ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت: «بنزین پتروشیمی غیر استاندارد است»

وزیر نفت ایران با پذیرفتن آلاینده بودن بنزین واحدهای پتروشیمی گفت از سال آینده این بنزین‌های خطرناک توزیع نمی‌شود و برنامه ریزی برای واردات بنزین انجام خواهد شد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، با پذیرفتن غیراستاندارد بودن بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی اعلام کرد از سال آینده این بنزین‌های آلاینده دیگر توزیع نخواهند شد. او همچنین گفت علاوه بر برنامه‌ریزی برای تولید بنزین پاک، لازم است از خارج نیز بنزین وارد شود و مقدمات این کار در دست انجام است.

سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان مجلس پیش‌تر خواهان توقف توزیع بنزین‌های آلاینده شده بودند.

وزیر نفت ایران که روز سه شنبه ۶ اسفند در جلسه علنی شورای شهر تهران شرکت کرده بود ضمن اشاره به وضعیت بحرانی آلودگی هوا در تهران و چند کلانشهر دیگر گفت:«وزارت نفت در همکاری با مدیریت‌ شهری در کلانشهرهای ایران، از این پس به دنبال توزیع سوخت پاک و کاهش آلودگی هواست». به گفته نامدار زنگنه، دلیل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کیفیت سوخت و کیفیت خودروهاست. او همچنین از توافق وزارت نفت با شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی و توسعه حمل و نقل عمومی به منظور مقابله با بحران آلودگی هوا خبر داد و گفت وزارت نفت هزینه نوسازی تاکسیرانی تهران را پرداخت می‌کند. به گفته نامدار زنگنه موتورسیکلت‌ها بیشترین آلودگی را وارد هوای تهران می‌کنند و لازم است موتورسیکلت‌های برقی وارد کشور شود.

محیط زیست: «توزیع بنزین پتروشیمی متوقف شود»

سخنان وزیر نفت در مورد غیراستاندارد بودن بنزین‌های تولیدی در پتروشیمی در حالی است که پیش‌تر بسیاری از مقامات وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران آلایندگی و سرطان‌زا بودن این بنزین‌ها را تکذیب کرده بودند. عبدالحسین بیات عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در بهمن ماه امسال گفته بود: «افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور متاثر از محصولات واحدهای پتروشیمی نبوده و این موضوع به هیچ وجه مورد تایید نیست زیرا سهم بنزین پتروشیمی در مجموع مصرف کشور کمتر از ۱۰ درصد است و نمی‌تواند عامل اصلی آلایندگی هوا قلمداد شود». پیش‌تر، معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، از ضرورت توقف فوری تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی ایران خبر داده و در یک برنامه تلویزیونی در روز ۲۰ بهمن گفته بود به «وزارت نفت اعلام شده است دیگر اجازه توزیع بنزین تولید شده در واحد‌های پتروشیمی را ندارد». با این‌حال این سخنان ابتکار با واکنش منفی مقامات وزارت نفت رو به رو شد.

«بنزین‌های پتروشیمی عامل اصلی سرطان»

گرچه وزارت نفت تا مدت‌ها از پذیرفتن غیراستاندارد بودن بنزین‌های پتروشیمی سرباز می‌زد اما نمایندگان مجلس بارها از دولت خواستند تولید و توزیع این بنزین‌‌ها متوقف شود. به گفته سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، راه افتادن سونامی سرطان در کشور نتیجه مصرف بنزین غیراستاندارد و گاز به عنوان سوخت است. موید حسینی صدر در ۲۹ بهمن ماه با انتقاد از تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی گفته بود در این بنزین‌ها ۸ برابر میزان مجاز ترکیبات آروماتیک و همچنین گوگرد وجود دارد.

سعید حیدری طیب، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با انتقاد از غیراستاندارد بودن بنزین‌های تولیدی در ایران گفت گرچه واردات بنزین به صلاح کشور نیست اما در شرایط فعلی بهترین راه برای مقابله با آلودگی هوا وارد کردن بنزین از خارج است. این نماینده مردم کرمانشاه در ۲۶ بهمن به خبرگزاری خانه ملت گفت تنها ۱۰ درصد از بنزین تولیدی در ایران دارای استانداردهای یورو ۴ است. او همچنین گفت نباید خودکفایی در تولید بنزین به قیمت سلامت مردم تمام شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Dariush

    از خارج نیز بنزین وارد شود!! عجب پیشرفتی ؟!