ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراض به یک مجموعه تلویزیونی در ایران

صبح ۲۶ بهمن ماه عده زیادی از مردم به پخش یک مجموعه تلویزیونی از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

صبح امروز، شنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) عده زیادی از مردم الیگودرز مقابل فرمانداری این شهر در اعتراض به پخش سریال «سرزمین کهن» از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی تجمع کردند و خواستار توقف پخش این مجموعه تلویزیونی و عذرخواهی سازندگان آن شده‎اند.

الیگودرز، تجمع اعتراضی مردم به مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن»

افشار پرویزی بابادی، یکی از کسانی که این اجتماع اعتراض‌آمیز را سامان داده، به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته است: "در سریال سرزمین کهن، در یک اقدام بسیار ناشیانه، تقابل دو خانواده به تصویر کشیده شده که یکی از این دو با نام خانواده بختیاری سلطنت‌طلب و با هویتی بی‌ریشه و سردار اسعد بختیاری قهرمان مشروطه و از فاتحان تهران در نهضت مشروطه را عنصر انگلیس معرفی کرده است."

از سوی دیگر معترضان به این مجموعه تلویزیونی نامه‌ای به ۶۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نوشته‌اند و خواهان تذکر کتبی به عزت‌الله ضرغامی، رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی و توقف پخش این مجموعه تلویزیونی شده‌اند.

در یکی از سکانس‌های این سریال، یکی از شخصیت‌های این سریال تلویزیونی خطاب به زن بختیاری می‌گوید: “نذار بگم بختیاری چه جور بختیاری شد؟ بختیاری از کاسه‌لیسی و صدقه‌‌سری انگلیسی‌ها بختیاری شد.”

در فرازی از این نامه آمده است: "سریال سرزمین کهن با تحریف تاریخ بختیاری، چهره علی قلی خان سردار اسعد بختیاری و پسرش جعفر قلی خان از رهبران مشروطه‌خواه ایران را که جایگاه خاصی بین مردم بختیاری دارند و در صف مقدم مبارزه با استبداد قاجار و پهلوی بوده‌اند، خدشه‌دار کرده است."

معترضان می‌گویند در مجموعه تلویزیونی "سرزمین کهن" نقش یک خانواده منفی، نوکیسه، سلطنت‌طلب و فاسد به خانواده‌ای با نام بختیاری داده شده و وقایع به گونه‌ای رقم خورده که خانواده بختیاری به آزار و اذیت یک خانواده روشنفکر، وطن‌پرست و مظلوم به نام اردکانی می‌پردازند.

در يکی از سکانس‌های اين سريال، يکی از شخصيت‌های این سریال تلویزیونی خطاب به زن بختياری می‌گويد: "نذار بگم بختياری چه جور بختياری شد؟ بختياری از کاسه‌ليسی و صدقه‌‌سری انگليسی‌ها بختياری شد."

تجمع مردم دزفول در برابر فرمانداری این شهر

عزت‌الله ضرغامی٬ رئیس سازمان صدا و سیما نیز در واکنش به این اعتراض‌ها گفته این سریال به بختیاری‌ها و قوم لر "توهین" نکرده و قضاوت درباره آن زودهنگام است.

در این فاصله، کمال تبریزی، کارگردان مجموعه تلویزیونی "سرزمین کهن" در پاسخ به این انتقادها و اعتراض‌ها گفته است: « اسامی شخصیت‌های این سریال صرفا نام خانوادگی افراد است و اشاره‌ای به هیچ یک از اقوام غیور و دلاور کشور ندارد.

مجموعه تاریخی "سرزمین کهن" کاری از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیماست. این مجموعه تلویزیونی را محمد مسعود تهیه کرده و علیرضا طالب‌زاده فیلمنامه‌اش را نوشته است. شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمد رضا فروتن، حسن‌پور شیرازی، فرشته صدر عرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، پرویز پورحسینی، فرهاد قائمیان، حسین محجو، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن طنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدر نیا، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرم‌رودی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    «نگذار بگویم آخوند چگونه شاه شد؟ ! از صدقه سری انگلیسی ها شاه شد!

  • بابک

    در صدا و سیمای جمهوری اسلامی دراین سی و چند سال هرچه فیلم میسازند بر بدترین شخصیت های فیلم، بر نقشهای دزد، آدمکش ، خیانتکار و بر نقشهای مسخره نام ایرانی میگذارند و بر بهترین نقشها نام عربی! پیام روشن است. با سرمایه ایرانی و با اجیر کردن تعدادی فرومایه این همه سال به ایرانیان توهین میکنند و صدا از کسی در نمی آید! این بار جای امیدواری است. هنگامی که مشتی صدقه خور ، روضه خوان ، مرده خور و گدای فرومایه بر چنین کشوری حاکم شوند طبیعی است که هرچه و هرکه از فضیلت و بزرگی نشانی دارد را سرکوب میکنند. سیاست (!) ضد ایرانی و کینه آخوندی خمینی و خامنه ای و شریکانشان نسبت به هرچه نام و نشانی از ایران و ایرانی دارد ( از هرقوم که باشد) بارها اعلام شده و روشن است. در این سی و پنج سال راه وروش اینها بی هیچ شرمی همین بوده ، با هرچه و هرکه نشان از ایران و ایرانی دارد ستیز کنند. نگاه کنید هر (نا)کس و هر حکومتی که ضد ایرانی است ( مانند سران عربها از جمله بشار اسد ) دوست هستند و سرمایه های ایرانی را به پای آنها میریزند. ببینید با سرمایه های ایرانی جنوب لبنان را چگونه ساختند و یک سپاه در آنجا درست کردند وهزینه آنها را میدهند. در گداخانه های عراق هم چه سرمایه گذاری ها کردند. برای حکومت بعثی سوریه چه سرمایه هایی از ایران را بر باد دادند و میدهند. با امارات عربی که خواهان تجزیه ایران است ( و حکومت بشار اسد از آن پشتیبانی میکند ) بالاترین روابط بازرگانی با تراز منفی بزیان ایران دارند و .... ولی هنوز ویرانه های استانهای جنگ زده ما برجای است. در همین تهران مانند بسیاری از جاهای دیگر ایران چقدر کودک حتا 4 ـ 5 ساله تا پس از نیمه شب ( در شبهای زمستان ) گدایی میکنند و .... . از آن طرف با روسها که نیمی از کشور ما را جدا کردند حتا پس از انقلاب نیز خیانتها کردند ، چه روابطی دارند وبه آنها چه امتیازهایی میدهند! ولی با امریکا دشمنی میکنند. با اسرائیل هم برای پشتیبانی از سران و حکومتهای عرب و بزیان ایران دشمنی میکنند ، با اینکه عربها با وجود اسرائیل هم خواهان از هم پاشیدن و تجزیه ایران هستند. وای به آن زمانی که اسرائیل نابود شود! آیا امریکا و اسرائیل از روسها و انگلیسیها و چینی ها و حکومت بعثی سوریه بدترند!؟ همه کار این حاکمان ضد ایرانی است. مشتی صدقه خور، مرده خور و گدای فرومایه که فضیلت و بزرگی نمیشناسند، ضد بزرگی و شرف هستند. ضد ایرانی هستند، فرقی نمیکند از کدام قوم، فرقی نمیکند خود از کدام قوم باشند. اوجب واجبات حفظ حکومت ( و ثروت ) است، بقیه حتا سلام فدای حکومت ( و ثروت ) . ایران و ایرانی که ... چه بگویم .

  • سرباز بختیاری

    اما مردم بصیر ما میدانند همه این اقوام زیر یک پرچم واحد هستند واین یک افتخار برای قوم بختیاری است که یک دشمن توده ای بد آنها را بگوید قوم بختیاری خوب میدانند که نباید اجازه دهند دشمنان قسم خورده این مملکت از این اختلاف و اعتراض سواستفاده کنند

  • آریایی

    مجید خان! تاریخ معاصر کشورت رو یه نگاه بنداز می فهمی چیکار کرده ن. لااقل اندازه کامنت گذاشتنت مطالعه کن

  • hhhh

    من این فیلم رو ندیدم ولی وجیه آقای تبریزی خیلی خنده داره به نظرم!! ... خب به جای نام خانوادگی بختیاری چرا نام فامیلی تبریزی رو نذاشتن؟!؟!؟ ... تازه همه هم دلیل کارش رو متوجه میشدن.

  • ابى

    من نمی دانم این بختیاریها برای مملکت ما چیکار کردند(امثال محسن رضائی و غیره)که حالا بخاطر این فیلم داد و بی داد می کنند

  • Majid

    "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند ] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند" (آیه ۱۱ از سوره ۴۹ در قرآن ) و بدینسان راه و خط کذایی امام؟ ادامه دارد! امامی که نامش روح الله بود و زیر پرچم اسلام دست به هر جنایتی زد. و اینهم مسئول سیمای جمهوری اسلامی!؟ که نامش  عزت الله است و از بکار بردن القاب زشت و ناپسندیده و تهمت بیجا زدن به این و آن در برنامه های تلویزیونیش ابدأ ترس و واهمه ای ندارد. ایول.