ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره شعر فجر دعوتش از رویایی را پس گرفت

سومین جلسه شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر برگزار شد و تصمیم گرفت دعوتش از یدالله رویایی، شاعر شناخته‌شده ایرانی را که از سال‌ها پیش در فرانسه زندگی می‌کند، پس بگیرد.

سومین جلسه شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر، شنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس ) برگزار شد و تصمیم گرفت دعوتش از یدالله رویایی، شاعر شناخته‌شده ایرانی را که از سال‌ها پیش در فرانسه زندگی می‌کند، پس بگیرد.

یدالله رویایی، آورنده شعر حجم در ایران. دعوت از او، جشنواره شعر حجم را پربازتاب و پرحاشیه کرده است.

در این نشست سیدعباس صالحی، علی معلم، فاطمه راکعی، محمدعلی مجاهدی، حسین اسرافیلی، پرویز بیگی حبیب آبادی، محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا قزوه، قادر طراوت‌پور، افشین علاء، سعید بیابانکی، موسی بیدج و محمود اکرامی‌فر حضور داشتند.

علیرضا قزوه، یکی از شاعران وابسته بیت رهبری و سپاه پاسداران و همچنین یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره شعر فجر تلویحاً گفته بود برای شناختن رویایی شعر او کافی نیست، بلکه باید ابتدا از عقاید سیاسی او مطلع شد.

جشنواره شعر فجر که قرار است هم‌زمان با نمایشگاه کتاب تهران در فروردین ماه برگزار شود، از یک اتاق فکر و یک شورای سیاستگذاری برخوردار است. نزاع بین جناح‌های مختلف بر سر دعوت از یدالله رویایی برای حضور در این جشنواره بالا گرفت و سرانجام شورای سیاستگذاری در نشستی که امروز، شنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس ) برگزار شد، دعوتش از یدالله رویایی را پس گرفت.

شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر گفته است به خاطر محدودیت‌های زمانی و اولیت‌های داخلی بنا دارد فقط از شاعران مقیم ایران برای شرکت در این جشنواره دعوت کند.

ابتدا در شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر چند شاعر مستقل مانند هوشیار انصاری‌فر و پوریا سوری حضور داشتند. اما آن‌ها فقط پس از سه جلسه کناره‌گیری کردند. به گفته هوشیار انصاری‌فر «روند جشنواره شعر فجر به تحقق مطالبات شاعران مستقل» نمی‌انجامد و به همین دلیل هم تصمیم گرفت کناره‌گیری کند.

آقای انصاری‌فر بر آن بود که سانسور و پیامد‌هایش در شعر معاصر ایران می‌بایست در جشنواره شعر فجر به بحث گذاشته شود. اما با درخواست او موافقت نشد.

یدالله رویایی از بنیانگذاران شعر حجم در ایران و از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر ایران است. «لبریخته‌ها» (۱۳۶۹) و «هفتاد سنگ قبر» (۱۳۷۷) از آثار مهم اوست که برای نخستین بار در خارج از ایران انتشار یافته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.