ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حضور کمرنگ ایران در نمایشگاه گردشگری «آی تی بی» در برلین

بزرگترین نمایشگاه گردشگری جهان، در برلین به پایان می‌رسد. ایران هم در این نمایشگاه غرفه داشت، اما به دستاورد محسوسی برای رونق گردشگری دست نیافت.

نمایشگاه «بورس گردشگری جهانی» یا «آی تی بی» در برلین، پایتخت آلمان، امروز، یکشنبه، ۱۸ اسفند (۹ مارس) به پایان می‌رسد. ایران هم در این نمایشگاه غرفه داشت، اما با وجود تلاش مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دستاورد محسوسی برای رونق گردشگری در ایران دست نیافت. «آی تی بی» که از آن به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان یاد می‌کنند، در سال ۲۰۱۴ به کشور مکزیک و جاذبه‌های گردشگری‌اش توجه ویژه داشت.

نمایشگاه گردشگری «آی تی بی» در برلین

در نمایشگاه «آی تی بی» که هر سال در برلین برگزار می‌شود، می‌توان با مهم‌ترین گرایش‌ها و سیاست‌های کلان در عرصه گردشگری در جهان آشنا شد. در این نمایشگاه قراردادهایی به ارزش میلیون‌ها دلار بین کشورها و مؤسساتی که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند منعقد می‌شود.

در چهل و هشتمین نمایشگاه «آی تی بی»، ۱۷۰ هزار نفر از ۱۰ هزار غرفه از ۱۸۰ کشور جهان بازدید کردند. ۱۱۰ هزار نفر از بازدیدکنندگان از دست‌اندرکاران صنعت گردشگری در جهان بودند. ایران هم در این نمایشگاه غرفه داشت، اما نتوانست موفقیت محسوسی برای رونق دادن به صنعت گردشگری در کشورمان به دست بیاورد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در نمایشگاه «آی تی بی» در نشستی با وزاری گردشگری کشورهای بلوک جاده ابریشم شرکت کرد و در این نشست درباره صدور روادید برای اتباع کشورهای بلوک جاده ابریشم مذاکراتی با مسئولان این کشورها انجام داد. نتیجه این مذاکرات هنوز اعلام نشده است.

این دومین بار است که در دولت حسن روحانی، مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نمایشگاه‌های مهم گردشگری در جهان شرکت می‌کنند.

در بهمن ماه، محمد علی نجفی، رییس مستعفی سازمان میراث فرهنگی در نمایشگاه گردشگری «فیتور» در اسپانیا شرکت کرده بود. دستاورد ایران در این سفر از سرگیری پرواز مستقیم تهران – مادرید بود. دستاورد اسپانیا: چشم‌انداز قراردادهای سودآور در زمینه انرژی‌های بازیافتی، خورشیدی و پنلی، زیرساخت‌های ریلی و همچنین خودروسازی.

غرفه ایران در نمایشگاه آی تی بی. غرفه کشورهای حاشیه خلیج فارس پررونق بود

محمد علی نجفی، رییس مستعفی سازمان میراث فرهنگی هم در سفر به اسپانیا تلاش کرده بود توجه سرمایه‌گذاران خارجی را به ایران جلب کند. او در آن زمان گفته بود: «در ایران منابع عظیم انرژی داریم که انرژی ارزان‌قیمت برای سرمایه‌گذاری‌ها را تأمین می‌کند و بازار ۷۵ میلیونی ایران هم بازاری وسیع به شمار می‌رود. البته قانونی هم برای حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد که در این زمینه کمک خواهد کرد. از سوی دیگر ایران نفوذ قابل توجهی روی کشورهای همسایه‌ دارد و بنابراین سرمایه‌گذاران در ایران به راحتی می‌‌توانند به آن بازار‌ها دسترسی پیدا کنند.»

او همچنین به تنوع آب و هوایی ایران اشاره کرده و از کشور ما به عنوان «مکانی مناسب برای گردشگری سلامت و مذهبی» یاد کرده بود. او از همه کسانی که «به تجربه‌های جدید» علاقه دارند دعوت کرده بود که به ایران سفر کنند.

تلاش برای احیای گردشگری در ایران تاکنون به ثمر ننشسته. حضور ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه گردشگری در برلین هم عملاً نتیجه محسوسی در بر نداشت. ایران در میان کشورهای آسیایی به عنوان کشور مقصد برای گردشگران خارجی در آخرین جایگاه قرار داشت. در نمایشگاه «آی تی بی» در برلین، غرفه کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای بلوک جاده ابریشم از رونق بیشتری برخوردار بود.

با وجود آنکه هنوز سیاست‌های دولت در زمینه گردشگری «سلامت و مذهبی» ثمر نداده و طبعاً از انبوه گردشگران خارجی هم در ایران نشانی نیست، عده‌ای از سوداگران از هم‌اکنون اتاق‌های خالی هتل‌ها را با تخفیف پیش‌خرید کرده‌اند و منتظرند فرصتی پیش بیاید و این اتاق‌های احتکار شده را با قیمت‌های گزاف به گردشگران خارجی بفروشند.

ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که این سوداگران مدتی است که به احتکار اتاق‌های خالی هتل‌ها مشغول‌اند و به این ترتیب قیمت‌ها را به طور کاذب افزایش داده‌اند.

طبق جدول شاخص رقابت در زمینه گردشگری و سفر ایران در بین ۱۴۰ کشور در جایگاه ۹۸ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • arass

    آیت‌الله مکارم‌: دید و بازدید، خانه تکانی و نظافت !! در ایام نوروز مانعی ندارد/ 13 فروردین را سوگواری کنید!!!

  • farid

    فکرمیکنید با گشت ارشاد که خبرنگار امریکایی را دستکیر و بازجویی کرد کسی جرات سفر میکند؟! دانشجوی های ایرانی راکه برای بازدید از اقوام به تهران امده بود بزندان اوین فرستادند.! چیزی عوض نشده برادر!