ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمار زد و خورد در ده ماه سال جاری

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است آمار زد و خورد بین شهروندان به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، خوزستان، فارس، گیلان و مازندران بسیار زیاد است.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است آمار زد و خورد بین شهروندان به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، خوزستان، فارس، گیلان و مازندران بسیار زیاد است.

بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی، آذربایجان‌ غربی ۲۲هزار پرونده نزاع، اصفهان ۳۹هزار، تهران ۸۹هزار، خوزستان ۲۰هزار، فارس ۲۷هزار، گیلان ۲۰هزار و مازندران نیز ۲۰هزار پرونده زد و خورد در ده ماه سال جاری دارد.

در استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان، هرمزگان و یزد اما آمار زد و خورد کمتر از پنج‌هزار پرونده است.

در اغلب شهرهای ایران، فرد ضارب و مضروب بیشتر در بین سنین ۳۰-۲۰ سالگی قرار دارند.

بر اساس نتایج یک تحقیق در معاونت آموزشی سازمان پزشکی قانونی به نقل از روزنامه شرق، فرد ضارب در ۹۵/۳درصد موارد مرد و ۴/۷درصد موارد زن هستند.

در موارد زد و خورد، در ۷/۹درصد موارد سابقه مصرف مواد مخدر و در ۵/۲درصد موارد مصرف الکل و در ۱/۸درصد موارد سابقه مصرف دارو در فرد مضروب وجود داشته است.

بیشتر افراد صدمه‌دیده (۷۵/۲درصد) در همان روز به واحد‌های درمانی مراجعه کرده‌اند. شمار زیادی از این افراد از نظر میزان تحصیلات (۳۴/۳درصد)، تحصیلاتی در حد متوسطه داشته‌اند. در توزیع شغلی نیز افراد مراجعه‌کننده بیشتر شغل آزاد داشته‌اند و پس از آن کارگر بوده‌اند.

در این تحقیق افرادی که به واحدهای درمانی مراجعه کرده‌اند در اکثر موارد (۴۱/۶درصد) با مشت، در ۱۴/۵درصد موارد با جسم سخت (سنگ، چوب و…) و در ۱۰/۵ موارد با سلاح سرد آسیب دیده‌اند.
در بررسی آسیب‌های وارده توسط سلاح سرد یا جسم برنده مورد استفاده در نزاع، کارد به‌عنوان بیشترین سلاح به‌کار رفته قلمداد شده است (۶۴درصد). قمه و تیغ موکت‌بری، شیشه شکسته و سایر ابزارها در مرتبه‌های بعدی قرار دارند. محل ضربه نیز در بیشتر موارد سر و صورت و کمتر در ناحیه کمر و پهلوها ذکر شده است.

از بین آسیب‌های ایجادشده، بیشترین مورد را خراشیدگی و کمترین آن را شکستگی تشکیل داده است و آسیب‌هایی نظیر پارگی عمیق، کبودی، قرمزی، تورم و سیاه‌شدگی بین این دو طیف قرار می‌گیرند.

سازمان پزشکی‌ قانونی استان تهران، گزارش داده است تا پایان دی‌ماه سال ۹۲، طی ده‌ماه تعداد مراجعانی که به‌دلیل زد و خورد به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کرده‌اند ۸۹هزار و ۵۶۱ نفر بوده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۱/۵ درصدی را نشان می‌دهد.

از تعداد کل مراجعه کنندگان ناشی از زد و خورد، در ده ماهه امسال ۵۹هزار و ۱۷۵نفر مرد و ۳۰هزار و ۳۸۶ نفر زن بودند. در مدت مشابه سال قبل ۶۰هزار و ۶۴۱ نفر از مراجعان به‌دلیل نزاع مرد و ۳۰هزار و۲۵۱نفر زن بودند.

در سال گذشته ۶۱۷هزار و ۳۵۸ نفر در کل کشور، به‌دنبال زد و خورد به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که بیشترین آمار مراجعان مربوط به تیرماه با ۶۳هزار و ۵۴۸ مورد و کمترین آن مربوط به دی‌ماه با ۳۶هزار و ۸۸۵ مورد بوده است.

در شرایطی که مسئولان سازمان پزشکی‌قانونی از افزایش ۱/۷درصدی پرونده‌های معاینه زد و خورد در این سازمان خبر می‌دهند، آمارهای نیروی انتظامی کمتر از آمار سازمان پزشکی ‌قانونی است. به طوری‌که بر اساس آمار‌های مندرج در سالنامه آماری مرکز آمار ایران سالانه به‌طور میانگین ۷۰هزار پرونده زد و خورد و ضرب‌وجرح در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • thr

    به نظر میرسد امارهائی از این دست در مورد ملت نجیب وشریف وشهیدپرور و متمدن ایران بیش ار اینها بوده باشد