ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آسمان» توقیف شد

روزنامه «آسمان» به طور غیر منتظره و بدون بررسی پرونده‌اش در هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد و مدیر مسئولش هم تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

روزنامه «آسمان» به طور غیر منتظره‌ای امروز، ۱ اسفند (۲۰ فوریه) توقیف شد. ابتدا قرار بود پرونده «آسمان» دوشنبه، ۵ اسفند (۲۴ فوریه) در هیأت نظارت بر مطبوعات بررسی شود، اما پس از آنکه برخی رسانه‌های  اصولگرا  این روزنامه را به توهین به «حکم قرآنی» قصاص متهم کردند، سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد. سپس پرونده «آسمان» به سرعت به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع داده شد و بازپرس پرونده پس از رسیدگی، دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد.

"آسمان" تاریک شد − اثر مانا نیستانی

عباس بزرگمهر، مدیر مسئول روزنامه «آسمان» هم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

آقای بزرگمهر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره کیفیت احضارش به دادسرای رسانه گفته است: «ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه ظهر روز پنجشنبه که من در خارج از شهر تهران بودم، مدیر دادسرای رسانه با من تماس گرفت و گفت برای ارائه توضیح به دادسرای رسانه بیایید. من با توجه به اینکه فاصله زیادی با شهر داشتم، درخواست کردم که این قرار به روز شنبه صبح موکول شود اما نپذیرفتند و من در حال حاضر در حال رفتن به دادسرای رسانه برای ارایه توضیحات هستم.»

روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در روزنامه «آسمان» گزارشی منتشر شد با عنوان «علم سیاست در زمانه سخت» که در آن گروهی از استادان و دانشجویان خاطراتشان را از سال‌های دهه ۱۳۶۰ تعریف کرده بودند. در آن میان دکتر هرمیداس باوند درباره بیانیه‌ای که در آن زمان درباره قصاص مطرح شده بود، خاطره‌ای تعریف کرده بود. عنوان این بیانیه، قصاص «غیرانسانی» بود. برخی از رسانه‌ها صفت «غیر انسانی» را توهین به حکم قرآنی «قصاص» وانمودند و به «آسمان» هجوم آودند.

گزارش و نقل قول دردسرساز «آسمان»

عباس بزرگمهر در توضیح این پیشامد گفته است: «من در نسخه‌ای که برای چاپخانه قرار بود فرستاده شود، این پسوند را حفظ کردم اما متأسفانه بخش فنی روزنامه سهوا نسخه اصلاح‌نشده را برای چاپخانه فرستاده بود. با توجه به اینکه روزنامه ما شماره‌های ابتدایی خود را منتشر می‌کند و امکانات فنی کمی داریم، چنین اشتباهی ممکن است که اتفاق بیفتد.»

محمد قوچانی، سردبیر «آسمان» هم صبح امروز با سایت «مشرق» تماس گرفت و درباره غیر انسانی خواندن حکم قصاص توضیحاتی داد. او گفت: «در شماره ۴ روزنامه «آسمان» به دلیل تراکم و شتاب کار در روزهای آغازین انتشار روزنامه، مطلب مندرج در صفحه ۲۳ بدون اعمال تغییرات و حذفیات اعمال‌شده از سوی مدیریت روزنامه، روانه چاپخانه شده بود. این اشتباه به دلیل آشفتگی شروع کار و ضعف امکانات فنی رخ داده و بدیهی است که دیدگاه «آسمان» نبوده است و فرض بر این بوده که گوینده سخن تنها در پی بیان عنوان عنوان اعلامیه جبهه ملی بوده و با همین حساسیت متن اصلاح شد که متأسفانه سهواً اعمال نشد.»

علاءالدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات خبر داده بود که دوشنبه، ۵ اسفند (۲۴ فوریه) پرونده روزنامه «آسمان» بررسی می‌شود. اما دادسرای فرهنگ و رسانه پیشدستی کرد و این روزنامه را به سرعت توقیف کرد.

هجوم علیه روزنامه «آسمان» با گفت‌و‌گوی سایت مشرق با صادق کوشکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران آغاز شد. آقای کوشکی در این گفت‌و‌گو روزنامه «آسمان» را به تحرک علیه مبانی اسلام و رفتار ارتدادآمیز متهم کرد و از وزیر ارشاد خواست که ترتیبی دهد که «آسمان» هرچه سریع‌تر توقیف شود. او گفته بود: « توقع می‌رود حتماً وزارت ارشاد و شخص وزیر وارد عمل بشوند و اجازه ندهند این روزنامه‌ هتاک در روزهای آینده منتشر شود.»

عباس بزرگمهر، مدیر مسئول روزنامه «آسمان» هم در راه دادسرا پاسخ داد: «اگر آقای کوشکی جبهه رفته است، من در خط مقدم جنگیده‌ام. اگر او جنگیده است، من شیمیایی جبهه هستم که حتی به دنبال دریافت کارت جانبازی نیز نرفته‌ام. آقایان طوری رفتار می‌کنند که گویی آن‌ها امامزاده هستند و ما بچه یزید.»

روزنامه «آسمان» ۱۴ بهمن‌ماه از هیأت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار دریافت کرده بود، انتشار خود را از ۲۶ بهمن‌ماه آغاز کرد اما درست هفت روز پس از انتشار توقیف شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طرح تغییر مدیر مسئول به جای توقیف روزنامه‌های متخلف | خبرگزاری موج سبز

    […] ماه سال گذشته روزنامه «بهار» و در اسفند ماه روزنامه «آسمان» توقیف […]

  • فرامرز

    طالبان ایران از ترس شمشیر رو از رو بسته اند.ماهیت حکومت های دیکتاتوری سانسور و ایجاد ترس و ارعاب و ازار خانواده های روزنامه نگاران از طریق بیکار کردن انهاست.اینان درس خود را به خوبی از پوتین روسیه اموخته اند.بهتر است بروند ضرغامی ملاویزیون رو به علت توهین به اقوام دستگیر کنند

  • samad

    موضوع کاملاً سیاسی است و اسلام و شریعت آن تنها ملعبه ای است در دست سیاست بازهای کشوری با مردمی مذهبی، کم سواد و خرافه پرست. اگر امروز کسی بگوید "احکام ظالمانه ی برده داری" هیچ انسان امروزی یا حتی مسلمان شریعتمداری برای او چاقو و شاخ و شانه نمی کشد. در حالیکه این احکام به کرات و مرات در آیات قرآن و حدیث و روایت آمده اند. به عنوان مثال: عدم امکان ازدواج برده و کنیز بدون اجازه مالک: قرآن . سوره نساء . آیه 25 عدم وجود حق مالکیت برای برده: قرآن . سوره . نحل آیه 75 جواز استفاده جنسی مالک از کنیز شوهردار: قرآن . سوره نساء . آیه 24 پس چیزی به اسم احکام مقدس ابدی شرع اسلام وجود ندارد که بشود به دلیل ظالمانه خواندن آن یقه دراند و کفن پوشید.