ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور مجوز استفاده سربازان اوکراینی از سلاح در کریمه

در پی امضای توافقنامه پيوستن کريمه به روسيه و کشته شدن يک افسر اوکراينی در سیمفرِپول، نيروهای مسلح اوکراین در کريمه مجوز استفاده از سلاح برای دفاع از خود را گرفتند.

در پی کشته شدن يک افسر اوکراينی در سیمفرِپول، دولت موقت اوکراين امروز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه (۱۸ مارس) به نيروهای مسلح خود در کريمه اجازه استفاده از سلاح برای دفاع از خود را داد.

به‌گزارش رويترز، تاکنون نيروهای مسلح اوکراينی که در کريمه مستقر بودند به‌منظور جلوگيری از احتمال درگيری نظامی، از برخورد نظامی با نيروهای روسی که سه هفته است به اين منطقه وارد شده‌اند، پرهيز می‌کردند.

امروز ولاديسلاو سلزنيوف، سخنگوی ارتش اوکراين از کشته شدن يک افسر اوکراينی در پايگاه نظامی واقع در حومه شهر سیمفرپول مرکز شبه‌جزيره کريمه بر اثر تيراندازی خبر داد. اين افسر از ناحيه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

آرسنی ياتسنيوک، نخست‌وزير جديد اوکراين با اشاره به تصميم دولت روسيه مبنی بر به‌رسميت شناختن الحاق شبه جزيره کريمه به خاک اين کشور و آغاز تيراندازی به سوی نظاميان اوکراين گفت: "بحران در اين منطقه وارد فاز نظامی شده است".

ياتسنيوک همچنين کشته شدن افسران نظامی اوکراين را "جنايت جنگی" دانست.

وزارت دفاع اوکراين نيز امروز در بيانيه‌ای نوشت: "در رابطه با مرگ يک نظامی اوکراينی، نيروهای اوکراينی در کريمه اجازه دارند برای دفاع از خود و حفاظت از جان نظاميان اوکراينی از سلاح استفاده کنند."

امروز ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه نخستين سخنرانی را خود را پس از همه‌پرسی روز يکشنبه در کريمه و اعلام استقلال اين بخش از اوکراين، انجام داد و مواضع مسکو در اين‌باره را اعلام کرد.

ولاديمير پوتين: همه می‌دانند که کريمه از آن روسيه و سواستوپل نيز به روسيه تعلق دارد.

پوتين که در جمع نمايندگان دوما و مجلس عليا سخن می‌گفت همه‌پرسی کريمه را بر اساس قوانين بين‌المللی "کاملا قانونی" دانست و گفت: در اين همه‌پرسی مردم کريمه به الحاق اين شبه‌جزيره به روسيه رأی دادند و دليل آن نيز تاريخ مشترکی است که ما با کريمه داريم."

وی تأکيد کرد که مسکو به حقوق تمام اقليت‌های موجود در کريمه احترام خواهد گذاشت و وعده داد که روسيه به دوران "ظلم‌"هايی که بر اين اقليت‌ها رفته پايان خواهد داد.

پوتين طرح پيوستن کريمه به اوکراين در گذشته را "نقض قوانين اتحاد شوروی" خواند و گفت اين تصميم بدون مشورت با مردم کريمه صورت گرفت.

وی تأکيد کرد: "همه می‌دانند که کريمه از آن روسيه و سواستوپل نيز به روسيه تعلق دارد."

رئيس‌جمهور روسيه تحولات اخير در اوکراين را به "جنايتکاران" نسبت داد و آن را "کودتا" ناميد.

پوتين گفت: "آن‌ها با نئونازی‌های و طرفداران هيتلر که در جنگ جهانی عليه روسيه جنگيدند در پی آنند تا اوکراين را به آشوب بکشند."

به‌گفته پوتين، مردم کريمه از ترس بازگشت ظلم‌ها و جنايت‌های دوران نازی‌ها خواهان پيوستن به روسيه شدند و مسکو نيز به درخواست‌ آن‌ها "خيانت" نخواهد کرد.

وی با بيان اين‌که "غربی‌ها به دنبال خون‌ريزی هستند" گفت اگر نیروهای نظامی روسيه در کريمه نبودند "در اين منطقه جنايت‌های بسياری رخ می‌داد."

پوتين افزود: "اروپايی‌ها و آمريکا قانونی را که خود نوشته‌اند و بر اساس آن چندين کشور مستقل شد را اکنون غيرقانونی می‌دانند."

باراک اوباما: جامعه جهانی و آمريکا به هيچ وجه همه‌پرسی کريمه را قبول نخواهند کرد.

رئيس‌جمهور روسيه در بخشی از سخنان خود به شدت به آمريکا تاخت و گفت: "آمريکايی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند برای دنيا قانون وضع کنند و برای همه تصميم بگيرند. شيوه آن‌ها اين است که ابتدا از طريق شورای امنيت مقاصد خود را پيش ببرند و زمانی که موفق به اين کار نشوند بدون اجازه سازمان ملل به اجرای اهداف خود خواهند پرداخت. ما اين رويکرد را در ليبی،‌ افغانستان،‌ عراق و کشورهای ديگر شاهد بوديم. آن‌ها با به‌راه انداختن انقلاب‌های رنگی جهان را به آشوب کشيدند و بهار عربی را به زمستان عربی تبديل کردند."

ولاديمير پوتين ضمن بيان اين‌که "غرب از خطوط قرمز خود عبور کرده"، گفت: "ما به آن‌ها می‌گويم جنگ سرد را پايان دهند و به خواست ملت روسيه احترام بگذارند. روسيه به مرحله‌ای رسيده که فشار بيشتری را تحمل نمی‌کند و واکنش سختی نشان خواهد داد."

پس از سخنرانی پوتين، وی و مسئولان کريمه در مقر دوما توافقنامه پيوستن کريمه به روسيه را امضا کردند.

اين توافقنامه بايد توسط مجلس نمايندگان روسيه نيز تأييد شود. پوتين در سخنان خود از نمايندگان پارلمان خواست تا به اين توافقنامه رأی مثبت دهند.

پيش از اين رويدادها باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا نيز در نخستين اظهارنظر خود پس از همه‌پرسی کريمه از قرار گرفتن برخی مسئولان بلندپايه روسيه و اوکراين در فهرست تحريم‌های آمريکا خبر داد و گفت در صورت ادامه سياست‌های مسکو تحريم‌ها نيز افزايش می‌يابد.

اوباما تأکيد کرد که اقدامات روسيه سبب انزوای بيشتر مسکو در جهان خواهد شد و به اقتصاد اين کشور آسيب خواهد رساند.

وی تأکيد کرد که جامعه جهانی و آمريکا به هيچ وجه همه‌پرسی کريمه را قبول نخواهند کرد و اقدامات روسيه در اين منطقه را محکوم می‌کنند.

اوباما در همين حال گفت هنوز فرصت‌ برای حل سياسی بحران وجود دارد و آمريکا خواهان مذاکره مستقيم ميان روسيه و اوکراين است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.