ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشکیل کمیته بررسی اثر پارازیت‌ها بر سلامت مردم

گروهی متشکل از کارشناسان وزارت ارتباطات، بهداشت، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌های مربوطه در مورد تاثیر پخش پارازیت بر سلامت مردم تحقیق می‌کند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است که گروهی متشکل از کارشناسان وزارت ارتباطات، بهداشت، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌های مربوطه در مورد تاثیر پخش پارازیت بر سلامت مردم تحقیق می‌کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از دستگاه‌های مرتبط ازجمله وزارت بهداشت خواسته تا در مورد پارازیت‌ها بررسی‌های لازم  را صورت دهند.

به گفته وزیر بهداشت ایران «کمیته بررسی‌کننده پارازیت‌ها با آزادی کامل در حال تحقیق درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم است و اگر مشکلی در این راستا وجود داشته باشد، اعلام می‌کند.»

مصاحبه وزیر بهداشت ایران در خبرگزاری ایرنا منتشر شده و در آن تاکید شده که  دولت سه ماه است اصرار می‌کند بررسی‌های بیشتر انجام شود تا اگر مشکلی هست، مشخص شود.»

قاضی‌زاده همچنین تاکید کرده که مسئولیت بررسی حفظ سلامت مردم را برعهده دارد. این در حالی است که تا پیش از این هیچ نهادی مسئولیت بررسی این موضوع را بر عهده نگرفته بود.

بر اساس این گزارش، قرار است کمیته تشکیل شده، در نقاط مختلف شهر یا جاهایی که پارازیت وجود دارد، سنجش‌هایی انجام ‌دهد، هرچند شیوه انجام این سنجش‌ها مشخص نشده است.

وزیر بهداشت ایران معتقد است که هرچند شایعات درباره پارازیت‌ها و تاثیر آنها بر سلامت مردم خیلی زیاد است اما بر اساس مستندات علمی، بسیاری از شایعات هیچ سندیتی ندارد.

به گفته او گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد پارازیت‌های موجود، از نظر جسمی مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند و این نظر که پارازیت‌ها باعث بروز بیماری و عوارضی مانند سقط جنین می‌شود، از نظر علمی مبنایی ندارد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست نیز اخیرا در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که چه فعالیت معناداری درباره تاثیر پارازیت‌های موجود روی سلامت جامعه و افزایش آمار معنادار سرطان انجام شده، گفته است: «دلایل ایجاد سرطان متعدد است؛ درصدی ممکن است ژنتیکی باشد، بخشی مربوط به نوع تغذیه و آلودگی‌های محیط زیست یا مصرف دخانیات مثل قلیان و ... است. پس نمی‌توان علت آن را صرفاً مشکلات محیط زیست و پارازیت دانست.»

بااین حال ابتکار تاکید کرده که پارازیت یکی از انواع امواجی است که برای اختلال ماهواره ایجاد می‌شود و اگر خلاف استانداردها باشد، می‌تواند خطرناک هم باشد. او همچنین گفته است: «نگرانی از جایی است که بعضی از این فرستنده‌ها خارج از محدوده نظارت هستند. ما در سازمان در حال ظرفیت‌سازی در این خصوص هستیم و کمیته‌ای را مامور پیگیری این امر کرده‌ایم. ولی مسئولیت اصلی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی است. دکتر واعظی گفته‌اند که کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده و قول پیگیری هم داده‌اند.»

به عقیده رئیس سازمان محیط زیست مسئله نگران‌کننده در خصوص پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی دستگاه‌های نظارتی است.

دهم دی‌ماه گذشته هم وزیر بهداشت اعلام کرد که گزارش اولیه درباره تأثیر پارازیت‌ها بر سلامت به رئیس جمهوری داده شده و کارگروه مشترک وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی برای بررسی همه ابعاد این موضوع تشکیل شده است و به زودی گزارش نهایی برای تصمیم گیری برای ارائه به رئیس جمهور تهیه می‌شود.

حسن قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته بود: «گزارش اولیه به نظر خیلی موثر بود و حتی عده‌ای خودشان این نتیجه گیری را کردند که وضعیت بهتر شده است. البته این گزارش از نظر فنی کار عمیقی نبود و کار مشترکی بود که با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات تهیه شده بود.»

 در این گزارش اعلام شده که میزان پارازیت‌ها به عنوان مثال در شهر تهران در کدام نقطه بیش از حد استاندارد و در کدام نقطه کمتر از حد استاندارد است. پس از این گزارش قرار شد سازمان انرژی اتمی هم به این کارگروه اضافه شود تا از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته تر این سازمان برای تشخیص میزان تأثیر امواج پارازیت استفاده شود.

همزمان، وزیر ارتباطات نیز در پاسخ به نگرانی‌های مردم از تاثیر پارازیت‌های ماهواره گفته بود: «کمیته‌ای در وزارت ارتباطات با حضور نماینده وزارت بهداشت، معاون رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود دو ماه است که در حال اندازه گیری تشعشعات در مناطق مختلف و در ساعات مختلف روز و شب است و به طور قطع اگر نتایج این کمیته نشان دهد که این تشعشعات برای مردم مضر است، اعلام خواهیم کرد و رئیس جمهور به طور جدی دنبال این موضوع است و اگر موردی علیه سلامت مردم باشد، مستقیم و شخصا وارد می شود.»

سابقه پارازیت‌اندازی

مسئله پارازیت ها مسئله دیروز و امروز ایران نیست. پس از انقلاب ایران، زمانی که هنوز تلویزیون‌های ماهواره‌ای در کار نبود، این پارازیت‌ها را روی شبکه رادیویی مخالف حکومت که در کشورهای دیگر مستقر بودند می‌انداختند. با ورود ماهواره، نخستین اقدام حکومت ایران تلاش برای جمع‌آوری ماهواه‌ها و تعیین جریمه و ... بود، اما پس از انتخابات جنجال انگیز سال ۱۳۸۸، پارازیت‌اندازی برای محدود کردن دسترسی مردم به شبکه‌های خبری و سیاسی بیشتر شد، به نحوی که کم کم شایعاتی در مورد مضر بودن این ارسال پارازیت‌ها برای سلامتی مردم منتشر شد و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرد.

ناباروری و اثر گذاری روی سیستم عصبی از مهمترین مشکلاتی هستند که گفته می‌شود بر اثر ارسال پارازیت‌ها ایجاد می‌شوند. زمانی انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت درمجلس هشتم گفته بود: «این امواج برای سلامت تهرانی‌ها نگران‌کننده ‌است و گزارش‌ها و تحقیقات حکایت از خطرناک بودن این پارازیت‌ها دارد.»

علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت هم به سایت اینترنتی خبر آنلاین گفته بود: «اکثر آنتن‌های تلفن همراه که از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور نصب شده‌اند و پارازیت‌های ارسالی، مجوزایمنی وزارت بهداشت را ندارند.» حسن اصیلیان، معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست هم دراین باره اظهار نظرکرده بود: «طی تحقیقی که در دانشگاه تربیت مدرس انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم افرادی که در معرض تشعشعات دکل‌های تلفن همراه و پارازیت‌ها به اختلال نا باروری پیشرفته مبتلا هستند.»

محمد رضا رزاقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در کنگره سالیانه تازه‌های باروری و ناباروری که ۲۳ و ۲۴ دی ۱۳۸۸ در تهران برگزار شده بود یکی از علت‌های افزایش ناباروری در ایران را قرار گرفتن درمعرض تابش انواع امواج رادیویی، تلفن همراه و پارازیت‌های ماهواره‌ها دانشته بود و مدعی شده بود که با قرارگرفتن دختران و پسران جوان در معرض این امواج، سلول‌های بلاست (تولید مثلی) تحت تاثیر قرارمی گیرد و سبب از بین رفتن عملکرد جنسی و قدرت باروری آنها می‌شود.

چه کسی مسئول پارازیت‌هاست؟

مشخص نیست که کدام سازمان حکومتی در ایران مسئول انتشار پارازیت است. صداوسیما، سپاه، وزارت اطلاعات، مخابرات از جمله نهادهای درگیر در این مسئله معرفی شده‌اند.

برخی نمایندگان مجلس مخابرات را مسئول دانسته‌اند اما شرکت مخابرات می‌گوید که این موضوع در حیطه اختیارات آنان نیست و امکاناتش را نیز ندارند. مدیر عامل شرکت مخابرات گفته :«بلندترین دکل‌های شرکت مخابرات ۴۸ متر است، اما برای ارسال پارازیت ماهواره‌ای به دکل‌های بسیار بلندی نیاز است.»

گفته می‌شود شرکت مخابرات در تابستان ۱۳۸۸ در یک اقدام جنجالی و سئوال بر انگیز به یک کنسرسیوم متعلق به سپاه و ستاد فرمان امام، فروخته شده است. برخی گزارش‌های غیررسمی سپاه پاسداران را مسئول ارسال پارازیت‌ها می‌داند اما سپاه نیز تاکنون واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    گفته می شود « مشخص نیست که کدام سازمان حکومتی در ایران مسئول انتشار پارازیت است» ! یعنی این اندازه بی سر و صاحب است؟

  • رها

    بررسی آثار پارازیت بر سلامت نیاز به تحقیق بلند مدت علمی و هزینه کردن پول زیادی در این راه دارد زیرا این پدیده منحصر به فرد و جدید بوده و تا کنون هیچ دولتی مردم خود را این چنین با امواج بمباران نکرده که تاثیرات آن مورد بررسی قرار گرفته باشد. بنا بر این کسی با مطالعه ی تحقیقات دیگر نمی تواند به نتیجه ای برسد چون اصولا مطالعه ای در دنیا انجام نگرفته. این کمیته ی سیاسی تشکیل شده تا به همگان اطمینان دهد امواج پارازیت نه تنها مضر نیست بلکه فواید بسیاری هم برای "انسان ایرانی " در پی دارد. شک ندارم!

  • ف.ف

    معلوم نیست مسئول کیه؟ بیایید منطقه 14 تهران دکل پارازیت رو روی پشت بوم پایگاه بسیج ببینید تا بفهمید مسئول کیه.