ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند»

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد به غیر از «مکان‌های نفیس و کلاسیک»، سایر بناهای تاریخی ایران در چارچوب قوانین و ضوابط این سازمان به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

 مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، شنبه دوم فروردین، اعلام کرده که به غیر از «مکان‌های نفیس و کلاسیک» که در کشور و جهان مورد توجه هستند، سایر بناهای تاریخی ایران در چارچوب قوانین و ضوابط این سازمان به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

سلطانی‌فر با اشاره به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی برای واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی گفته است، این طرح در ۸۳ سالی که از قانون حفاظت از اماکن تاریخی ایران می‌گذرد، برای اولین بار و در خصوص اماکن تاریخی و میراثی که ثبت جهانی نشده‌اند، پیشنهاد شده و بر اساس آن از پتانسیل بخش خصوصی برای مرمت و حفاظت از این آثار استفاده می‌شود.

خبرگزاری «ایسنا» به نقل از سلطانی‌فر نوشته است که از یک میلیون سایت تاریخی تاکنون فقط ۳۲ هزار اثر در کشور شناسایی شده‌اند. به گفته وی این امر نشان می‌دهد درصد بسیار اندکی از آثار تاریخی کشور، احیا و مرمت شده‌اند و حفظ و شناسایی این تعداد نیز نیاز به همکاری بخش خصوصی دارد.

اما پیش از این، در ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۹۲ محمد علی نجفی، رییس مستعفی سازمان میراث فرهنگی، در نشستی خبری گفته بود در ایران تا امروز ۲۰۰ هزار سایت تاریخی شناخته شده وجود دارد. کار‌شناسان میراث فرهنگی معتقدند که در ایران به همین تعداد هم سایت مسکوت باید وجود داشته باشد.

در آماری که مسعود سلطانی‌فر ارائه داده، ۲۰۰ هزار سایت تاریخی شناخته شده به ۳۲ هزار اثر فروکاسته و تعداد سایت‌های شناسایی نشده هم یک میلیون برآورد شده است. او تأکید کرده که بخش خصوصی می‌تواند پس از مقدمات لازم، تحت عنوان طرح مرمت و احیا اثر ۱۰ تا ۲۰ سال از آن بهره‌برداری کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.