ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"دستور نابودی عکس‌های جسد بن‌لادن صادر شده بود"

بنا بر سند به‌دست آمده فرمانده‌ عمليات ويژه ارتش آمريکا ۱۱ روز پس از عمليات ارتش اين کشور عليه بن‌لادن و قتل او، دستور نابودی عکس‌های جسد بن‌لادن را صادر کرده بود.

سندی به‌دست آمده است که بر اساس آن ويليام مک‌راون، درياسالار آمريکايی، دستور نابودی تمام عکس‌های گرفته‌شده از جسد اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده را صادر کرده بود.

به‌گزارش آسوشيتدپرس، متن جنجال‌برانگيز ايميلی فاش شده است که فرمانده‌ عمليات ويژه ارتش آمريکا ۱۱ روز پس از عمليات ارتش اين کشور عليه بن‌لادن و قتل او ارسال کرده بود.

بر اساس اين متن، درياسالار ويليام مک‌راون، ۱۳ مه ۲۰۱۱، به افسران درگير در عمليات دستور می‌دهد عکس‌های مربوط به جسد بن‌لادن که هنوز در دست آن‌ها است، بايد نابود شوند.

اين ايميل از سوی گروه فعالان محافظه‌کار "ديده‌بان قضايی" منتشر شده است.

اين گروه از مدت‌ها پيش درخواست انتشار عمومی عکس‌های مربوط به عمليات نظامی‌ ارتش در پاکستان برای به قتل رساندن اسامه بن‌لادن را مطرح کرده بود.

انتشار اين ايميل که تقريباً تمام متن آن برای چاپ تنظيم و ويرايش شده بود، به‌دليل درخواست "ديده‌بان قضايی" و طبق قانون "آزادی اطلاعات" در ايالات متحده صورت گرفته است.

درياسالار مک‌راون در اين ايميل می‌نويسد: "يک موضوع خاص که می‌خواهم تأکيد زيادی بر آن بکنم قضيه‌ عکس‌ها است؛ به‌ويژه عکس‌های مربوط به جسد اسامه بن لادن. تا اين لحظه همه‌ اين عکس‌ها بايد تحويل سی.آی.‌ای داده می‌شد. اگر هنوز عکس‌ها نزد شماست، همه‌ آن‌ها را فوراً نابود کنيد يا آن‌ها را به [اين بخش در تنظيم ايميل جهت انتشار حذف شده است] ببريد".

تام فيتون، رئيس گروه فعالان "ديده‌بان قضايی" اعلام کرده است که آن‌ها چند ساعت پيش از انتشار اين ايميل پرونده شکايتی قضايی را گشوده بودند.

او می‌گويد: "به‌رغم درخواست‌های متعدد برای اطلاعات [مربوط به حمله و قتل بن لادن] و حتی وجود پرونده‌ شکايت قضايی برای به‌دست آوردن اين اطلاعات، باز هم دستوری صادر شده است که تمام اسناد بايگانی‌شده مربوط به اين اتفاق از بين برود و خدا می‌داند چه کسی اين دستور را خطاب به چه کسی صادر کرده است".

آسوشيتدپرس نوشته است که اين خبرگزاری نيز ماه مه ۲۰۱۱ درخواست عکس‌های مربوط به اين حمله و نيز عکس‌های مرتبط با جسد بن‌لادن و نيز ايميل‌های مک‌راون را که در آن‌ها به بن‌لادن اشاره شده است، طبق قانون "آزادی اطلاعات" اعلام کرده است. با اين حال، هيچ سندی از جمله ايميل تسليم‌شده به ديده‌بان قضايی به اين خبرگزاری داده نشده بود. اين خبرگزاری می‌افزايد دستور سری مک‌راون در ژوئيه گذشته توسط ژنرال بازرس پنتاگون افشا شده بود، اما مدرک مکتوبی از آن در دست نبوده است.

هنوز معلوم نيست که آيا عکس‌های جسد بن‌لادن به‌واقع طبق دستور درياسالار از بين رفته‌اند يا نه. در هر حال، سخنگوی درياسالار مک‌راون گفته است که وی توضيح بيشتری در اين‌باره نخواهد داد.

با اين حال، سخنگوی سی.آی.‌ای گفته است که "با اسناد مرتبط به حمله همگی به‌شيوه‌ای مناسب و در تطابق با اين واقعيت رفتار شده است که عمليات تحت هدايت رئيس سی.آی.‌ای [يعنی لئون پانتا در آن زمان] بوده است".

همچنين سی.آی.‌ای در بيانيه‌ خود در ارتباط با اين موضوع تأکيد کرده است که "اسناد مربوط به عمليات سی.آی.‌ای، از جمله حمله‌ مذکور که توسط افراد تحت فرمان سی.آی.‌ای و در طول عمليات توليد می‌شوند، اسناد متعلق به سی.آی.‌ای هستند".

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا پيش از اين در برنامه‌ " ۶۰ ‌دقيقه" شبکه سی.بی.اس نيوز در رابطه با عکس‌های جسد بن لادن گفته بود که "برای ما مهم است که عکس‌ها و تصاوير کسی که به سرش گلوله شليک شده است، همه‌جا پخش نشود و خود محرک خشونت اضافه يا ابزاری برای تبليغات [عليه آمريکا] نگردد".

تام فوئنتس، دستيار رئيس پيشين اف.بی.آی نيز دليل منتشرنشدن عکس‌ها را وجود دغدغه‌هايی مشابه با رييس‌جمهور عنوان کرده بود. وی افزوده بود که با انتشار اين عکس‌ها "آن‌ها را بار‌ها تا مدت بسيار زيادی در تلويزيون می‌ديديد و اين باعث می‌شد القاعده با ساختن شهيد از او بتواند افراد بيشتری را جذب خود کند".

با اين حال، رئيس گروه ديده‌بان قضايی تأکيد می‌کند که چنين استدلال‌هايی او را قانع نکرده‌اند. فيتون می‌افزايد: "حق آمريکايی‌ها را برای دانستن اين‌که دولتشان چه می‌کند، با اين بهانه محدود کنيم که اين عکس‌ها باعث رنجاندن تروريست‌ها و حاميان آن‌ها می‌شود؟ باورنکردنی است".

اين مواضع گروه فعالان محافظه‌کار ديده‌بان قضايی در حالی اعلام می‌شود که تاکنون دادگاه‌ها از اين گروه حمايت نکرده‌اند و دادگاه عالی قضايی نيز از عملی ساختن دادخواست اين سازمان امتناع ورزيده است.

حمله به اسامه بن‌لادن روز دوم ماه مه سال ۲۰۱۱ در شهر ايبت‌آباد پاکستان انجام شد. بن‌لادن در اين حمله کشته و بر اساس گفته‌ها، جسد وی به دريا پرتاب شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.