ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اوکراین و دوگانه تدبیر و تهدید

در حالی‌که فرستاده سازمان ملل کریمه را با اخطار چند ناشناس ترک گفت، لاوروف و کری در پاریس مذاکره کردند. ناتو روسیه را به قطع همکاری تهدید کرد و پنتاگون شش جنگنده به بالتیک فرستاد.

در حالی‌که فرستاده سازمان ملل کریمه را با اخطار افراد ناشناس ترک گفت، لاوروف و کری در پاریس مذاکره کردند. ناتو روسیه را به قطع همکاری تهدید کرد و پنتاگون شش جنگنده اف ۱۵ به پایگاه‌های بالتیک فرستاد.

روز چهارشنبه ۵ مارس، کریدور تماس‌های دیپلماتیک بر سر بحران اوکراین پر بود. آمریکا و اتحادیه اروپا نشست‌های مکرری در سطح وزیران خارجه برگزار کردند. صدراعظم آلمان شامگاه چهارشنبه با ولادیمیر پوتین گفتگوی تلفنی داشت. مرکل بامداد این روز نیز با اوباما در باره اوضاع اوکراین صحبت کرده بود.

لاوروف، هیگ، کری و فاببوس؛ وزیران خارجه روسیه، بریتانیا، آمریکا و فرانسه در نشست پاریس

محور  گفتگوی مرکل و پوتین، همکاری‌های بین‌المللی با هدف عادی کردن اوضاع در اوکراین بود. تحلیل‌گران اروپایی می‌گویند، مرکل تنها سیاستمداری است که پوتین حرفش را می‌فهمد و می‌پذیرد. مرکل روسی را روان صحبت می‌کند.

نشست وزیران خارجه آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و آمریکا در پاریس نتیجه خاصی در بر نداشت و به تعیین "گروه تماس" نیانجامید. لاوروف حاضر به شرکت در جلسه‌ای نشد که وزیر خارجه موقت اوکراین در آن حضور داشت. او در نشست کشورهای امضاکننده قرارداد بوداپست هم شرکت نکرد.

این قرارداد در سال ۱۹۹۴ بین بریتانیا، آمریکا و روسیه امضا شده و استقلال اوکراین را در صورت تحویل سلاح‌های اتمی این کشور به رسمیت شناخته است.

لاوروف نشست پاریس را زودتر از همتایان خود ترک کرد و در جواب کسانی که از ملاقاتش با وزیر خارجه اوکراین سوال کردند، پوزخند زد و گفت راجع به چه کسی حرف می‌زنید؟

اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه، دارایی‌های ۱۸ نفر در اوکراین را که در خشونت‌های ماه گذشته علیه معترضان دست داشته‌اند، مسدود کرد. کمیسیون اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که ۱۱ میلیارد یورو به اوکراین کمک مالی می‌دهد.

بازگشت اجباری فرستاده UNO از کریمه

رابرت سری، فرستاده ویژه سازمان ملل به کریمه روز چهارشنبه با هشدار مردان ناشناس روبرو شد و کریمه را ترک کرد. او می‌گوید چند نفر در سیمفروپل جلوی او و یک همکارش را گرفته‌ و از آنها خواسته‌اند که از شهر بیرون برود. رابرت سری عصر پنجم مارس به کی‌یف بازگشت.

مقر ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا در پایتخت کریمه هم از سوی ده‌ها نفر از هواداران روسیه محاصره شد که به حضور آنها در شهر اعتراض داشتند.

فرمانداری دونتسک در اشغال هواداران روسیه

پیش از ظهر چهارشنبه، گروهی از جوانان هوادار روسیه به فرمانداری دونتسک ریخته و ساختمان آنجا را اشغال کردند. این گروه پرچم روسیه را هم بر بام این ساختمان به اهتزاز در آوردند.

یک ژنرال اداره مرزبانی اوکراین نیز در مرز کریمه گروگان گرفته شد. میخائیل کووال ساعاتی پس از ربوده شدن توسط چند مرد که او را به داخل یک جیپ انداختند، در تماسی تلفنی خبر داد که حالش خوب است.

محافل نزدیک به وزارت دفاع آمریکا در شامگاه چهارشنبه اعلام کردند که شش فروند هواپیمای اف-۱۵ به سمت پایگاه‌های ایالات متحده در دریای بالتیک عزیمت کرده‌اند تا مراقب حریم هوایی منطقه باشند. با این تعداد، شمار جنگنده‌های اف ۱۵ آمریکا در بالتیک به ده فروند خواهد رسید.

تهدید ناتو، بایکوت "جی‌ ۸"

دبیرکل ناتو از قصد بازنگری در کلیه همکاری‌های این پیمان با روسیه خبر داد. ناتو عجالتا تمام ملاقات‌های پیش‌بینی شده با مقامات روسی را لغو کرده و ماموریت‌های مشترک با این کشور را نیز متوقف ساخته است. آندرس فوگ راسموسن گفت بحران روسیه پروژه انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه را نیز دچار وقفه کرده است. قرار بود چند کشور از جمله روسیه، کشتی آمریکایی"کیپ ری" در دریای مدیترانه را در زمان نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه در عرشه آن اسکورت کنند.

الکساندر گروتچکو، نماینده روسیه در ناتو، سخنان راسموسن را بازگشت رویکردهای جنگ سرد خواند.

موضوع تحریم روسیه همچنان در دستور کار وزیران خارجه اتحادیه اروپاست و قرار است در اجلاس ویژه آنها در روز ۶ مارس در رم بررسی شود. این تحریم در درجه نخست شامل عدم شرک کشورهای صنعتی در اجلاس مشورتی جی‌هشت در سوچی خواهد بود که برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده است. اوباما این نشست را پیش‌تر به بایکوت تهدید کرده بود.

در این میان سازمان همکاری و امنیت اروپا کار نظارتی خود در اوکراین را آغاز کرد. رویهمرفته ۳۵ ناظر نظامی از ۱۸ کشور در این ماموریت شرکت دارند که ماموریتی غیرنظامی و غیرمسلحانه اعلام شده است.  این گروه در اوکراین و جنوب اودسا مستقرخواهند بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • rousieh hich ghalaty nemitavanad bekonad

    چهار دلیل شکست اقدام نظامی پوتین در اوکراین یک نظر سنجی که اخیراٌ توسط کرملین منتشر شد نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از روس‌ها با اقدام نظامی علیه اوکراین مخالفند. / کاهش ۱۰ درصدی ارزش سهام در بازار مسکو بیش از ۶۰ میلیارد دلار به روسیه زیان رساند. شرکت «گازپروم» روسیه به تنهایی بیش از ۱۵ میلیارد دلار ضرر کرد. / کشور نفت خیز قزاقستان که متحد مهم روسیه در منطقه، و جهان است روز دوشنبه با محکومیت اقدام روسیه در کریمه جهان را شگفت زده کرد. http://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/49770/