ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردان مسلح فرودگاه کريمه را اشغال کردند

اوکراين همچنان بحرانی است. در پی اشغال پارلمان کريمه توسط مردان مسلح طرفدار روسيه، فرودگاه کريمه نيز توسط مردان مسلح اشغال شد.

يک گروه از مردان مسلح شب گذشته، پنج‌شنبه هشتم اسفندماه (۲۷ فوريه) فرودگاه سیمفروپول، پايتخت کريمه را اشغال کردند. اين اقدام پس از آن صورت می‌گيرد که گروه ديگری از مردان مسلح طرفدار روسيه پارلمان محلی را به اشغال خود در آوردند.

مردان مسلح در فرودگاه سیمفروپول، پايتخت کريمه.

رويترز به‌نقل از خبرگزاری اينترفاکس روسيه نوشته است شاهدان عينی گفته‌اند حدود ۵۰ مرد مسلح با اونيفورم نظامی اما بدون هيچ نشان قابل شناسايی، با سه کاميون به فرودگاه آمده و آن‌جا را اشغال کردند.

اينترفاکس نوشته است يک گروه مسلح که برخی از آن‌ها نشان نيروی دريايی روسيه را داشتند به سوی فرودگاه رفته‌اند. همچنين بخشی از ناوگان روسيه در دريای سياه نيز در سباستوپول، واقع در جنوب غربی شبه‌جزيره کريمه، مستقر شده‌اند.

کريمه، يک جمهوری خودمختار و تنها منطقه‌ای از اوکراين است که روس‌ها اکثريت جمعيت آن را تشکيل می‌دهند. اين منطقه آخرین مرکز مخالفان دولت جدید است که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور طرفدار روسيه در روز شنبه، در کیف شکل گرفت.

کريمه تا سال ۱۹۵۴ که از لحاظ اداری به اوکراين منتقل شد، بخشی از اتحاد جماهير شوروی به‌شمار می‌رفت.

روز گذشته در سیمفروپول مردان مسلح پارلمان محلی را اشغال کرده و پرچم روسيه را بر ساختمان آن آويختند.

کمی بعد اُلکساندر تورچينوف، رئيس‌جمهور موقت اوکراين در "ردا"، پارلمان مرکزی اوکراين، به روسيه هشدار داد و گفت: "من فرماندهی ناوگان نظامی روسیه در دریای سیاه را فرامی‌خوانم. هرگونه حرکتی فراتر از مرزهای تعيين‌شده تجاوز نظامی به‌شمار خواهد رفت."

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا روز گذشته اعلام کرد که همتای روس وی، سرگئی لاوروف، در گفت‌وگوی تلفنی با وی اطمينان داد که مسکو در کشور همسايه خود اوکراين دخالت نظامی نخواهد کرد.

"گامی به پس"

جان کری در نشست رسانه‌ای خود با فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان گفت: "ما بر این باوریم که هر کس باید گامی به پس بردارد و از هر نوع اقدام تحریک‌آمیزی پرهيز کند."

وزير امور خارجه آمريکا افزود: "روزهای آينده خواهيم ديد که گزينه روسيه با اعلامی که امروز [در مورد عدم دخالت نظامی در اوکراين] کرد مطابقت دارد."

جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريکا نيز در يک تماس تلفنی پشتيبانی ايالات متحده از دولت آرسنی ياتسنيوک، نخست‌وزير جديد اوکراين را اعلام کرد.

صدها نفر از طرفداران روسيه در مقابل پارلمان محلی کريمه گرد آمدند.

روز گذشته پارلمان اوکراین با اکثریت آرا آرسنی یاتسنیوک را به نخست‌وزیری اوکراین برگزید.

ويکتور يانوکوويچ، رئيس‌جمهور برکنارشده اوکراين که اکنون در روسيه به‌سر می‌برد اعلام کرده است که همچنان رئيس‌جمهور اوکراين است. يانوکوويچ گفته است بعد از ظهر امروز، جمعه ۹ اسفندماه (۲۸ فوريه) در يک نشست رسانه‌ای در "روستوف ـ نا ـ دونو"، در کرانه رود دُن در جنوب روسيه شرکت خواهد کرد.

مردان مسلحی که پارلمان محلی کريمه را اشغال کرده‌اند تاکنون هيچ درخواستی را مطرح نکرده‌اند و به نظر می‌رسد پليس نيز چنين اقدامی را يک رويداد امنيتی در نظر نگرفته و به‌شکل ظاهری از ساختمان پارلمان حفاظت می‌کند.

اين در حالی است که صدها نفر از طرفداران روسيه در آن‌جا گرد آمده بودند و در ميان آن‌ها افراد مسنی ديده می‌شدند که با ترانه‌های رزمی دوران اتحاد شوروی می‌رقصيدند.

محاصره پارلمان محلی کريمه مانع از برگزاری نشست نمايندگان نشد. آن‌ها در اين جلسه تصميم گرفتند که يک همه‌پرسی برای تعيين حاکميت کريمه برگزار شود. بنا به تصميم پارلمان کريمه اين همه‌پرسی در روز ۲۵ ماه مه، روز انتخابات رياست جمهوری اوکراين برای انتخاب جايگزين ويکتور يانوکوويچ، برگزار خواهد شد.

در ساعات نخستين امروز مأموران پليس با بيان اين‌که حفاظت از ساختمان پارلمان را تضمين می‌کنند در مورد مردان مسلحی که پارلمان را اشغال کردند چيزی نگفتند. آن‌ها حتی نگفتند که اين افراد مسلح همچنان در ساختمان پارلمان هستند يا آن‌جا را ترک کرده‌اند.

پرچم روسيه همچنان بر ساختمان پارلمان کريمه آويخته است و در آخرين طبقه آن چراغ‌ها روشن‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.