ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در انتظار اعدام، به اتهام سب نبی و توهین به رهبری

شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی، جوانی به نام روح الله توانا را به اعدام محکوم کرده است. مادر او از فعالان حقوق بشر تقاضای کمک کرده است.

شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی، جوانی به نام روح الله توانا را به اعدام محکوم کرده است. اتهام روح الله توانا، که در تاریخ ۲/۶/۱۳۹۰ دستگیر شده، توهین به پیغمبر و رهبری است.

پرونده روح الله توانا برای تأیید حکم در اختیار شعبه چهاردهم دیوان عالی قرار گرفته است. وکیل متهم خواهان تجدید نظر در حکم شده و استدلال کرده است که آنچه به متهم نسبت داده شده نقل قول‌هایی از اوست که در حالت مستی بیان شده است. بنابر استدلال وکیل حکم بر اساس شبهه داده شده و بایستی طبق قوانین خود حکومت اسلامی نقض شود.

نامه سرگشاده مادر متهم

مادر متهم، خانم فخری جمالی، نامه‌ای خطاب به "گزارشگران و فعالان حقوق بشر" نوشته که در آن آمده است:

«اینجانبه فخری جمالی مادر متهم زندانی روح الله توانا فرزند محمود می باشم. متاسفانه مشکلات مادی و اخلاقی همسرم باعث گردید که فرزندم روح الله دچار اختلالات روحی و روانی گردیده و از همان نوجوانی از خانواده منزوی و با فرار از منزل در شهر دیگری سکونت نماید.متاسفانه ازدواج نافرجام وی نیز موجب شدت بیماری روحی او شده بطوریکه به مواد مخدر و مشروب الکلی روی می آورد و تنها سرگرمی او مشاهده برنامه های فارسی زبان خارجی بوده،متاسفانه این برنامه ها و بیماری روحی او موجب می گردد که مطالب شبکه های خارجی درنزد او جلوه کرده و مطالب آنان را ضبط و گاهی گفتار آنان را در رایانه خویش نگهداری کند.متاسفانه به علت خصومت دوستش حافظه رایانه اش سرقت و تحویل مقامات امنیتی استان خراسان رضوی می گردد و او تحت تعقیب و بازداشت بصورت ممنوع الملاقات برای چندین ماه قرار می گیرد.وی در اداره اطلاعات علت تهیه و نگهداری برنامه های شبکه های خارجی را عصبانیت و مشکلات روحی و مادی خویش اعلام می دارد، از جمله مطالبی که در حافظه رایانه او بوده است مراسم جشن تولدی است که برای خودش و در تنهایی گرفته و در حالی که با چاقو کیک تولدش را میبرد و مشروب صرف می کند اظهاراتی کرده که مامورین تحقیق از آن به توهین به پیامبر تعبیر نموده اند".

در ادامه نامه آمده است که پزشکی قانونی خراسان نیز تأیید کرده که متهم به دلیل مشکلات زندگی نیاز به درمان دارد و آن‌چه را که به وی نسبت داده می‌شود، بایستی با نظر به وضع روحی متهم مورد بررسی قرار گیرد.

خانم فخری جمالی در این نامه سرگشاده نکاتی از دفاعیات وکلای فرزند خود را بیان کرده و در اعتراض به حکم صادر شده نوشته: "دادگاه محترم در استدلالی عجیب و بدون توجه به مدافعات صورت گرفته اعلام می نماید که مقدار مشروبی که فرزندم خورده او را مسلوب الاراده نکرده تا از اتهام سبّ النبی مبرا شود لذا هم وی را به مجازات شرب خمر و هم حد سبّ النبی یعنی اعدام محکوم نموده است. متاسفانه دادگاه محترم هیچ توجهی به صراحت ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی که می گوید :هرگاه متهم به سبّ ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا درحالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده سبّ النبی محسوب نمی شود، اما دادگاه محترم هیچ توجهی به قانون نداشته و بر خلاف آن رأی می دهد."

تقاضا از فعالان حقوق بشر

در پایان این نامه خطاب به "گزارشگران و فعالان حقوق بشر" آمده است:

"ازشما فعالان حقوق بشر به عنوان شخصیت های  حقوق دان و مدافعین جان افراد بی گناه مانند فرزند من تقاضا دارم به ما کمک کنید هیچ کس در ایران جواب گوی ما نیست جان فرزند من را نجات دهید. باتشکر فراوان. مادر رنج کشیده فخری جمالی"

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    این حکم ها را میدهند تا مبادا افرادی که از جهالت و تاریکی به در آمده اند ، به بنیانگزار دین کذائی اسلام یعنی محمد و یار جنایتکارش علی توهین نکرده و صفات جنایتکارانه و فاسد آنان را بر ملا نکنند . از توهین به رهبر پوشالی و آشکار شدن و ازدیاد آندر جامعه نیز به شدت در هراسند ، لذا این احکام من در آوردی را میدهند تا مخالفینی که هیچ حرف حساب و منطقی برای گفتگو با آنان نداردن را سرکوب و منکوب کنند . درست مثل محمد که هر وقت شخص مخالفی سئوال از او میپرسید و او هیچ جواب منطقی برای آن سئوال نداشت از خود آیه در میکرد که خداوند گفته است بکشید کافران را و بدینوسیله اعراب بادیه نشین ***را که دور خود جمع کرده بود و به آنان وعده سر خرمن بهشت با حوریان بهشتیش میداد را مجاب میکرد که این انسانهای به اصطلاح کافر را بکشند تا مبادا کسی به دین من در آوردیش شک نکرده و تردیدی به خود راه ندهد . خوشبختانه با ظهور داعش و دیگر گروه های تروریستی اسلامگرا ، ملتهای جهان متوجه این ویروس خطرناک یعنی اسلام گردیده و در جهت رفع بلایای آن در حال واکسینه شدن می باشند .

  • حقوقدان

    سلام.یک اصل داریم به نام الحدود تدرا بالشبهات. وقتی شبه باشد مجازات در کار نیست. این مطالب ادعایی دروغین است.اگر سب اثبات شود مجازاتش فی الفور اعدام است محاکمه نمی خواهد.این که بحث خامنه ای را وسط کشیدهاید مسخره ای بزرگتر است

  • بهرام

    این حکم بر اساس چه قانونی صادر شده است؟ آیا در قرآن آیه ای وجود دارد که ناسزا گویی فردی به پیغمبر یا خدا مستوجب کیفر باشد؟ آیا در قانون مجازات اسلامی چنین ماده ای وجود دارد؟ از آن گذشته توهین به رهبر اگر صحت داشته باشد چطور مستوجب مرگ است؟ به چه استنادی چنین حکمی برای کسی صادر می کنند؟ به صرف اظهار یک شاهد و یک روایت شفاهی؟ مگر رهبر هم شأن پیغمبر و خداست؟ این مصداق کفر است. اگر شأن انسان خاطی به مانند رهبر ایران ، حجت الاسلام خامنه ای، که به دلایل سیاسی آیه الله لقب گرفت، هم برابر شأن پیغمبر و حتا خدا قلمداد شود این نشانه و مصداق کفر است و صب نبی و خدا است. اگر مقام آیه الله خامنه ای را برابر پیغمبر بگیریم صب نبی کرده ایم. این مصداق توحش است و اگر زیر بیرق اسلام انجام می شود، این مصداق توحش اسلام است. این خون ریزی به گردن دستگاه به اصطلاح قضایی کشور و شخص رهبر خواهد بود و آنان فردا روزی محاکمه خواهند شد.

  • samad

    دادگاه محترم؟ چه حرفها. احوال شیخ و قاضی را از عبید زاکانی بگیرید تا متوجه شوید وقتی شیخ و قاضی یکی شوند نتیجه چیست.