ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: «مناطق جنگی، زیارتگاه شود»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با مسئولان اردوهای «راهیان نور» ملاقات کرد. او در این دیدار از مسئولان خواست مناطق جنگی را به زیارتگاه‌هایی برای مردم تبدیل کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح امروز، دوشنبه، ۲۶ اسفند (۱۷ مارس) با مسئولان اردوهای «راهیان نور» ملاقات کرد. او در این دیدار از مسئولان خواست مناطق جنگی را به زیارتگاه‌هایی برای مردم تبدیل کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای از مسئولان «راهیان نور» خواست مناطق جنگی را زیارتگاه کنند.

همزمان با تعطیلات نوروزی و همچنین با آغاز فصل تابستان، کاروان‌های سیاحتی – مذهبی برای بازدید از مناطق جنگی به سوی غرب ایران و استان خوزستان به راه می‌افتند. به این کاروان‌ها «راهیان نور» می‌گویند و بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس آنها را مدیریت می‌کند.

مسئولان کاروان‌های «راهیان نور»، اکنون در آستانه تعطیلات نوروزی با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ملاقات کردند. در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای، رویدادهای جنگ ایران و عراق و خاطرات برخی از رزمندگان ایرانی را یک گنجینه فرهنگی خواند و هشدار داد که این رویدادها و خاطرات نباید «فراموش» یا «تحریف» شوند.

رهبر جمهوری اسلامی از مسئولان خواست که با تکرار مکرر جزئیات رویدادهای مهم جنگ ایران و عراق مانع از فراموشی آنها شوند.

او همچنین به خطر «تحریف» این رویدادها و خاطرات اشاره کرد و گفت: «معنی ندارد که برخی از آثار فرهنگی و هنری که به نام دفاع مقدس تولید می‌شود و یا همایش‌هایی که برگزار می‌گردد در تعارض با ماهیت و اصل این حرکت عظیم باشد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین خواهان ادامه سفر کاروان‌های «راهیان نور» به مناطق جنگی شد و از مسئولان خواست که اجازه ندهند سوانح رانندگی و حوادث در جاده‌ها باعث توقف کاروان‌های «راهیان نور» شود.

سوانح مکرر کاروان‌های «راهیان نور»

نخستین بار در اسفند ۱۳۸۶ اردوهای «راهیان نور» خبرساز شدند. در آن زمان در اثر تصادف یک دستگاه اتوبوس کاروان «راهیان نور» با یک تانکر سوخت ۲۲ تن از سرنشینان اتوبوس که از دانشجویان دانشگاه خیام در مشهد بوندند، کشته شدند و هفت تن هم زخمی شدند.

فقط یک ماه پس از این تاریخ، در فروردین ۱۳۸۷ یک دستگاه اتوبوس دیگر «راهیان نور» در جاده شهرکرد به ایذه واژگون شد و ۲۷ تن از سرنشینان اتوبوس که از فرهنگیان چهار محال و بختیاری بودند، جان سپردند و ۱۳ تن هم زخمی شدند.

در بهمن ماه ۱۳۹۰ به فاصله فقط یک روز، دو سانحه دیگر اتفاق افتاد و باز هم اتوبوس‌های «راهیان نور» واژگون شدند و این‌بار سه دختر دانش‌آموز کشته شدند و ۱۷ تن هم مجروح شدند. در مهر و آذر ۱۳۹۱ هم باز اتوبوس‌های «راهیان نور» واژگون شدند. در سانحه اول ۲۱ نفر کشته و ۲۳ نفر مجروح شدند و در سانحه دوم ۱۴ نفر زخمی شدند. مسافران این دو اتوبوس از دانش‌آموزان دختر بودند.

این سوانح در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد و به انتقادات از چنین کاروان‌هایی دامن زد. اما مسئولان این انتقادات را «جوسازی» خواندند و گفتند به دلیل تأثیر مثبت کاروان‌های «راهیان نور» است که این جوسازی‌ها در رسانه‌ها اتفاق می‌افتد.

آیت‌‌الله خامنه‌ای اکنون در دیدارش با مسئولان «راهیان نور» خواهان تداوم این سفرها و زمینه‌سازی برای «زیارت با معرفت» شده است.

سردار عبدالرضا آزادی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین که در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای حضور داشت، گفته است هدف بسیج این است که از مناطق جنگی زیارتگاه بسازد. او در این‌باره گفته است: «سیاستی که سازمان بسیج در دستور کار دارد، تبدیل کردن اردوهای راهیان نور به یک فرهنگ عمومی در جامعه است؛ فرهنگی که مردم حاضر باشند همچون زیارت اماکن زیارتی و بقاع متبرکه، برای رفتن به آنجا هزینه کنند.»

آیت‌االله خامنه‌ای افزون بر این، در دیدار با مسئولان راهیان نور به ضرورت به کارگیری وقایع و خاطرات جنگی در آثار هنری تأکید کرده و گفته است: «کتاب‌های بسیار خوبی در حوزه دفاع مقدس نوشته شده که قابلیت تبدیل شدن به فیلم‌های جذاب را دارد و همچنین تمام مناطق جنگی و هر یک از عملیات‌های دفاع مقدس نیز می‌تواند دستمایه تولید آثاری فاخر قرار گیرد.»

سردار احمد حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس هم گفته آیت‌الله خامنه‌ای در دیدارش با مسئولان «راهیان نور» از فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا تمجید کرده است.

شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی اعلام کرده است که در سال ۹۳ سازمان سینمایی کشور در وهله نخست به فیلم‌هایی مجوز ساخت می‌دهد که به «تحکیم و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» پرداخته باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    «معنی ندارد که برخی از آثار فرهنگی و هنری که به نام دفاع مقدس تولید می‌شود و یا همایش‌هایی که برگزار می‌گردد در تعارض با ماهیت و اصل این حرکت عظیم باشد.» دین خالص خدا را به غلط اسلام ناب محمدی نامیدن، جنگ ۸ ساله بین مسلمانان را دفاع مقدس نامیدن، مراکز این جنگ شرم آور را بصورت زیارتگاه درآوردن، اعتراف به اشتباه و به قبول شکست در این فاجعه را ننمودن ، و نمایشهای همایشی برپا نمودن همه  و همه حکایت تعارض با ماهیت و اصل حق و حقانیت دین و قرآن دارند که خوب خامنه ای  و امثالهم با آنها دشمن و بیگانه اند. و مطمئن باشیم که بدون هیچ شک و تردیدی این دشمنی و بیگانگی با اسلام ناب الهی دیر یا زود این نمایشگران و مکاران را همچون خمینی به نوشیدن جام زهر که خود خودکشی و بر خلاف احکام الهی است وادار خواهد نمود. بدون ذره ای شک و تردید.

  • بهنام

    جمهوری اسلامی و شخص خامنه ای به شدت به سوء استفاده ابزاری از شهدا نیاز دارند و اینکه میگوید آنجا را زیارتگاه کنید فقط جنبه مزورانه و ریا کارانه دارد و خوشبختانه مردم فهیم ایران دیگر بار فریب نخواهند خورد .

  • hasani

    سیدعلی‌محمد شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس این بنیاد، امروز جمعه ۱۶ اسفند، پیش از خطبه‌های اصلی نماز جمعه سخنرانی می‌کرد، با اشاره به آمار بالای شهدای جنگ گفت: “ما دویست و بیست و دو هزار و ۲۸۵ شهید از ابتدای انقلاب تا آغاز امسال داشته‌ایم.”!! او آمار جانبازان را نیز پانصد و پنجاه هزار و ۲۷ جانباز ذکر کرد.!! کسانیکه شعار جنگ جنگ تا پیروزی دادند و جوان و نوجوان را به روی میدان مین در عراق فرستادند نباید جوابگوی کشتار باشند؟