ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور آماده‌باش ارتش اوکراین صادر شد

غرب روسیه را از دخالت نظامی در کریمه برحذر داشته است. ارتش اوکراین دستور آماده باش‌ گرفته اما اوکراینی‌ها به حمایت جامعه جهانی چشم دوخته‌‌اند. شورای امنیت اوضاع کریمه را در نشستی کوتاه بررسی کرد.

غرب روسیه را از دخالت نظامی در کریمه برحذر داشته است. ارتش اوکراین دستور آماده باش‌ گرفته اما اوکراینی‌ها به حمایت جامعه جهانی چشم دوخته‌‌اند. شورای امنیت اوضاع کریمه را در نشستی کوتاه بررسی کرد.

سربازان روس در روز شنبه اول مارس در نزدیکی سواستوپول

نشست شورای امنیت در باره اوضاع اوکراین کوتاه بود. یوری سرگئی‌یف، نماینده اوکراین در سازمان ملل خواستار آن شد که "تهاجم آشکار" روسیه و دخالت سربازان روسی در کشورش به کمک غرب خاتمه داده شود. او گفت، حتی یک ثانیه تاخیر در پیشگیری از خونریزی زیاد خواهد بود.

در مقابل این اظهارات، ویتالی چورکین، نماینده روسیه تاکید کرد که مسببان چنین بحرانی در کی‌یف نشسته‌اند. او به توافق امضاشده بین ویکتور یانوکوویچ و مخالفان دولتی اشاره کرد که از سوی اپوزیسیون به صورت یک‌جانبه نقض شد و شرایطی را پیش آورد که یانوکوویچ  مجبور شد اوکراین را ترک کند.

آمریکا در این جلسه، خواستار توقف مداخله روسیه در اوکراین شد. سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «اقدام روسیه در اوکراین به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت این کشور و تهدیدی برای صلح است.

پیشنهاد نماینده دولت انتقالی اوکراین برای حضور نمایندگان و ناظران بین‌المللی در این کشور با استقبال آمریکا و بریتانیا و فرانسه روبرو شد.  سامانتا پاور گفت  اعضای سازمان همکاری و امنیت اروپا ناظرانی را برای بررسی اوضاع به اوکراین اعزام کنند. اما روسیه با این پیشنهاد به مثابه "میانجی‌گری تحمیلی" مخالفت کرد.

واکنش اروپا و آمریکا به بحران کریمه

کاترین اشتون، دبیرکل ناتو و وزیران خارجه اتحادیه اروپا از روسیه خواسته‌اند به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد. اشتون از پوتین خواست سربازان اعزامی به شبه‌جزیره کریمه را بازگرداند و در جستجوی راهی مسالمت‌جویانه برای بحران کنونی برآید.

باراک اوباما اعضای ستاد امنیت ملی ایالات متحده را برای مشورت در باره اوضاع اوکراین و کریمه به شرکت در یک نشست فراخوانده است. ولادیمیر پوتین  در صحبت تلفنی با اوباما تاکید کرده که اقدام روسیه، دفاع از منافع خود در شرق اوکراین و شبه‌جزیره کریمه است. کاخ سفید جزییات گفتگوی طولانی و ۹۰ دقیقه‌ای پوتین و اوباما را منتشر کرده است.

بان‌ کی‌‌مون، دبیرکل سازمان ملل هم خواهان بازگشت هرچه زودتر آرامش و دیالوگ طرفین برای مهار تنش در اوکراین شد.

دبیرکل ناتو بار دیگر از روسیه خواسته تا خویشتندار باشد. آندرس فوگ راسموسن، مسکو را از نقض حق حاکمیت اوکراین برحذر داشته و گفته است: «وضعیت در کریمه باید به جای تنش‌آفرینی به سمت تنش‌زدایی پیش رود.»

«تقاضا از آمریکا برای نجات اوکراین»

دولت موقت اوکراین اعلام کرده که حدود ۶۰۰۰ سرباز روس در سیمفروپل  و سواستوپل در کریمه حضور دارند. الکساندر تورچنیف، رئیس جمهور موقت اوکراین با صدور دستور آماده‌باش به ارتش اوکراین، گفته که روسیه برای این "اقدام مهاجمانه" خود هیچ بهانه‌ای ندارد و همه مدعیات در باره خطرات احتمالی علیه شهروندان روس یا اوکراینی‌های روس‌ زبان کاذب هستند.

استمداد گروهی از شهروندان اوکراین از سفارت امریکا برای نجات کشورشان

او در عین حال پیامی آشتی‌جویانه به مسکو فرستاد و گفت: «ما حافظ جان همه شهروندان کشور اعم از اوکراینی‌زبان‌ یا روس‌زبان‌ هستیم.» تورچینف تاکید کرد که مداخله نظامی به منزله جنگ و پایان هر نوع مناسبات خواهد بود.

به موازات این سخنان،  ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق مشت‌زنی جهان و یکی از رهبران اپوزیسیون اوکراین، از جامعه جهانی برای دفاع از کشورش در برابر روسیه کمک خواسته و عنوان کرده که ارتش اوکراین به دلیل مشکلات مالی عملا وجود ندارد. یولیا تیموشنکو هم از شورای امنیت خواسته که به کمک اوکراین بشتابد.

وزیر خارجه موقت اوکراین از ناتو برای حمایت از کشورش تقاضای کمک کرده است. او شامگاه شنبه در کی‌یف گفت: «می‌خواهیم همه امکانات بررسی شود تا بتوانیم از حق حاکمیت و مردم اوکراین و تاسیسات اتمی این کشور حراست کنیم.»

این همه در حالی است که شامگاه شنبه گروهی از جوانان کی‌یف در برابر سفارت آمریکا تجمع کرده و از این کشور خواستند که به نجات اوکراین بشتابد. آنها شعارمی‌دادند:" آمریکا به داد ما برس!"

از سوی دیگر قرار است بعد از ظهر روز یکشنبه (۲ مارس/۱۱ اسفند) تجمعی در میدان پوشکین مسکو به نفع دخالت روسیه در کریمه و تصمیم دوما برگزار شود. هم‌زمان کارزاری ضد جنگ در شبکه‌های اجتماعی روسیه در حال شکل‌گرفتن است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mgahyeseh tokhmi

    اگه شما هم به پوتین مثل این کامنت گذارتان بدهی ندارید این مطلب را هم بنویسید مک کین ارتش امریکا را نفرستاد کودتا بکند به نفع اوکراین ! بوش به در خواست شیعیان و کردها حمله کرد و صدام را که حاضر نبود قدرت را ترک کند و ١٢٠٠٠٠ شیعه راکشت و کردها را شیمیایی کرد و به ایران و کویت حمله کرد را سا قط کرد . آیا دولت اکراین تا کنون روس ها را شیمیایی کرده ؟ آیا آنها به گرجستان و آبخازیا حمله برده اند ؟ آنها می خواهند رای گیری کنند ! انهم بلافاصله ! قول ٤ سال دیگر را هم ندادند . اگر یاکونوویچ اکثریت داشت که د رنمی رفت . حالا هم می توانست دوباره برگردد . آنکه اوکراینی ها را میزند و از ادارات بیرون می اندازد همان روس های مهاجر هستند که به پشتیبانی ارتش پوتین این کارهای تحریک آمیز را میکنند شما ها عادت دارد سیب را با بادنجان مقایسه کنید

  • فرهاد - فریاد

    موضوع اوکراین واقعا جالب است آمریکا و اروپا انگار نه انگار که در اوکراین مستقیما دخالت کرده اند و چند هزار نفر از مردم را به خیابانها کشاندند و دائما در حال رفت و آمد به کیف بودند و سران اروپا و آمریکا از جمله اشتون و مک کین برای سرنگونی یانوکوویچ با تظاهر کننده ها ملاقات کرده و آنها را تشویق به ایجاد این بحران می کردند دولتهای اوکراین در ظرف مدت بیشت سال اخیر همگی فاسد بوده اند اما در انتخابات مورد تائید جامعه ی جهانی برگزار شده بود که دخالت اروپا و آمریکا بخصوص آلمان نقض آشکار حقوق مردم اوکراین بود . رئیس جمهور قانونی اوکراین با فشار چند ده هزار نفری میدان و دخالت نظامی راستگرایان افراطی مورد حمایت آلمان کنار گذاشته شده و توافق معترضین و دولت را نقض کرده یانوکوویچ فراری میشود . بعد از خروج یانوکوویچ اعضای موجود پارلمان با 328 رای یعنی ده رای کمتر از حد نصاب قوانین اوکراین یانوکوویچ را غیر قانونی برکنار می کند و سپس اقدام به تشکیل دولت نموده و اولین اقدامشان لغو زبان روسی بعنوان زبان دوم که تهدیدی آشکار برای روس زبانها و روسیه است . عجله ی زیاد مخالفین بخصوص طرفداران آلمان قوانین جاری اوکراین را بدفعات نغض می نمایند دولت موقت بجای آنکه در صدد ایجاد وحدت باشد اقدامات تهدید آمیز و حتی تحریک آمیز می نماید مردم شرق اوکراین و کریمه از شرایط بوجود آمده برای روس زبانها وحشت کرده اقدام به تظاهرات و درخواست کمک از روسیه می نمایند دولت خودمختار کریمه نیروهای نظامی مردمی اش را مسلح کرده و ساختمانهای دولت کریمه را اشغال نموده و در شهر اقدام به تامین امنیت و دفاع در برابر دوئلت مرکزی اوکراین می نمایند تا اینجا هنوز روسیه هیچ دخالتی عملی در اوکراین ننموده است . اما همانطور که قبلا هم گفته ام دولت کریمه طبق قوانین اوکراین نخست وزیر اوکراین فردی را بعنوان نخست وزیر کریمه معرفی می نماید و پس از تائید رئیس جمهور می تواند کریمه را اداره نماید از اینرو رئیس دولت کریمه با تائید یانوکوویچ رئیس جمهور قانونی اوکراین اداره ی دولت کریمه را بعهده گرفته است هنوز روسیه تا این دقیقه هیچ اقدامی بر علیه اوکراین ننموده است . اما روسیه طبق قراردادهای فی مابین کشورهای استقلال یافته ی شوروی سابق می تواند برای حفظ و دفاع از روس زبانها دخالت نماید ولی هنوز هیچ اقدامی ننموده است . اما روسیه تلاش دارد تا با ایجاد فدراسشیون در اوکراین ابتدا خودمختاری برای روس زبانها بگیرد سپس مانند کریمه پس از مدتی اعلام رفراندوم برای الحاق به خاک خود نماید . اما آمریکا و اروپا که ید تولائی در دخالت به کشورهای دیگر با همین روشها دارند نمی توانند دبل استاندارد عمل کنند بحرین از ایران جدا شد یوگسلاوی تبدیل به پنج کشور شد در عراق افغانستان لیبی سوریه و ... دخالت نموده اند و مشائب زیادی برای هم مردم خویش و هم مردم این کشورها ایجاد کرده اند . هنوز روسیه دخالت نکرده اینهمه وا حسنا برای چیست در حالی که شما دولت قانونی اوکراین را بدون انتخابات غیر قانونی می کنید . دخالت از این آشکار تر ؟ اگر معیار مردم هستند خوب اگر کیف انقلاب کرده کریمه خارکف برکوت و ... هم مردم تظاهرات کرده و انقلاب کرده اند اگر انقلاب کیف طرفدار اروپاست انقلاب کریمه خارکف و ... هم می توانند طرفدار روسیه باشند حق دو طرفه ست . فقط باید گفت خانم مرکل شما هنوز تجربه ی لازم را ندارید .

  • dasthaye jenayat karane rousi az ukraine kutah

    پس تکلیف حقوق بشر و تمامیت ارزی و استقلال سیاسی مملکت ها و دفاع از آنها چیست ؟ چطور بوش به دعوت کردها و شیعیان ( اکثریت مردم عراق ) نباید به یک یاغی که به دو کشور همسایه حمله برده ! حمله میکرد ؟ اما روسیه باید به کریمه ! که اصلا مال دولت عثمانی است و قبلا روس ها به آنجا حمله کرده و تو پوزی شدیدی از انگلیس و متحدان ان خوردند به بهانه واهی دفاع از مردم روس ! به آنجا لشگر بکشد ؟ مردم روس اصلا نباید آنجا باشند زورچپانی استالین و استعمار روسیه آنها را آنجا مستقر کرده و به زور جمعیت آنها را به ٥٨ درصد رسانده که تازه همه آنها هم طرفدار روسیه نیستند , حالا بی بی سی فارسی بماند که کم کم آنها را کرد ٥٩ درصد و بعد گفت ٦٠ درصد !

  • marxisthay koskhole rousi

    احمدی نژاد هم همین چیزها را میگفت و معتقد بود امریکا در حال نابودی است این امریکا چند هزار با ر در رویاهای شما چپ های روسی تا کنون نا بود شده ؟ شوروی که در برابر شما پاشید را نمی بینید پوتین و روسیه را که تبدیل شده به یک قذافی و عربده می کشد نمی بینید اوکراین سقوط کرده ! هلو ؟ روسیه حتا اگر ان سه شهر را مثل آبخازیا و اوستیا اشغال کند اوکراین مثل گرجستان ضد روسیه باقی خواهد ماند و دشنه ای است در قلب روسیه هر حرکت نظامی مثل اشغال افغانستان هزینه دارد روسیه با ان فساد ملی و اقتصاد پر مساله و مخالفین و ستیز اقوام پا یش روی پو ست خربزه است اگر به آبخازیا حمله کرد امروز ضررش را در از دست دادن اوکراین میبیند اگر به اوکراین حمله کند فردا بقیه حساب کارشان را میکنند و یکی یکی علیه ان به پا خواهند خواست آنکه در حال نابودی است روسیه است