ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیا موافق عوض شدن رهبر هستید؟

پرس و جو از مردم درباره بدیل خامنه‌ای

پرسش در باره عوض شدن رهبر جمهوری اسلامی باعث تعجب یا ترس بسیاری افراد می‌شود. بیش از همه، می‌توان متوجه احتیاط شدید قشرهایی از جامعه ایران در ورود به موضوعات سیاسی رادیکال شد.

هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح اولین دوسالانه پژوهش برتر حکومت اسلامی در محل مدرسه عالی دارالشفای حوزه علمیه قم در ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۵ گفت: «به نظر من انتخاب شخص آیت‌الله سید علی خامنه‌ای چنان که در شرایط بسیار حساس و خطیر سال ۶۸ بهترین و مناسب‌ترین انتخاب بود امروز نیز ایشان بهترین گزینه مناسب برای این مسند هستند.»

با خواندن نقل قول بالا از رفسنجانی، دو سوال در ذهن جرقه می‌زند. سوال اول اینکه آیا رفسنجانی بعد از آنکه رهبر ایران در سال ۱۳۸۸ از تریبون نماز جمعه اعلام کرد در اختلاف عقیده به وجود آمده بین رفسنجانی و احمدی‌نژاد، نظرش به احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است، باز هم اعتقاد دارد خامنه‌ای مناسب‌ترین گزینه برای تکیه زدن بر جایگاه رهبری جمهوری اسلامی است؟ و سوال دوم این که آیا شهروندان عادی در ایران نیز با رفسنجانی موافق هستند و خامنه‌ای را بهترین گزینه رهبری می‌دانند؟

در مورد پاسخ سوال اول مشخص نیست که آیا رفسنجانی از روی ایمان قلبی یا به عنوان سیاستی برای نزدیکی دوباره به رهبری در سال ۱۳۸۹ بود که گفت، از شورای انقلاب تا امروز آیت‌الله خامنه را بهترین دیده‌ام.  در مورد پاسخ به سوال دوم، یعنی موافقت یا مخالفت مردم ایران با رهبری خامنه‌ای نیز به جز مصاحبه‌های گزینشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی که سراسر مدح و ثنای رهبر فعلی ایران است؛ کار دیگری صورت نگرفته است.

 البته هیچ خبرنگاری دوست ندارد با پای خودش به زندان برود و مردم عادی نیز به جز در گفتگو‌های اتفاقی و زمزمه‌وار دل‌شان نمی‌خواهد با صحبت کردن در این زمینه برای خود و خانواده‌شان دردسر درست کنند. آنچه در زیر می‌خوانید تلاشی نامحسوس و زمان‌بر برای دریافت نظرات مردم درباره جایگاه رهبری و شخص علی خامنه‌ای است. برای باز کردن سر صحبت با همه افراد به کار، ابتدا از آنها پرسیده شد که «آیا موافق عوض شدن رهبر هستید؟ »

کسانی که غافلگیر می‌شوند

افراد بسیاری از این سوال متعجب می‌شوند و مشخص است تاکنون به چنین مسئله‌ای فکر نکرده‌اند، اما از پاسخ افراد دیگر می‌توان پی برد که نه تنها به این سوال و این موضوع اندیشیده‌اند بلکه در افکار خود گزینه مناسبی نیز برای جانشینی خامنه‌ای انتخاب کرده‌اند.

یک دختر دانشجو می‌گوید: «نمیدانم. تا حالا بهش فکر نکردم». یک نگهبان پاساژ می‌گوید: «من از این چیزها سر در نمی‌آورم.» صاحب یک لباس فروشی در مقابل سوال با صدای بلند زیر خنده ‌زد و بعد در سکوت فرو رفت و ذهنش درگیر مسئله شد.

یک مهندس ۲۸ساله در جواب گفت: «این سوال مهمی است. بالاخره یک روز کشور با این مشکل رو‌به رو می‌شود. اگر از قبل فرد مناسب انتخاب نشود ممکن است بر سر جانشینی رهبر بین گروه‌های مختلف درگیری به وجود بیاید و ایران به جنگ داخلی دچار شود. جدای از بحث تعویض رهبر که شما اشاره کردید من فکر می‌کنم در واقعیت هم این سوال مهم است چون عمر آدم‌ها محدود است و مرگ هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد. در موضوع رهبری کاریزما خیلی مهم است. امام خمینی کاریزما داشت، آقای خامنه‌ای هم دارند. بهترین فرد بعد از آقای خامنه‌ای، آقای خاتمی است. بیشتر افراد آقای خاتمی را قبول دارند. به نظر من اشتباه است که آقای خاتمی را بیشتر از این وارد بحث‌های انتخاباتی کنیم چون در دوره انتخابات کسی به اخلاق پابیند نیست. انتخابات بهتر است به افراد دیگر سپرده شود و آقای خاتمی باید به حوزه بروند و مراحل اجتهاد را طی کنند تا بعد از آقای خامنه‌ای بتوانیم روی ایشان به عنوان گزینه رهبری کار کنیم!»

دوست همراه این مهندس این فرض را یک توهم می‌داند و می‌گوید: «در زمان اصلاحات عده‌ای می‌گفتند آقای خاتمی می‌تواند دبیرکل سازمان ملل شود. وقتی بسیج علیه او شعار مرگ بر خاتمی می‌دهد معلوم است که نمی‌تواند رهبری شود.»

به اعتقاد این فرد که به شغل مترجمی مشغول است، مردم عادی ایران و گروه‌های سیاسی در زمینه رهبری هیچ اختیاری ندارند و نمی‌توانند در انتخاب جایگزین رهبر تاثیر داشته باشند.

عوض بشود یک بدترش می‌آید

شاگرد ۴۴ ساله یک مرغ‌فروشی می‌گوید: «شانس که نداریم. عوض بشود یک بدترش می‌آید. به خدا اینطوری شده! یک چیزی که داری باید سفت بچسبی که از دستت‌ در نره! مگر اینکه خیلی وضعت خوب باشه. یک پژو ۴۰۵ داری، میفروشی که بهترش را بخری؛ یک ماشین بهت می‌اندازند که باید هست و نیست زندگی‌‌ات را بفرشی خرجش کنی. یا موتور خراب است، یا گریبکس باید عوض شود یا چپی است. باید پول داشته باشی بگذاری رویش و یک ماشین خارجی بخری یا از همان چیزی که داری مراقبت کنی. حالا نه اینکه دل خوشی از این داشته باشم؛ می‌ترسم. آخوندها خیلی سن می‌کنند. یک خرفتی که نه گوشش می‌شنود و نه راه می‌تواند برود را می‌گذارند جایش و فقط ازش امضا می‌گیرند. الان اینطوری شده!»

گفتگویی از سر نیاز با چاشنی احتیاط

نکته‌ مهمی که در طول تهیه این گزارش نظرم را جلب کرد، احتیاط شدید قشرهایی از جامعه ایران درباره ورود به موضوعات سیاسی رادیکال بود. اکثر قریب به اتفاق مغازه‌داران سنتی ایران به هیچ عنوان حاضر به صحبت درباره مسائل مرتبط با رهبری و سپاه نیستند. این افراد که تا مدتی بعد از انتخابات نیز به راحتی درباره حسن روحانی صحبت می‌کردند با مسلط شدن او بر قوه مجریه حتی حاضر به صحبت درباره حسن روحانی نبوده و در انتقادات مورد نظرشان از عبارت کلی "دولت" استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند از بردن نام افراد خودداری کنند.

هر چه وضعیت مالی افراد بهتر باشد، احتیاط آنان درباره بحث‌های سیاسی بیشتر می‌شود و در مقابل، مردم طبقات پائین جامعه گاهی اوقات بی‌محابا نظرات‌شان را به زبان می‌آورند. افراد طبقات بالای جامعه از این بحث‌ها دوری کرده و واکنش اغلب آنها در یک خنده ساده به معنای لذت بردن از بحث یا سالوده لوحانه انگاشتن آن خلاصه می‌شود.

 در یک نمونه، خانمی میانسال که خودروی لوکس او نشان می‌داد به طبقه بالای جامعه تعلق دارد برای تعویض لاستیک ماشین دچار مشکل شده بود. نه او و نه دو دختر جوانش چیزی از تعویض لاستیک زاپاس نمی‌دانستند و یا نمی‌خواستند خودشان این کار را انجام بدهند. هنگامی که برای کمک به آنها مشغول تعویض لاستیک شدم در ابتدا با یک اشاره آهسته از دو دختر خود خواست که به سمت دیگر ماشین بروند تا کارم بهانه‌ای برای باز کردن سر صحبت با دو دختر جوانش نشود. وقتی بحث جایگاه رهبری و سوالم را درباره موافقت یا مخالفت آنها درباره عوض شدن آقای خامنه‌ای ا پرسیدم در ابتدا با تردید و با لکنتی خفیف حرف‌های بی ربطی زد و از ورود به بحث خودداری کرد و سپس با نگاه از دختران خود خواست که درباره پاسخ دادن یا ندادن به این سوال به او اشاره‌ای برسانند.

 دو دختر جوان جلو آمدند و با عباراتی کاملاً سربسته و متناقض به جای مادرشان شروع به صحبت کردند. خلاصه نظر آنها این بود که به دلیل جایگاه خاص رهبری و «برای آنکه نشان داده شود اسلام با پیشرفت و علم مشکلی ندارد» بهتر است برای تعیین رهبر مانند پست ریاست جمهوری انتخابات برگزار کنند. البته آنها اعلام کردند که در چنین حالتی، در انتخابات شرکت کرده و تا زمانی که آقای خامنه‌ای زنده است به او رای خواهند داد!

«عوض شدن نداریم، اینقدر می‌مانند تا بمیرند»

یک مستمری‌بگیر ۶۱ ساله می‌گوید: «اول قرار بود منتظری باشد. همه می‌دانستند. عکس‌هایش بود همه جا. جلوتر انتخاب کرده بودند که وقتی خمینی مرد این بشود رهبر؛ ولی به اختلاف خوردند. توی خانه خودش زندانی بود بیچاره. تا روزی که مُرد. تا وقتی مرد از خانه‌اش بیرون نمی‌رفت.

یک مدت می‌گفتند قرار است هاشمی رفسنجانی رهبر بشود. زورش آن موقع خیلی زیاد بود، مثل الان دمش را قیچی نکرده بودند. در راس بود. برو و بیایی داشت. اسم رفسنجانی مثل اسم خامنه‌ای می‌آمد هر کجا که می‌آمد! خلاصه اینجوری بود تا وقتی که انتخابات شد. مردم که ریختند بیرون اینها با هم دعوایشان شد. رفسنجانی را گذاشتند کنار و مردم یادشان رفت. چند بار بین مردم پیچید که خامنه‌ای مُرده و سپاه خبرش را پخش نمی‌کند تا یک نفر را به جایش پیدا کند. یکی دو بار یادم هست چند وقت جایی پیدایش نبود؛ بعدش می‌آمد توی تلویزیون. چه می‌دانم، یکی می‌گوید سرطان دارد، یکی می‌گوید مریض است. راست و دروغش را نمی‌دانم.»

از او درباره نظر مشخص‌اش درباره عوض شدن خامنه‌ای می‌پرسم. پاسخ می‌دهد: «خیال خام است. عوض شدن نداریم. اینقدر می‌مانند تا بمیرند. شما تا حالا آخوند دیدی مریض باشد؟ از پدرت، از پدر بزرگت بپرس تا حالا دیده‌‌اند آخوندها مریض شوند. قبل از اینکه رئیس بشوی شاید زیر آبت را بزنند و خانه‌نشین بشوی ولی وقتی رئیس شدی دیگر کسی زورش نمی‌رسد. مثل هاشمی. هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد بگذارندش کنار. اما خامنه‌ای الان رئیس است. یا باید رژیم عوض بشود یا خودش عمرش تمام بشود که یکی دیگر بیاید. مثل احمدی‌نژاد؛ چون رئیس بود تا خودش دوره‌اش تمام نشد نتوانستند او را بگذارند کنار! »

موافقان به ستوه آمده

بیشتر کسانی که به سوال مورد نظر این گزارش پاسخ مثبت می‌دهند و موافق عوض شدن رهبری جمهوری اسلامی هستند، از وضعیت موجود کشور بسیار مایوس هستند و در خیال خود «راه فراری» برای برون رفت از مشکلات کشور نمی‌بینند.

آنها از این جهت موافق کنار رفتن آقای خامنه‌ای هستند که فکر می‌کنند شاید شانس به کشور روی آورد و از دل حوادثی که با این جابه‌جایی به وقوع می‌پیوندد اتفاقات خوشایندی به نفع مردم روی دهد. یک دختر جوان می‌گوید: «از اینکه بدتر نمی‌شود. آخرش وضعیت تغییری نمی‌کند. بدتر از وضعیتی که الان در کشور هست چه اتفاقی قرار است بیافتد؟ من که نمی‌ترسم. فکر می‌کنم بهتر است. وقتی نفر بعدی بداند که تا آخر عمرش رهبر نیست و ممکن است عوض شود بیشتر به مردم و اینکه مردم چطوری درباره‌اش فکر می‌کنند اهمیت می‌دهد.»

 یک خانم میان‌سال فکر می‌کند که افراد غیر روحانی می‌توانند رهبر شوند به همین خاطر می‌گوید: «اگر یک فرد معمولی باشد بهتر است. آن وقت مردم راحت می‌توانند با او حرف بزنند. آدم موضع صحبت کردن با روحانی‌ها راحت نیست! »

صاحب یک کتابفروشی اعتقاد دارد که وقتی تغییر و تحول در قدرت، دائمی باشد افراد برای ثابت کردن خودشان به دیگران و برای جلو زدن از رقبای سیاسی مجبور هستند کارنامه مثبت از خودشان ارائه بدهند «حتی اگر اعتقادی نداشته باشند و فقط برای خوب جلوه دادن خودشان باشد.»

مردم می‌ترسند

یک کارت پخش‌کن خیابانی که در میان هیاهوی نزدیک شدن به عید مشغول توزیع تراکت‌های تبلیغاتی بین مردم است، به مسئله ترس مردم از گفتن عقایدشان اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌خواهم سر به تن هیچ کدام‌شان نباشد. از روز اول تا حالا جز بدبختی و گرفتاری برای مردم هیچ چیزی نداشته‌اند. این برود، آن بیاید، عمامه‌اش سفید باشد، مشکی باشد، هر طوری باشد برای مردم کاری نمی‌کنند. مگر این روحانی نبود که اینقدر می‌گفتند خوب است؟ از خدا بی خبرِ ]...[ هنوز ک... را روی صندلی نگذاشته زد یارانه‌ها را قطع کرد. خیلی فرق کرد؟ درست شد همه چیز؟ هی گفتند احمدی‌نژاد آبروریزی است. به جهنم. همه دنیا مسخره کنند بگوید شکل میمون است، برای من و شما چه؟ هیچ کس از مردم نمی‌خواهد این ]...[ سر کار باشند منتها جرات ندارند، بگویند. خامنه‌ای با یکی غیر از خامنه‌ای توفیری برای مردم ندارد. کار از ریشه خراب است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بکتاش

    سلام به همگی خدا رو شکر که دشمن این مردم رو احمق خلق کرد. به اصطلاح گزارشی که خوندین کاملا تخیلی بود اونم با پیشوند تخمی. در ایران کسی که 44 سالش باشه و شاگرد مرغ فروشی هرگز به پژو فکر نمیکنه. در ایران دخترایی که از خانواده مرفه باشن از صحبت کردن با یه پسر غریبه هیچ ابایی ندارن. راستی تو یه بخش از این گزارش که طرف یه جوری صحبت می کنه که انگار خدا بیامرز آل احمد داره حرف میزنه. اصولا اعتقاد دارم که دوستانی که شب به یاروشون نرسیدن همه رو از چشم رهبر مملکت می بینن. دختره شب به اون پسره نرسیده پسره به اون دختره اونوقت همه رو تقصیر رهبر مملکت می دونن به خدا از این خبرا نیست اون کسی هم که این گزارش رو از رو *** شما آخرتتون رو به دنیای دیگران نفروشین البته اگه اعتقادی به مرک و آخرت دارین

  • جان نثار رهبری

    خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

  • arass

    رضوی فقیه انتقاد از رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط اعضای شورای نگهبان گفته است: «۱۲ نفر آدمی که کمتر از من و شما راجع به مصلحت خودشان نمی‌توانند تصمیم گرفته و مصلحت زندگی خودشان را بفهمند، چه طور در مورد منفعت و مصلحت ۷۰ میلیون جمعیت تصمیم گرفتند». رضوی فقیه برگزاری انتخابات مجلس هفتم را «افتضاح» خوانده و گفته است: «مجلس هفتم خانه نمایندگان ملت نبود، خانه نمایندگان حکومت بود، مجلس‌های بعدی هم این طور است». این فعال سیاسی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران و پرونده‌های فساد اقتصادی که در حال افشاء شدن است، گفته است: «این حکومت علوی امروز میثم تمارش بابک زنجانی و مالک اشترش هم سعید مرتضوی است، پس اگر ما حکومت اموی تاسیس می‌کردیم قرار بود با چه کسانی مواجه بشویم».!! رضوی فقیه افزوده است: «نظامی که از دلش کهریزک بیرون بیاید، نظام دوست داشتنی نیست، نظامی که از دلش حصر بیرون بیاید محبوب نیست». بخش دیگری از سخنان این فعال سیاسی که خشم اصولگرایان را برانگیخته است، این بوده که آقای رضوی فقیه، علی خامنه‌ای را در کنار سایر زمامداران ایران تا پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ قرار داده است. وی گفته است: «ما از انقلاب مشروطیت تا الان هفت زمامدار به خودمان دیدیم، زمامدار هفتم خامنه‌ای است، شش زمامدار دیگر از دنیا رفته‌اند. از این شش زمامدار، زمامدار اول (مظفرالدین‌ شاه) و زمامدار ششم ( خمینی) حکومت خودشان را به پایان بردند و احترام خود را حفظ کردند و در ایران دفن شدند، چهار زمامدار دیگر اما حکومت خودشان را هیچ وقت به پایان نبردند یا تبعید شدند یا در غربت مردند».

  • سرباز

    دشمن از امام سیدعلی خامنه ای حفظه الله عصبانی باشد و از این عصبانیت بمیرد . . . . چشم منو امر ولی جان منو سیدعلی

  • امیر

    چه خوشمان بیاید و چه نیاید باید قبول کنیم که این 35 سال گذشته و اینکه تا چند سال دیگر این وضع ادامه دارد جزئی از تاریخ مملکتمان شده و هر رخداد تاریخی خواه ناخواه اثرات خودش را تا ابدالاباد به همراه خواهد داشت. واقع بینانه اگر از من این سوال پرسیده شود که ایا میخواهی رهبر فعلی عوض شود " جواب میدهم اری! اما بشرطی که رهبر بعدی فتوکپی رهبر فعلی نباشد و شخصی مثل خاتمی باشد که در اولین سال هزاره نو ایده و نگرش او به جهان در سازمان ملل مورد تائید همه کشورهای جهان قرار گرفت و به همین مناسبت ان سال بنام گفتگوی تمدنها نامگذاری شد. پس میتوان نتیجه گرفت که عوض شدن رهبر یعنی عوض شدن سیستم. تغییر رویکردها از نگاه بسته و دگم مشتی مذهبی سنتگرای خشکه مفدس به نوگرایان اسلامی " و این هست که در پناه ازادی احتمالی و متصور از این رهگذر پیروزیهای چشمگیری هم عایدمان شود و جمهوری اسلامی به این بدی که اکنون در ذهنمان است دیگر نباشد.

  • maryam

    ایران نیازی به رهبر ندارد رییس جمهور ومجلس منتخب مردم لازم داریم.

  • سوال

    نوع سوال اصلا علمی نیست و ذهن پاسخ دهنده رو به این سمت سوق میدهد ک ایران باید یک رهبر داشته باشد و کاملا گزینشی هستش

  • یوسف

    من با نظر رفسنجانی و مردم کاری ندارم ولی خیلی وقته که این سال ذهن من رو خیلی درگیر کرده اینکه چرا ملکه انگلیس حکم تنفیذ استرالیا ایسلند کانادا و چند کشور دیگه که از بریتانیا جدا شده اند هنوز داره این کار انجام میشه این چه طور دموکراسی هست که پادشاه یه کشور دیگه داره حک یه کشور دیگرو امضا میکنه مگه دموکراسی نیست چرا هنوز تو کشور های اروپایی هنوز پادشاه دارند؟

  • تغییر رهبری

    فشار باعث ایجاد تغییر می شود. با استفاده از این مقاله، ایده ای به ذهن من رسید و هم اکنون در راستای آن فعالیت خواهم کرد. امیدوارم به من بینجامید https://www.facebook.com/pages/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C/649738221730309?ref=tn_tnmn

  • Majid

    شیطان از بدو خلقت انسان در روی زمین <حضور» داشته و دارد و تا روز  قیامت به «ولایت» و یا «سلطنت» و یا «سلطه» خود به هر عنوان و شکلی  در جهان ادامه خواهد داد. حکومت خامنه ای هم از این امر مستثنی نیست  و تجلی روشنی است از انقلاب و طغیان مستمر شیطان در زمین. تعویض او  هم ذره ای کار برد ندارد و پریدن است از شاخه ای به شاخه دیگر بخصوص که  ایشان عنوان رهبر انقلاب را هم دارد. و چاره درد در دست خداست که شیطان  هم همچون انسان مخلوق خداست و از خودقدرتی ندارد هر چند که در رقابت  با مقام خدا خود را «معظم» و «ولی فقیه» و «آیت الله» و « آیت العظما» و  غیره تصور کرده و حکم بعد از حکم زیر نام خدا صادر و تدوین نماید.  

  • jamal

    جای سرباز سلحشور ولایت که در زندان نیست اکنون بازداشت بابک زنجانی تنها از بیم خروج او از کشور و دستگیری توسط اینترپل صورت گرفته بود. چرا که نام او در پرونده رضا ضراب مطرح شده بود. حالا با آزاد شدن ضراب این بیم هم از میان رفته است. براساس قانون، تفهیم اتهام تنها در صورت ارائه شکایت امکان پذیر است. باتوجه به اینکه فعلا از نظر قوه قضائیه ترس خروج از کشور تنها علت بازداشت وی بوده، باید انتظار داشت در صورتی که دولت مصادیق فساد مالی زنجانی را به قوه قضائیه ارائه نکند، وی به زودی از زندان آزاد شود.!! بیچاره جوانیکه بخاطر چندرغاز دزدی با کتک از چوبه دار و بدون صحبت آخر با مادرش آویزانش میکنند!!

  • jamal

    سرمقاله نويس روزنامه جمهوری اسلامی !! همچنين نوشته است: «مفاسدی که در يک دهه اخير در عرصه اقتصادی رخ داده، به هيچ وجه متناسب با شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده !! و کوتاهی‌هايی که در اين رابطه صورت گرفته نيز خلاف انتظار مردم است و مردم اکنون خواستار پاسخ اين سؤال مهم هستند که چرا بايد در نظام اسلامی يک نفر و يا يک گروه خاص ظرف مدت کوتاهی به ثروتی افسانه‌ای دست يابند درحالی که ما ناچاريم فشارهای اقتصادی سخت را تحمل کنيم و همزمان شاهد بهانه‌جويی مسئولين برای توجيه عملکرد ضعيف خود در برابر فسادها باشيم؟»!!

  • m

    چقد تحقيق موثقي انجام شده!!!! معيار گزينشتون برا گزارشها هم مشخصه تو توهمات خودتون بمونيد اي فراري هاي از همه جا رونده و مونده

  • سعید

    به گمان من پرسش کاملن نادرست است .مشکل اساسی بودن رهبر است اینکه چه کسی باشد تفاوتی نمیکند باید خود قانون اساسی به همه پرسی گذاشته شود و اصل ولایت فقیه از آن حذف شود تا رییس جمهور شخص اول کشور بوده و بتوان با مراجعه به ارای عمومی وی را بدون هزینه و دردسر تغییر داد .مدل کنونی را تندروهای قدرت طلب و پول پرست برای برخورداری همیشگی از قدرت و ثروت کشور ساخته اند تا کسی را یارای چون و چرا پیرامون رهبر نباشد.تقدیس کردن رهبر و رهبری برای مصون بودن وی از هر پرسش و تغییری است .آنان که این رهبر را بر کرسی قدرت نشانده اند برای بعد از او نیز خوابهای مشخصی دیده اند کسی مانند خاتمی شانسی ندارد .حساسیت روی کسی مانند موسوی خویینی ها برای اینست که وی را خطری تهدید کننده برای جایگزین بعدی رهبر فعلی می دانند

  • ارش

    حکومتی که دیکتاتوری بعد از اونم باز دیکتاتوری باقی می مونه مثل کره شمالی یا اسد پسر یا کوبا یا حتی ونزوئلا پس این بحث کلا" مسخره است مردم دو راه خواهند داشت بشینن تا خامنه ای بمیره و پسر یا یکی از علمای دیکتاتور اسلامی جایگزین بشه البته با اعمال نفوذ بیشتر از طرف سپاه یا دست به کار شده و هر چه زودتر دیکتاتور به پائین بکشن شما این حرف میزنی منظورت اینه مردم عین کره شمالی بشین تا یکی دیگه بیاد بپر سوار خر تا 80 سال بعد اون بی پدر از ملت سواری بگیره عین کره شمالی شما اومدی داری برای دیکتاتور میخوای جانشین پیدا کنی ؟ناراحت نباش 4 پسر گردن کلفت حرومزاده تر از خودش داره یه سپاه با اون همه سردار مفت خور پشت سرش ....بشین یه مطلب بزن ملت روشن بشن چه روزگار سیاهی جلوشون هست

  • شهروند

    صرف نظر از سوال غلط انداز این موضوع که پاسخ دهنده به شکلی خزنده به سمت حکومت دیکتاتوری شخص بر مردم سوق میدهد ... واقعا عوض شدن رهبر قبل از اصلاح ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و نگاه ساده لوحانه خدا-محوری و قبل از نهادینه شدن سکولاریزم مبتنی بر وجدانیات و اخلاقیات در بدنه جامعه چه سودی می تواند داشته باشد؟ متاسفانه جامعه ایرانی سالها با این هدف فاصله دارد. حالا هر کس که رهبر باشد یا نباشد ... هاشمی، خاتمی، خامنه ای که نه تنها تک تک شان غارتگران ایران هستنند که مرده شور ترکیبشان را هم ببرد

  • فرشته

    دین باید از سیاست جدا باشه کشورهایی که توسعه یافته هستند افراد رو بر اساس توانائیها و تجربه و دانش اونها و از طریق انتخابات بر راس کار قرار می دن و اونها باید انتقاد پذیر باشند در ضمن انتقادپذیر باشند ضمنا نباید خودشون رو جانشین خدا روی زمین بدونند اگر هر چیز دیگری به غیر از این باشه میشه دیکتاتوری . هیتلر ، موسلینی، صدام، استالین نمونه هایی از دیکتاتوری بودند که در تاریخ همه می شناسند. مردم باید آگاه باشند یکی مثل خامنه ای نه از جانب خداست نه پیامبر نه امام اون هم مثل بقیه یک آدم عادی و زوال پذیر البته تشنه قدرت پس نباید فکر کنند که اگه بهش اعتراض کنند دچار عقوبت الهی می شوند ، این خر جور حرفها رو کسانی درست کردند که از این رهگذر منفعت میبرند. در قرن بیست و یکم شنیدن این حرفها ادم رو می خندونه .

  • ارسلان

    چه جالب! گزارش های صدا و سیما گزینشیه اونوقت گزارش شما اصلا گزینشی نیست! یعنی تو این مملکت، با توجه به این گزارش همه از رهبر متنفرن ؟ نه برادر من. میتونی راهپیمایی ها رو نگاه کنی. تمام اون جمعیت ملیونی به عشق امام خامنه ای میان. میتونی روز 1 فروردین، تجدید بیعت مردم رو با امام خامنه ای توی حرم ببینی. دلتونو خوش کردین به اینترنت و 4 تا کامنت!

  • عاشق رهبر

    به کوری چشم دشمنان تا ظهور امام زمان ایشان رهبر ما خواهند بود شما هم داستان که میخوایی بنویسی یه کمی واقعی تر بنویس نه اینقدر فضایی

  • Majid

    تنها راه عوض شدن رهبر عوض شدن ملت است و آنهم احتیاج به راهنما و مربی و معلم دارد که ملت از آن محروم است. و وای بر ملتی که رهبرش خود را جزوی از آن ملت ندانسته و در سخنانش مرتب به تمجید و ستایش دروغین از آن ملت پرداخته و هرگز و حتی برای یکبار هم که شده از برای  نمونه گفته باشد «ما ملت» و یا «قوم من» و یا «ما ایرانیان» که نشان بر  ایرانی نمودن آن مقام معظم؟!؟ تافته جدا بافته باشد. وای و هزاران وای  بر آن ملت که قرنهاست که اسیر اینگونه «معظمان» است. سلسله در پس  سلسله حکومت جباران. شاه در پی شاه و حالا هم شاخوند بعد از شاخوند!!!   

  • جمهوریخواه

    مسئله اصلی‌ الغای رژیم ولایت فقیه است، نه آنکه کی‌ ولی فقیه نشود خوب است یا کی‌ بشود بد است. در مورد آقای منتظری که قاری و عاقد دکترین ولایتی در مجلس خبرگان بود و بعدها جناح اصلاح طلب حکومت، او را در مقابل آقای خامنه‌ای علم کرد، بیش از انتظار و ظرفیت ایشان مبالغه سازی شده است. در این ۳۵ سال اندی حکومت ج.ا. ، فرقی‌ بین روحانیت و لباس شخصی‌‌ها یا عمامه ای‌ها و کلاهی‌ها یا عبایی‌ها و کت شلواری‌ها نیست،با ازدواج‌های اندرونی و قوم و ‌‌خویشی که بین طبقه روحانی شیعه، اقوام و آشنا، امنیتی‌ها و نظامی‌ها صورت گرفته است ,حاکی از بوجود آمدن یک کاست قدرت محور و تفکر قبیله‌ایی ۱۲ امامی در همه ارکان سیاسی، امنیتی‌، تجاری، صنعتی، مدیریتی،اجتماعی و... در جامعه دین زده ایران امروز است و تنها راه خلاصی از آن، سرنگونی رژیم مذهبی‌ بعنوان عامل عقب ماندگی، جنگ افروزی و ارتجاع داخلی است. در این میا‌‌ن نقش و همیاری غربی‌ها در راستای آزادی ایران و حقوق ملی‌ ایرانیان را نباید از نظر دور داشت ! رادیو زمانه نمونه بارزی از آن است !

  • کامیار

    ما کلن با دولت اسلامی رهبری مخالفیم کلن اخوند ها برن بمیرن اونقت شما میخاین عوض کنین ما دولت ازادی میخایم ازادی همه چی فیس بوک ویچت توییتر ازادی پوشش حجاب ازدی مشروب کاباره پارتی سکس ازادی ساحل های کشورمون ولی فکر کنم اون روز اصلا نیاد

  • علی

    واقعن وقتی خامنه ای مرد چه کسی را رهبر می کنند؟ فکر می کنم خبر مرگش را تا چند ماه پخش نکنند

  • jamal

    خلیفه و رهبرو مشروعه ساخت بی بی سی و امپراطوری انگلیس است . اشتون هم قراراست ماه آینده برایدد ست بوسی بتهران بیاید!

  • farid

    ایشان رهبر انتخابی رفسنجانی است نه مردم .

  • samad

    مردم میخواهند رژیم عوض شود.  ولایتمداری مربوط به زمان صفویه است .!

  • ر.م

    ضمن احترام من فکر می کنم این گزارش تخیلی بود نویسنده خودشم گفته نمیشه نظر مردم رو دقیق دونست و البته من فکر میکنم در این زمینه نهادهای حکومت افکارسنجی کردن یک راه برای اینکه نظر مردم رو دونست اینه ازشون اینجوری سوال کنید "به نظر تو الان مردم تا چه حدی به آقای خامنه ای علاقه دارن؟!" طرف اینجوری احساس امنیت میکنه و آگاهانه یا ناخوداگاه نظر خودشو به مردم تعمیم میده من این کارو در حدود سه ماه انجام دادم البته چیزی که به دست آوردم علمی نیست، با استانداردهای آمار گیری مطابقت نداره چیزی که من به دست آوردم اینه خامنه ایی محبوبیت نداره، کسی خامنه ای رو دوست نداره والبته هنوز تنفر شکل نگرفته متاسفانه مردم بیشتر روی دولت ها تمرکز دارن دولت هارو مسئول اصلی میدونن من نمی دونم راهش چه جوریه باید به یه شکلی افکار عمومی به سمت خامنه ای حرکت کنه باید مردم بیخیال رئیس جمهور بشن و رهبری رو مسئول شرایط کشور(خوب یا بد) بدونن و خواسته هاشونو از رهبری مطالبه کنن از شغل و یارانه بگیر برو بالا تا حق آزادی بیان و خواسته های متعالی انسانی باید همه ی نگاها و خواسته ها به سمت علس خامنه ایی پوینت و زوم بشه

  • hossein

    بدون رهبری هم میشود  مملکت را اداره کرد. مگر ایشان چه گلی  بر سر ایران وایرانی  زده.اون که فرمودند موضع وعقایدشان به احمدی نزاد نزیک است را   از یادد  برده  ایم..حال رکود زنی شان که دیگر جای خود   دارد.

  • ستاره

    ما مىگىم خر نمى خواىم .......پالون خر عوض مىشه شعر معروف

  • عباس

    اتفاقا سوال بسیار خوبی است. برای مردمی که به امکان دیگری حتی فکر هم نکرده اند باعث می شود که اقلا تصور کنند که اوضاع می تواند غیر از این باشد. تعجب می کنم که مردمی که چیزی غیر از این که بر آنها می گذرد را حتی تصور نمی کنندچطور اتنظار دارند سرنوشت بهتری پیدا کنند.

  • dokhtare

    این متن سفارشی بود از طرف رهبری ؟ ملت از حکومت بیزارن ...شما میخوای رهبر دوم انتخاب کنند ... سر به تن رهبر نباشه ....رهبر چه صیغه عوضی هست ؟ ملت که بره نیستند که احتیاچ به چوپان داشته باشن

  • امیر(محمد جواد)

    ما از دست کل این نظام به ستوه ؛آمده ایم آن وقت شما میگویید نظرتان راجع بهعوض شدن رهبری چیست !!!!!؟؟؟

  • سهراب

    اولا در ایران دمکراسی نیست همه کارها دستوری است دوم اینکه فرض کنیم که دمکراسی باشد و مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را انتخاب میکنند یعنی قوای مجریه و مقننه پس اینجا کار رهبر غیر منتخب چیست فرمان دادن به رئیس جمهور و نمایندگان منتخب مردم ؟! به هیچ کس جواب گو نیست و به همه فرمان میدهد این یعنی دیکتاتوری

  • muhsn

    متن خود سوال که ایآ دوست داری رهبر عوض شود غلط است چون داری ذهن مردم را برای داشتن رهبری برای همیشه اماده می کنی