ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شتاب تحولات در اوکراين: برکناری يانوکوويچ

تحولات اوکراين در ۲۴ ساعت گذشته شتاب تندی گرفته است. کاخ رياست جمهوری سقوط کرد، پليس به مخالفان پيوست، تيموشنکو آزاد شد، يانوکوويچ تحولات را کودتا خواند و پارلمان او را برکنار کرد.

صبح روز شنبه سوم اسفندماه (۲۲ فوریه) مخالفان مستقر در میدان استقلال کیف، پایتخت اوکراین، کاخ ریاست جمهوری را به تصرف خود در آوردند. پلیس نیز به مخالفان پیوست. ويکتور يانوکوويچ، رئيس‌جمهور اوکراين اين تحولات را به‌شدت محکوم کرد و گفت قصد استعفا ندارد. پارلمان رأی به برکناری يانوکوويچ داد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از غيبت چندين ساعته رئيس‌جمهور اوکراين و خروج وی از کيف، وی امروز در يک سخنرانی تلويزيونی که از پيش ضبط شده بود گفت که از هيچ چيز نمی‌ترسد و تحولات جاری يک کودتا است.

يانوکوويچ گفت: "من قصد استعفا ندارم و آن‌چه در اوکراين رخ داده شبيه به انقلاب‌های فاشيستی سال ۱۹۳۳ در آلمان است."

رئيس‌جمهور اوکراين مخالفان را نه اپوزيسيون که "راهزنان تروريست" ناميد و گفت کشور را ترک نخواهد کرد.

يانوکوويچ افزود: "من با راهزنانی، که در حال حاضر کل کشور و مردم اوکراین را مورد تهدید و ارعاب قرار می‌دهند، هيچ چيزی را امضا نخواهم کرد. "

وی همچنين گفت قوانينی را که پارلمان اين کشور امروز تصويب کرده است، امضا نخواهد کرد.

پارلمان اوکراين عصر امروز به‌وقت محلی برکناری يانوکوويچ را به‌تصويب رساند و اعلام کرد که انتخابات آينده در ۲۵ ماه مه برگزار خواهد شد.

ويکتور يانوکوويچ به‌هنگام امضای توافقنامه با نمايندگان اپوزيسيون

شامگاه روز گذشته ويکتور يانوکوويچ کيف را ترک کرد و کاخ رياست جمهوری به‌دست مخالفانی که در خيابان بودند افتاد.

مخالفان مستقر در ميدان استقلال در طول شب گذشته به ساختمان رياست جمهوری نزديک و بدون مشکل وارد آن شدند.

بامداد امروز کاخ رياست جمهوری توسط نيروهای انتظامی جنبش اعتراضی اوکراين احاطه شده بود.

اجتناب از غارت

يکی از فرماندهان معترضان ميدان استقلال با بيان اين‌که نيروهای ويژه نيز عقب کشيده‌اند، گفت: "اين ساختمان (کاخ رياست جمهوری) متعلق به مردم است و ما آن را برای جلوگیری از غارت و شکستن اموال آن حفظ خواهيم کرد."

در اين ساختمان حدود ۱۰۰ نيروی محافظ کاخ رياست جمهوری حضور دارند.

کاخ رياست جمهوری در دست مخالفان

يکی ديگر از رهبران معترضان درباره اين نيروها گفت: "ما با هم همکاری تنگاتنگی داريم و آن‌ها همکاری می‌کنند. آن‌ها از ما هستند."

در اين ميان گزارش شده است که چهار تن از محافظان يانوکوويچ گريخته‌اند.

يانوکوويچ کيف را ترک کرد، پليس به مخالفان پيوست

هنگامی که يانوکوويچ کيف را ترک کرد، ويتالی کليچکو، از رهبران مخالفان و قهرمان پيشين بوکس جهان اعلام کرد که رئيس‌جمهور اوکراين ديگر در کيف نيست.

رسانه‌های بسياری در اوکراين گفتند يانوکوويچ برای برگزاری "يک نشست سياسی" به شرق کشور رفته است و در آن‌جا نقشه تازه‌ای را برای جدايی‌طلبی بررسی می‌کند.

تصويری که در شبکه‌های اجتماعی از اقامتگاه شخصی ويکتور يانوکوويچ منتشر شده است.

برخی از نزديکان يانوکوويچ سخنان ضد و نقيضی در اين‌باره گفتند. برخی گفتند او به خارکوف رفته و امروز از طريق تلويزيون با مردم سخن خواهد گفت. برخی ديگر نيز گفتند او به ديدار چند جمهوری‌ سابق شوروی رفته و به کيف باز خواهد گشت.

اما تا صبح امروز هيچ‌کس نمی‌دانست يانوکوويچ کجا رفته است. محل اقامت شخصی وی در اطراف کيف که بسيار لوکس است و تحت تدابير شديد امنيتی قرار داشت نيز رها شده است.

با ظاهر شدن يانوکوويچ در تلويزيون گفته می‌شود او از خارکوف سخن می‌گفت.

بر اساس آخرين گزارش‌ها پليس اوکراين نيز به‌شکل رسمی به مخالفان پيوسته است. همچنين پارلمان اين کشور رئيس جديد خود و وزير جديد کشور را تا تشکيل دولت ائتلافی برگزيد.

آزادی يوليا تيموشنکو

پارلمان اوکراين در کنار مصوبات مهم خود ظهر امروز به‌شکل رسمی آزادی فوری يوليا تيموشنکو، نخست‌وزير پيشين اين کشور از زندان را با ۳۲۲ رأی اعلام کرد. تيموشنکو از سال ۲۰۱۱ در زندانی در خارکوف به‌سر می‌برد.

يوليا تيموشنکو

اين تحولات در حالی صورت گرفته است که ویکتور یانوکوویچ و نمایندگان اپوزیسیون پس از ساعت‌ها گفت‌وگو بامداد روز جمعه دوم اسفندماه (۲۱ فوریه) برای حل بحران این کشور به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق قرار شد برای حل بحران، ظرف ۴۸ ساعت قانون اساسی سال ۲۰۰۴ بار دیگر به‌اجرا گذاشته شود. در قانون اساسی سال ۲۰۰۴ اختیارات رئیس‌جمهور محدودتر بود.

همچنین بر همین اساس می‌بایست یک دولت ائتلافی ظرف ۱۰ روز آینده تشکیل شود.

انتخابات جدید ریاست جمهوری و پارلمان نیز از جمله توافق‌های طرفین است که قرار است در سال جاری میلادی برگزار شوند.

نمایندگان اتحادیه اروپا به ریاست وزیر امور خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر و همتای لهستانی وی رادوسلاو سیکورسکی و همچنین نماینده‌ای از روسیه در مذاکرات دولت اوکراین و اپوزیسیون شرکت داشتند.

از روز سه‌شنبه تاکنون بيش از ۷۷ نفر در اوکراین کشته و بيش از ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. پنج‌شنبه يکم اسفندماه (۲۰ فوريه) کيف خونبارترين روز درگيری‌ها را پشت سر گذاشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    خوشا بحال مردم اوکراین که با داشتن پارلمان و پلیس واقعی دولت دست نشانده روسیه را برکنار و رهبر حزب مخالف را آزاد کردند.