، مبانی توافق ژنو ۱ را پذیرفته است. ژنو ۱پیش از هر چیز مبتنی بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه است. پیش‌تر یکی از مشاوران اسد گفته بود: «ما فقط برای مبارزه با تروریسم به ژنو آمده‌ایم و ماموریت دیگری نداریم.»

جان کری خواستار کناره‌گیری اسد شد

وزیر خارجه آمریکا که در داووس حضور دارد، بار دیگر از اسد خواست کنار برود: «اگر صلح می‌خواهیم، این مرد باید به نفع مردم خودش کنار رود.» او در تکرار موضع ایالات متحده گفت، اسد جایی در آینده سوریه ندارد. جان کری افزود که اپوزیسیون سوریه تا ساقط کردن اسد به مبارزه ادامه خواهد داد.

جان کری خاطر نشان کرد که طولانی‌تر شدن جنگ داخلی سوریه، خطر ویرانی این کشور را تشدید می‌کند. او بار دیگر حمله نظامی آمریکا به سوریه را رد کرد.

 بحران سوریه که از  مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شده، تاکنون نزدیک ۱۳۰۰۰۰ هزار کشته بر جای نهاده است. میلیون‌ها سوری کاشانه خود را ترک کرده و آواره شده‌اند. از سوم ژانویه نیز نبردی میان خود گروه‌های شورشی درگرفته که به گفته ناظران حقوق بشری، دستکم ۱۴۰۰ نفر را به کشتن داده است.

منبع: اشپیگل

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.