ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارشاد: «فیلترینگ فیسبوک دیر یا زود لغو می‌شود»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دیدار با اعضای اتاق بازرگانی گفت جلوی پیشرفت را نمی‌توان گرفت و دیر یا زود فیلترینگ فیسبوک لغو می‌شود.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، یکشنبه، ۱۱ اسفند (۲ مارس) در مراسمی که در اتاق بازرگانی برای افتتاح یک سایت فروش کتاب آنلاین برگزار شد، شرکت کرد. در حاشیه این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویحاً گفت نمی‌توان جلوی پیشرفت را گرفت و وعده داد که دیر یا زود فیلترینگ فیسبوک لغو شود.

علی جنتی، وزیر ارشاد: جلوی پیشرفت را نمی‌توان گرفت فیلترینگ فیسبوک دیر یا زود لغو می‌شود

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح یک سایت فروش کتاب آنلاین در اتاق بازرگانی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی نمی‌توان جلوی رشد چیزی را در کشور گرفت. از این‌رو، مسأله فیلتر بودن فیسبوک جزو مواردی است که پس از مدت زمانی حل خواهد شد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این نیز در سخنانش خواستار اقداماتی برای کاهش محدودیت دسترسی به سایت‌های اینترنتی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی شده بود.

کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ١٣٨٨ به ریاست دادستان کل کشور تشکیل شده مسئولیت فیلترینگ سایت‌ها را بر عهده دارد. وزیر یا نماینده‌ وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان‎ صدا و سیما و فرمانده نیروی انتظامی از اعضای این کمیته هستند.

آقای جنتی در حاشیه دیدارش با اعضای اتاق بازرگانی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع فیلترینگ از شبکه اجتماعی فیسبوک در کارگروه مصادیق مجرمانه درخواست جلسه داده‌ است. او گفت: «مباحث را در این زمینه به تفسیر بیان و اعلام کرده‌ایم که نمی‌توانیم دور خود حصار بکشیم.»

او همچنین یک بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد که به دلیل کارآیی شبکه‌های اجتماعی جمهوری اسلامی می‌بایست از این شبکه‌ها به نفع خود به بهترین وجهی استفاده کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «اگر به عقب بازگردیم، می‌بینیم خیلی کار‌ها که در اول انقلاب انجام شده، مضحک به‌نظر می‌آید، مثل این‌که ویدئو و دستگاه فکس ممنوع بود.»

او اما در همان حال به این نکته هم اشاره کرد که رفع فیلترینگ از فیسبوک به زمان نیاز دارد و وعده داد که این مشکل با گذشت زمان برطرف شود.

تاکنون جلسه‌ای با حضور نماینده وزارت ارشاد در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه تشکیل نشده است. وزارت ارشاد در این کمیته فقط یک نماینده دارد و بدون موافقت سایر اعضاء، رفع فیلترینگ از فیسبوک امکان‌پذیر نیست.

مقام‌های دولت یازدهم بار‌ها از «فیلترینگ هوشمند» سخن گفته‌اند. منظور از «فیلترینگ هوشمند» استفاده از نرم‌افزار‌ها یا سخت‌افزارهایی است که بخش‌هایی از سایت‌ها را که مغایر با ارزش‌های مورد قبول جمهوری اسلامی است سانسور کرده اما بخش‌های دیگر را آزاد بگذارند. در همان حال عده‌ای دیگر از مقامات جمهوری اسلامی بر آن‌اند که محتوای غیرمجرمانه و مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی از هم قابل تفکیک نیست. آنها شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک و تویتر را «ابزار جنگ نرم دشمن» معرفی می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.