ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان روسيه با دخالت نظامی در اوکراين موافقت کرد

پارلمان روسيه به درخواست ولاديمير پوتين برای مجوز اعزام نيروهای نظامی روس به اوکراين پاسخ مثبت داد. رهبران سياسی اوکراين نگران از "تهاجم نظامی" روسيه درخواست "بسيج عمومی" کردند.

تحولات سياسی اوکراين و شبه‌جزيره کريمه همچنان پرشتاب است. پس از درخواست ولاديمير پوتين از پارلمان روسيه برای دخالت نظامی در اوکراين پارلمان با آن موافقت کرد. مقام‌های اوکراين از "تهاجم نظامی روسيه" نگرانند.

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه عصر امروز، شنبه ۱۰  اسفندماه (یکم مارس) از پارلمان روسيه خواست برای بازگرداندن آرامش به خاک اوکراین مجوز اعزام نیروهای نظامی روس به این کشور را صادر کند. پارلمان روسيه در نشست خود با اين درخواست موافقت کرد.

پيش از اين دولت جدید شبه‌جزیره کریمه نیز به‌طور رسمی از ولادیمیر پوتین برای برقراری صلح و ثبات در این منطقه درخواست کمک کرده بود.

سرگئی آکسیونوف، نخست‌وزیر کريمه و از طرفداران کرملین، گفت: “برپايه مسئولیت خود در قبال زندگی و امنیت مردم این منطقه،از رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهم که در برقراری صلح و ثبات در جمهوری خودمختار کریمه به ما کمک کند.”

آکسيونوف همچنين اعلام کرد که همه‌پرسی در مورد موقعيت حقوقی کريمه ۳۰ مارس برگزار می‌شود.

مجلس نمايندگان پارلمان روسيه (دوما) نيز امروز پيامی خطاب به پوتين منتشر کرد و از وی خواست تا تدابيری برای برقراری ثبات در کريمه اتخاذ کند.

پيش از اين دفتر رياست جمهوری روسيه اعلام کرد که مسکو به درخواست سرگئی آکسيونوف در مورد ياری در تأمين صلح و آرامش در کريمه توجه نشان خواهد داد.

از سوی ديگر ويتالی کليچکو، از رهبران سياسی اوکراين در رويارويی با "تهاجم روسیه"، از پارلمان اين کشور خواست اعلام "بسیج عمومی" کند.

با درخواست روز گذشته رهبران جدید اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت تمامیت ارضی اوکراین امشب نشستی اضطراری تشکیل می‌دهد.

اُلکساندرتورچینوف، رئيس‌جمهور جديد اوکراين گفته است که نمی‌خواهد اقدام "تحریک‌آمیزی" انجام دهد.

وی روسیه را به تجاوز متهم کرد و گفت مسکو سناریوی جنگی شبیه آن‌چه پیش از این در سال ۲۰۰۸ در گرجستان، یکی از جمهوری‌های سابق شوروی، پیش برد را دنبال می‌کند.

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر جدید اوکراین نيز امروز گفت: "قابل قبول نيست که خودروهای زرهی و نظامی روسیه در شهرهای اوکراین مستقر شوند."

وزارت دفاع اوکراين هم گفته است شش هزار سرباز روسی به اوکراین اعزام شده‌اند.

یک روز پس از آن‌که افراد مسلح پارلمان اوکراین را تصرف کردند و پرچم روسیه را بر فراز آن برافراشتند، نماینده تورچینوف در کریمه گفته بود که ۱۳هواپیمای جنگی روسی در این شبه‌جزیره دریای سیاه فرود آمدند که هر کدام ۱۵۰ خدمه داشتند.

یک مرزبان اوکراینی به رویترز گفت بیش از ۱۰ هلیکوپتر نظامی روسیه بر فراز کریمه در حال پرواز بودند و نیروهای ناوگان دریایی روسیه یک واحد از مرزبانان اوکراینی را در شهر بندری سیمفروپول محاصره کردند.

کریمه، یک جمهوری خودمختار و تنها منطقه‌ای از اوکراین است که روس‌ها اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. این منطقه آخرین مرکز مخالفان دولت جدید است که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور طرفدار روسیه در روز شنبه، در کیف شکل گرفت.

کریمه تا سال ۱۹۵۴ که از لحاظ اداری به اوکراین منتقل شد، بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به‌شمار می‌رفت.

برخی شاهدان همچنین گزارش دادند که زره‌پوش‌های روسی و  دست‌کم یک ناوجنگی در حال گشت را دیده‌اند.

یانوکوویچ درحالی که دوباره در یک کنفرانس مطبوعاتی ظاهر شد، از روسیه درخواست کمک کرد

این ناوگان حضور نیروهای خود در تصرف فرودگاه نظامی سیمفروپول را تکذیب کرده است. در اين فرودگاه مردان مسلح باند حرکت را به تصرف درآوردند. یکی از حامیان این گروه مسلح گفت که آن‌ها شبه‌نظامیان اهل کریمه هستند.

با این حال خطوط هوایی اوکراین بعد از این حادثه گفتند که آن‌ها اجازه ورود به حریم هوایی فرودگاه را نداشتند.

مسکو قول داده است تا از منافع شهروندان خود در اوکراین دفاع کند. روسیه همچنين گفته است این به معنای دخالت نظامی نیست. این گفته اما به نظر می‌رسد تنها توجيه دخالت روسيه پس از برکناری یانوکوویچ است که پیش از این در گرجستان نیز تکرار شده بود.

با توجه به مسائل سوریه و حمایت غرب از اپوزیسیون سوریه هرگونه درگیری مسلحانه در کریمه پیامد‌های کلان جهانی بین روسیه و غرب را در پی خواهد داشت. هرچند آن‌ها برای بازسازی مجدد اقتصاد اوکراین توافق کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.