ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بنای تاريخی "سرای عجم" اهواز شبانه تخريب شد

بنای تاريخی "سرای عجم" اهواز که بخشی از بافت تاريخی اين شهر است، شبانه تخريب شد.

بنای "سرای عجم" اهواز که بخشی از بافت تاريخی اين شهر است، شبانه تخريب شد.

سرای عجم در مرکز شهر اهواز و در منطقه بازار عرب‌ها (بازار عبدالحميد) قرار دارد.

به گزارش روزنامه اعتماد، افشين حيدری، مديرکل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خوزستان گفت: «مالک بنای تاريخی «سرای عجم» تاکنون چندين بار برای تخريب اين بنا اقدام کرده اما اين‌بار در اقدامی تازه با مجوزی که از دادستان اهواز گرفته بنا را شبانه تخريب کرده است.»

 به گفته وی، تخريب سرای عجم در حالی اتفاق می‌افتد که به‌تازگی ۷۰۰ ميليون تومان اعتبار از منابع ملی برای مرمت اين بنا اختصاص یافته بود، اما مالک اجازه کار به پيمانکار نداده است.

 حيدری افزود: «شهرداری برای هرگونه اقدام در محدوده بافت تاريخی بايد با ميراث فرهنگی هماهنگی کند اين در حالی است که با صدور پروانه ساخت در بافت تاريخی مرتکب خطا شده است. به همين دليل بايد پروانه ساخت را باطل کند در غير اين صورت از شهرداری اهواز شکايت می‌کنيم.»

مديرکل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خوزستان می‌گويد: "پرونده‌هايی عليه مالک بنا و ابطال پروانه ساخت نيز در مراجع قضايی تشکيل شده است."

سرای عجم که به نام مالک سابقش، شهردار اهواز "حاج حسن عجم" در سال ۱۳۸۲ و به شماره ۱۰۸۷۵ ثبت ملی شده، در مرکز شهر اهواز و در منطقه موسوم به بازار عرب‌ها (بازار عبدالحميد) قرار دارد که بخشی از بافت تاريخی اهواز است.

مالک سرای عجم می‌گويد: «اين ملک هيچ ارزش تاريخی و ميراثی ندارد و بدون اجازه ما ثبت شده بود. عليه ميراث فرهنگی به ديوان عدالت شکايت کرده‌ايم، آن‌ها هم ملک را از فهرست آثار تاريخی خارج کرده‌اند. ما هم پروانه تخريب و ساخت آن را گرفته‌ايم. من هر کاری بخواهم طبق مجوزم انجام می‌دهم و دليلی نمی‌بينم به خاطر عده‌ای از شهروندان ملک را معطل کنم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.