ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ شمس پهلوی به یک «نهاد نظامی» فروخته شد

بنیاد مستضعفان کاخ مروارید در مهرشهر کرج را به قیمت ۷۰ میلیارد ریال فروخته و نهاد خریدار آن قرار است در محوطه اطراف کاخ ۷هزار واحد مسکونی بسازد.

کاخ شمس پهلوی در مهرشهر کرج توسط بنیاد مستضعفان به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال فروخته شد. به گزارش خبرگزاری مهر، نهادی که این کاخ را خریده  قصد دارد در فضاها و محوطه اطراف کاخ بیش از ۷ هزار واحد مسکونی بنا کند.

مشخص نیست دقیقا کدام نهاد این اثر ملی را خریداری کرده است.

خبرگزاری مهر صبح روز چهارشنبه ۱۴ اسفند با مخابره این خبر به «نظامی» بودن نهاد خریدار این کاخ اشاره کرد. اما در ساعت‌های بعدی متن خبر تغییر کرد و «نهاد نظامی» به «یک ارگان» تبدیل شد. هنوز به طور رسمی اطلاعاتی در مورد ارگان و نهادی که این کاخ میراث دوران پهلوی را خریداری کرده منتشر نشده است.

فروش این کاخ که به نام «کاخ مروارید» نیز شناخته می‌شود و توسط سازمان میراث فرهنگی جزو آثار ملی کشور به ثبت رسیده مورد اعتراض این سازمان و همچنین برخی از حقوق‌دانان قرار گرفته است. محمود کاشانی، یکی از حقوقدانانی است که با ارسال نامه به رییس جمهور، رییس سازمان میراث فرهنگی و دادستان کل کشور این عمل را غیرقانونی خوانده است. به گفته این حقوقدان از آن‌جا که کاخ شمس پهلوی جزو اموال دولتی است، بنابراین قابل انتقال نیست و معامله آن غیرقانونی و بی‌اعتبار است.

از سوی دیگر، به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز، کاخ مروارید در مهرشهر باید مانند کاخ‌های سعدآباد و نیاوران در اختیار سازمان میراث فرهنگی باشد. به گفته ابوالفضل عبیدی، نهاد خریدار این کاخ مجوز ساخت وساز ۷ هزار واحد مسکونی در اطراف کاخ را اخذ کرده است، در حالی که هرگونه ساخت و ساز در حریم کاخ مروارید غیر قانونی است.

کاخ مهرشهر: معماری مدرن دوران پهلوی

کاخ مروارید در مهرشهر کرج متعلق به شمس پهلوی، خواهر آخرین پادشاه ایران بود. این کاخ پس از انقلاب و خروج خانواده سلطنتی مصادره شد و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. این کاخ مدرن کمتر از ده سال پیش از انقلاب در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با دو هزار و ۵۰۰ متر زیربنا به سفارش شمس پهلوی و همسر او مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، در کنار یک دریاچه مصنوعی  ساخته شد.

این کاخ متاثر از شیوه معماری فرانک لوید رایت، معمار مدرن آمریکایی است.

شیوه معماری مدرن این ساختمان متاثر از شیوه معماری فرانک لوید رایت، معمار پر آوازه  آمریکایی است. کاخ توسط وسلی پیترز و «بنیاد معماری فرانک لوید رایت» طراحی شده است. مشخصه پیکره بیرونی این بنا، دو پوسته بتونی که با هم تلفیق شده اند و یک نورگیر بزرگ است که کل سقف را پوشش می دهد. یکی از  زیباترین فضاهای کاخ، اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده و از بیرون به شکل حلزون است. این حجم‌ها به منظور هماهنگی و همخوانی با طبیعت  ومحیط پیرامون و مطابق اندیشه‌های معمارانه فرانک لوید رایت خلق شده‌اند. سازه بتونی کاخ از داخل نمایان است و با سنگ و پارچه و مصالح شفاف، ماهرانه ترکیب و تزیین شده است.

در حال حاضر کاخ شمس در وضعیت نامناسبی قرار دارد و به دلیل متروک شدن آن بسیاری از فضاها آسیب کلی دیده و یا تخریب شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • samad

    ۳۵ سال است که کل مملکت را مصادره کرده اند ) !

  • حسن

    من می دونم کی خریده بنیاد تعاون سپاه خریداری کرده و برای ساخت به شرکت رزمنده واگذار کرده برای ساخت ولی فعلا پول برای ساخت ندارند

  • صدای ایران

    درود لطفن در همین زمینه، این درخواست را برای امضا به دوستداران معرفی کنید: http://www.ipetitions.com/petition/SavePearlPalace سپاسگزارم.

  • اایران دوست

    همو طن عزیز مگر شک داری از اینکه ، این آقا یان وطن فروش هر کاری که در دایره خود آقا یان با شد همه چیزش یک مر تیه درست میشود!! این بنده و سر کار سایر همو طنان هستند که وقتی میخوا هند ملکی که بخودشان متعلق میبا شد بفروشند ویا بخرند با ید آنقدر بدوند و رشوه بد هند تا کارشان رفع شود. اما این اصل قضیه نیست، اصل مطلب فروش اموالی میبا شد که متعلق به کشور و ملت میبا شد. این تازه اول کار است. کاخ سعد آباد، کاخ نیا وران و بسیاری از کا خ ها و ساختمانهای با ارزش دو لتی، اگر تا کنون فروش نر فته است در حال ما مله میبا شد. شما چند وقت دیگر شا هد خوا هید بود، که یک سعید زنجا نی و یا یک جزا یری نا می در یکی از این کاخ ها زند گی میکند، و ادعا میکند خریده و ملک خصوصی این آقا یان میبا شد. مگر با نفت این کار را نکردند، فروش نفت ملت به افراد خصو صی قدم اول کار بود. منتظر فروش وجب به وجب خاک ایران با شید. آنچه را خواندان پهلوی نتوانستند ببرند و امکان بر دنش را نداشتند، این آقا یان میبرند و نا بود میکنند . ملتی که بتما شای صحنه اعدام هم وطن خودش میرود و تما شا گر اعدام انسان دیگری میبا شد، وقت برای فکر کردن چیزی ندارد. وای بر حال این ملت مریض و روانی . البته استسنا ها را جدا کنید. آنها یا در زندان هستند و یا در غربت و یا خا نه نشینشان کرده اند.

  • Ali

    اگر فروشش غير قانوني هست چطور اداره ثبت و دارايي و شهرداري و ديگر سازمانها جواب كار غير قانوني و ميدن تا سند تنظيم بشه ؟

  • اذر فخر

    در تمام کشورهای جهان از اثار ملی و فرهنگی مواظبت میشود . این بنا بسیار زیباست و معروفترین ارشیتکت امریکا طراحیش کرده و میتواند منبع در امدی از طریق بازدید ان برای مردم ایران شود .. اخر چرا ؟ چرا از زیباییب بیزارید ؟ چرا ؟