ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبری به جنتی: «تالار وحدت بنگاه شادمانی نیست»

علی رهبری، کنسرت‌های تازه‌ای در آلمان و اتریش برگزار می‌کند. او خواهان بازسازی ارکستر سمفونیک تهران شد و وزیر ارشاد را خطاب قرار داد: « تالار وحدت بنگاه شادمانی نیست.»

علی رهبری، رهبر ارکسترهای معتبر اروپایی خبر داده است که با همراهی ارکستر اسلاو فیلارمونیک در کشورهای آلمان و اتریش کنسرت‌هایی را برگزار می‌کند. او با اعلام این خبر، خواهان بازسازی ارکستر سمفونیک تهران شد و خطاب به علی جنتی گفت ارکستر سمفونیک برای سرگرمی فعالیت نمی‌کند و تالار وحدت هم بنگاه شادمانی نیست.

علی رهبری، رهبر ارکسترهای معتبر اروپایی

علی رهبری، رهبر ارکسترهای معتبر اروپایی خبر داده است که با همراهی ارکستر اسلاو فیلارمونیک در کشورهای آلمان و اتریش کنسرت‌هایی را برگزار می‌کند. این کنسرت‌ها از ۱۹ اسفند (۱۰ مارس) آغاز شده‌اند و تا ۹ فروردین ۱۳۹۳ (۲۹ مارس) ادامه پیدا می‌کنند.

جمعه اول فروردین (۲۱ مارس) ارکستر اسلاو فیلارمونیک به رهبری علی رهبری در شهر توبینگن در آلمان سمفونی شهرزاد اثر نیکلای ریمسکی کورساکف را اجرا خواهد کرد. این اثر که بر اساس افسانه هزار و یک‌شب ساخته شده، از آثار ماندگار موسیقی کلاسیک در جهان است.

علی رهبری تاکنون بیش از ۱۲۰ ارکستر بین‌المللی را در کشورهای مختلف جهان و در اجرای آثار آهنگسازان مختلف رهبری کرده و شمار صفحات دیسک‌هایی که از اجراهای او به بازار آمده است از رقم ۱۵۰ فراتر می‌رود.

از میان قطعاتی که علی رهبری آفریده، «خون ایرانی» روی سل شهرت بیشتری یافته است. او اخیراً به نظریه‌ای تازه در مورد ریتم‌های مفقود در موسیقی سنتی ایران دست یافته که معتقد است موجب انقلابی در جامعه موسیقی ایران خواهد شد.

آقای رهبری همچنین خبر داده است که به‌تازگی قطعه‌ای به نام «مادرم ایران» ساخته و آن را به محمد رضا شجریان هدیه داده. این قطعه بر اساس سروده محمد فرید ناصری ساخته شده است.

علی رهبری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از دولت حسن روحانی، رییس جمهور ایران می‌خواهد که ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک را تقویت کند، چنانکه دولت‌های بعدی نتوانند بنا بر سلیقه‌شان این ارکسترها را منحل کنند. او می‌گوید: «متأسفم که در ایران دو ارکستر مهم را جلوی چشم مردم و همه نمایندگان مردم بستند. سؤال من این است که چطور توانستند این همه موزیسین را بی‌کار کنند و مجلس واکنشی نشان ندهد؟»

در زمان محمود احمدی‌نژاد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک در ایران تعطیل شد و موسیقی‌دانان و نوازندگان از کار بی‌کار شدند. حسن روحانی در دیدارش با هنرمندان در تالار وحدت اطمینان داده بود که دولت در ماه‌های آینده تلاش می‌کند ارکستر سمفونی را احیا کند، حتی اگر وزیر ارشاد مجدداً از مجلس شورای اسلامی «کارت زرد» بگیرد.

علی رهبری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران می‌گوید: «اکنون بهترین زمان برای ترمیم ارکستر است. ما بچه‌هایی در ایران داریم که می‌توان با آن‌ها ارکستری در سطح بین‌المللی ایجاد کرد و باید از افراد با تجربه دعوت کرد تا ارکستر را هدایت کنند. البته این، به این معنا نیست که سیاستمداران بیایند، بگویند که ارکستر راه می‌اندازیم و برای شب عید چند نفر را دور هم جمع کنند؛ این کار هم حرفه‌ای نیست.»

او همچنین علی جنتی را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «وزیر ارشاد به این نکته توجه داشته باشد که تالار وحدت بنگاه شادمانی نیست. ارکستر سمفونیک تهران برای سرگرم کردن مردم فعالیت نمی‌کند. ارکستر سمفونیک در تمام دنیا یک فرهنگ سطح بالا و جزوی از مردم است.»

آقای رهبری به این نکته هم اشاره می‌کند که چنانچه از او بخواهند رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به عهده بگیرد، این پیشنهاد را خواهد پذیرفت.

علی رهبری در بیست و چهارسالگی تحصیل را در آکادمی موسیقی وین به پایان برد، به ایران بازگشت و در مدت زمانی کوتاه به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شد. او ارکستر هنرجویان هنرستان و پس از آن ارکستر سمفونیک جوانان را به‌وجود آورده است. عمر این ارکسترهای جوان ولی دراز نپایید و با برخورد با مشکلات مالی و فنی به پایان رسید و رهبری سرخورده به اروپا مهاجرت کرد.

علی رهبری در اروپا موفقیت‌هایی پی‌درپی به‌دست آورده است. در یک مسابقه‌ معتبر رهبری در بزانسون فرانسه برنده شده و در مسابقه‌ دیگری در ژنو که با حضور هربرت فون کارایان، رهبر معروف آلمانی برگزار می‌شد، توجه او را به سوی خود جلب کرد. کارایان او را برای مدتی به برلین طلبید تا ارکستر فیلارمونیک این شهر را که معتبر‌ترین ارکستر اروپایی‌ است رهبری کند. این شانس بزرگ گردونه‌ موفقیت‌های رهبری را شتاب بیشتری بخشید و از آن پس، بیش از آهنگسازی به کار رهبری ارکستر پرداخته است.

سمفونی شهرزاد اثر نیکلای ریمسکی کورساکف

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    این اخوندها باید به حجره تاریخ برگردند.  قرن ۲۱است و اینها فکر میکنند خامنه ای شاه سلطان حسین است.!