ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین؛ تقسیم قدرت در کیف، تشنج در کریمه

در حالیکه "شورای میدان" در کیف وزیر اقتصاد پیشین را برای پست نخست وزیری معرفی کرده، موافقان و مخالفان روسیه در کریمه با یکدیگر درگیر شدند. پوتین به بخشی از ارتش روسیه دستور آماده‌باش داد.

در حالیکه "شورای میدان" در کیف وزیر اقتصاد پیشین اوکراین را برای پست نخست وزیری معرفی کرده، موافقان و مخالفان روسیه در کریمه با یکدیگر درگیر شدند. پوتین به بخشی از ارتش روسیه دستور آماده‌باش داده است.

آرسنی یاتسنیوک، از معتمدان تیموشنکو و وزیر اقتصاد سابق اوکراین برای احراز مقام نخست وزیری اوکراین معرفی شد. البته تصمیم"شورای میدان" در اعلام این نام، با سوت‌های اعتراضی تظاهرکنندگان همراه بود. مخالفان خواستار آغازی واقعا دوباره هستند و یاتسنیوک ۳۹ ساله به نظرشان گزینه مناسبی برای این خواست نیست.

آرسنی یاتسنیوک

یانسنیوک از دسامبر سال ۲۰۱۲ رهبری فراکسیون حزب "سرزمین پدری" تیموشنکو در پارلمان اوکراین را  برعهده داشته و تا پیش از آزادی تیموشنکو، جانشین او محسوب می‌شد. به اعتقاد بسیاری ناظران، نخست وزیر شدن یاتسنیوک، امکان خارج شدن او از سایه تیموشنکو را فراهم می‌سازد.

مجلس اوکراین پیشنهاد "شورای میدان" را روز پنجشنبه ۲۷ فوریه به رای خواهد گذاشت. این شورا فهرستی از کاندیداهای کابینه جدید را نیزارائه داد. فرمانده "میدان" به عنوان رئیس شورای امنیت و  دیمیری بولاتف برای تصدی وزارت ورزش معرفی شده‌اند. بولاتف کسی است که به عنوان قربانی شکنجه دولت یانوکوویچ معروف شده است.

نام ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق مشت‌زنی جهان و رهبر حزب "اودار" در فهرست "شورای میدان" دیده نمی‌شود. تیموشنکو نیز در فهرست نامزدها نبود زیرا بلافاصله پس از آزادی تاکید کرد که قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

درگیری در کریمه

در حینی که ناآرامی‌های کی‌یف بعد از جابجایی قدرت به پایان رسیده، درگیری‌ها به شبه‌جزیره کریمه منتقل شده است. تظاهرات اعتراضی مخالفان و هواداران نزدیکی به روسیه در روز چهارشنبه ۲۶ فوریه با خشونت همراه شد.

در گیری میان تاتارها و هواداران نزدیکی به روسیه در کریمه دستکم ۳۰ زخمی به جا گذاشت

نزدیک ۱۰ هزار نفر از تاتارهای کریمه با تجمع در برابر مجلس ایالتی در سیمفروپل علیه سیطره روسیه تظاهرات کردند. ۴۰۰۰ نفر از هواداران نزدیکی به دولت روسیه هم در همین محل در یایتخت کریمه به نفع مناسبات هرچه بیشتر با مسکو شعار دادند.

طرفین به سوی هم سنگ و شیشه شکسته پرتاب کردند و به گفته پلیس، دستکم ۳۰ نفر آنها مجروح شدند. ار جمع تاتارهای مسلمان، شعار الله اکبر نیز به گوش می‌خورد.

در سواستوپل که پایگاه نظامی روسیه در دریای سیاه در جنوب کریمه است، یک روس در یک انتخابات خیابانی به مقام شهرداری برگزیده شد و نیروهای وفادار مسکو در مدخل راه‌‌های ورود به شهر، پست‌های بازرسی ایجاد کردند.

رهبری مسکو نگران آن است که ناسیونالیست‌های اوکراینی، دست بالا را در کریمه پیدا کنند.

یانوکوویچ تحت تعقیب

پوتین نگرانی‌ها را با تهدید پاسخ داده است. او نفرات ارتش در غرب و مرکز روسیه را در حالت آماده باش نگاه داشته تا به نقل از خبرگزاری "اینترفاکس"، توان رویارویی ارتش با موقعیت بحرانی را بیازماید. مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا از روسیه خواسته‌اند خویشتنداری خود را حفظ کند.

سربازان روس در شهر سواستوپل

جان کری، وزیر خارجه آمریکا از پوتین خواسته که صدای مردم اوکراین برای تغییر را بشنود. این در حالی است که لاوروف، همتای روس او از سمت‌گیری حال و هوای "نئوفاشیستی" در  شرق اوکراین سخن گفته است. اشاره لاوروف به فراخوان‌ های مربوط به ممنوع کردن تکلم به زبان روسی نزد اقلیت روس این کشور است.

دیمتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز گردانندگان صحنه سیاست در اوکراین را "مشتی افراد نقاب‌زده و کلاشینکف به دست" خوانده که طرف صحبت هیچکس نیستند.

ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور معزول اوکراین همچنان فراری است. علیه او و ویتالی ساخارچنکو، وزیر کشور سابق، تقاضای پیگرد بین‌المللی شده است. حکم جلب این‌دو نیز به اتهام مشارکت در "قتل عام" تظاهرکنندگان صادر شده است.

هنوز خبری از محل اقامت یانوکوویج در دست نیست. برخی گفته‌اند که او در کریمه است. فیلمی از یانوکوویچ  در روز یکشنبه ۲۳ فوریه وجود دارد که او را به همراه محافظانش هنگام سوار شدن به یک هلی‌‌کوپتر نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که او در صدد فرار به روسیه بوده اما ماموران مرزی این کشور جلوی ورود او را گرفته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    اروپا که پشتیبانی و پول زیادی برای اوکراین هزینه کرده با نخست وزیری یاتسنیوک که طرفدار سیاست آمریکائی ست سرش کلاه بزرگی رفته است با این شرایط اوکراین میرود تا بین روسیه و آمریکا تقسیم شود و خانم مرکل باید کمربندهایش را محکم کند تا بتواند در انتخابات آینده تیموشنکو را با شکست مواجه کند روسیه بخش کریمه را در اختیار خواهد گرفت عربستان تاتارها را به شورش واخواهد داشت طالبان در آنجا شکل خواهد گرفت و جنگ فرسایشی منطقه را دچار نابودی خواهد کرد اوضاعی که آلمانها ایجاد کردند تا حدی که زیر توافق معترضین با یانوکویچ زدند نه تنها بحران را حل نکرده است که دامنه ی آن گسترش یافته است اوکراین نشان داد که سیاست توسعه طلبی ارضی آلمان برای سهم بیشتر از معادلات بین المللی هنوز بسیار خام و بی تجربه است . اما دوستانی که طی ده سال گذشته از پیروزی انقلاب نارنجی حرف زدند و آنرا در بوق و کرنا کرده بودند نیز نشان داد تحولات آرام فقط زد و بند سیاستمداران فاسد را برنده می نماید و نقش مردم را بسیار بی رنگ می کند شکست انقلاب نارنجی شاید تجربه ای مفید برای متوهمین باید گفت طرفداران سیاستمداران فاسد باشد .

  • رضا

    اقا یا خانم "آخرین نفس" فکر کنم پوتین فارسی بلد نباشه تا بیانیه و پروپاگاندای جنابعالی را مطالعه کنه. عامو یه خرده یواشتر . کمی هم از حال و هوای از جا پریدن در بیاییم و بر مبنای خرد و آرامش بنویسیم و بخوانیم بد نیست.

  • akharin nafashaye putin dr ukraine

    پوتین مثل بچه گربه ای که کنج اتاق گیر افتده باشد صداهای خشن ا زخود نشان میدهد پنجه می کشد آقا یک نیست به این مردک بگوید مگر در روسیه انقلاب شده که تو خودت را جر میدهی ؟ در یک کشور دیگری مردم تصمیم دارند دنبال منافع ملی خودشان بروند تو با آنها بازی امپریالیستی کردی مافیا بازی در آوردی نفت و گاز را در زمستان به روی انها بستی نخست وزیر آنها را با حقه بازی و عروسک دست نشانده فاسد خودت زندان کردی . او اموال مردم را به نام خودش , دختر و پسر و خانواده اش زد فاسد بود مردم آقا بالاسر روسی نمی خواستند حالا تو هی برو چند تا روس را انگولک کن که اصلا اوکراینی نیستند . بیست درصد هستند تازه همه آنها هم با تو نیستند استا لین آنها را به زور چپانده آنجا ثروت مردم را رانت خوارانه داده به آنها بی خود ک گ ب می فرستی و انها را با تک تیر انداز میزنی آخرش چی ؟ میخوای یک سوریه دیگر درست کنی ؟ یا یک میلیتاریست قلابی مثل السیسی بچپانی به آنها ؟ نمی شود نمی توانی همه اقتصادت را فلج میکنند اگر جرات داری به آنجا حمله کن یک افغانستا نی پیش رویت می گذارند که ویتنام پیشش هیچ باشد ( چچن که چیزی نیست ) این اقتصاد رانت خور نفتی تورا هم دود میکنند مثل اقتصاد دولت سرمایه داری نا کار آمد قبلی شوروی برود هوا این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست اوباما هم حتا نمیتواند کمکت کند با طفره رفتن مخصوصا اگر در ج ا دو نفر عاقل الان بروند به امریکا ( محافظه کاران آنها ) و اروپا بگویند که حاضرند جای نفت و گاز صادراتی روسیه در شمال را پر کنند ! مشروط بر اینکه امریکا در برابر روسیه از آنها حمایت کند . مثل جمهوری آذربایجان یا رژیم شاه ( در برابر فرقه دموکرات ) می دانی که ملاها فرصت طلبند یک وقت دیدی ترتیب تو را هم مثل مخالفین و موافقین خودشان دادند . اینها فرزند ناب امام خودشان را هم زندان کردند . یا اگر مردم ایران آمدند بیرون و مثل اوکراین ریشه روسیه و روس مداران را با دیکتاتوری وابسته به روسیه یک جا زدند . چی کار میکنی ؟ ننه ات برا ت بمیره . آتش در حیات خلوت هایت افتاده یکی یکی . ان اسد هم با یک اشاره اوباما رفتنی است فکر میکنی تا کی اوباما در برابر این بازی موش و گربه تو ساکت مینشیند ؟ او هم بخواهد سناتور مک کین و لیندزی گراهام و بقیه نمی گذارند اخی دلم سو خت برای شاگرد تنبل ته کلاس ! ( عجب عنوانی بهت داد این اوباما )