ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: احتمال دخالت دولتی در ربودن مرزبانان وجود دارد

محمدجواد ظريف گفت احتمال دارد ربودن مرزبانان در سیستان و بلوچستان و دیپلماتی ایرانی در يمن با «دخالت دولتی» باشد. ایران همچنین سفیر پاکستان را در پیوند با ربوده شدن مرزبانان خود احضار کرد.

در حالی که ایران در پیوند با ربوده شدن مرزبانان خود سفیر پاکستان را احضار کرد، وزیر امور خارجه ایران از احتمال «دخالت دولتی» در این ماجرا و ربودن دیپلمات ایرانی در یمن سخن گفت.

محمدجواد ظريف با ابراز امیدواری نسبت به آزادی مرزبانان ایرانی گفت ایران توقع داشته که این کار تا عید صورت گیرد

به گزارش خبرگزاری «فارس»،‌ محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه نخستین جلسه هیأت دولت در سال جدید خورشيدی در مورد وضعیت مرزبانان ربوده شده توسط گروه اسلامی  «جیش‌العدل» و ربودن دیپلمات ایرانی در یمن این اقدامات را «هماهنگ‌شده‌» خواند و گفت: «شاید دخالت دولتی هم در آن وجود داشته باشد.»

پنج مرزبان ایرانی روز جمعه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۲، در منطقه مرزی جکیگور استان سیستان و بلوچستان ناپدید شدند. پس از این رویداد گروه جیش‌العدل با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت ربودن این افراد را به عهده گرفت.

گروه جیش‌العدل شامگاه یکشنبه، سوم فروردین‌ماه، اعلام کرد که جمشید دانایی‌فر، یکی از مرزبانان ربوده شده را اعدام کرده است.

نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی نیز که ۳۰ تيرماه ۱۳۹۲ در صنعا، پايتخت يمن، ربوده شد، هنوز آزاد نشده است. منابع قبیله‌ای در یمن گفته‌اند ربایندگان او از شبکه «القاعده» بوده‌اند.

ظريفدر این باره  افزود: «تمام تلاش‌های ممکن در این زمینه را انجام دادیم و با دولت‌های یمن و پاکستان در تماس هستیم.»

وی با ابراز امیدواری از آزادی مرزبانان ایرانی گفت ایران توقع داشته که این کار تا عید صورت گیرد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: «باعث تأسف است که کشور پاکستان نتوانسته است در محدوده مرزهای خود امنیت ایجاد کرده و مانع این شود که تروریست‌ها از خاک آن به عنوان محلی امن استفاده کنند.»

در روزهای اخیر مقامات ایرانی و پاکستانی در پیوند با مرزبانان ربوده‌شده ایرانی يکديگر را به کم‌کاری متهم کردند.

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، گفت: «ما خاک خود را وجب‌به‌وجب برای [یافتن] گروگان‌ها جست‌وجو کرده‌ایم، ولی ردی از آن‌ها نیافتیم.»

اسلم افزود: «کمیته ویژه مشترکی با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقامات ایرانی هیچ‌گاه [در این‌باره با ما] تماسی برقرار نکردند.»

در پاسخ به وی چند مقام ایرانی این اظهارات را رد کردند و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با اشاره به کشته شدن مرزبان ایرانی، دولت پاکستان را مسئول پاسخگویی به این رویداد دانست.

مرضیه افخم با بیان این‌که «تاکنون اقدام جدی از سوی طرف‌های پاکستانی انجام نشده است»، گفت: «عدم اقدام جدی نسبت به هرگونه اقدام و تحرکی که مغایر با روابط دوستانه و برادرانه دو کشور همسایه مسلمان صورت گیرد، خلاف حسن همجواری است.»

در ادامه اين اظهارات یک مقام آگاه که نام وی فاش نشده، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اعلام کرد که سفیر پاکستان در تهران صبح روز چهارشنبه، ششم فروردين‌ماه، در پیوند با پیگیری وضعیت مرزبانان ربوده شده و اقدام فوری دولت پاکستان در شناسایی و دستگیری عاملان کشته شدن یکی از آنان و تحویل آن‌ها به ایران در وزارت امور خارجه احضار شده است.

از دید مسئولان ایرانی مرزبانانی که گروه جیش‌العدل آن‌ها را ربوده، در خاک پاکستان نگه‌داری می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    وقتی شما که خود بزرگترین حامی تروریسم در جهان هستید و اکثر کشورهای منطقه را با حمایت مالی و لجستیک به بی ثباتی کشانده اید ، باید هم منتظر عواقب داخلی و خارجی آن در زمان حال و در آینده باشید .

  • Neda

    عفو بین‌الملل نسبت به اجرای حکم دو شهروند عرب ایرانی در استان خوزستان ابراز نگرانی کرده است. بنا گزارش این نهاد غیردولتی، گزارش‌ها از انتقال علی چبیشاط و سید خالد موسوی از زندان فجر دزفول به 'مکانی نامعلوم' منبع نگرانی‌ها از 'اعدام قریب الوقوع' این دو نفر بوده است. در اطلاعیه روز چهارشنبه، ۲۶ مارس (ششم فروردین)، این نهاد غیردولتی آمده: "خانواده‌های زندانیان علی چبیشاط و سید خالد موسوی دو تن از عرب‌های خوزستانی، روز ۱۸ مارس (۲۷ اسفند ۹۲) به واسطه مسئولان زندان اطلاع یافتند که فرزندان آنها توسط ماموران وزارت اطلاعات به مکانی نامعلوم انتقال داده شده اند. با توجه به این که پیش‌تر دو زندانی عرب خوزستانی دیگر در ماه ژانویه گذشته پس از آن که به مکانی نامعلوم انتقال داده شده بودند اعدام شدند، بیم آن می‌رود که این زندانیان نیز در خطر اعدام قریب الوقوع باشند!

  • sina

    مصاحبه روز با عضو کمیسیون امنیت ملی و نمایندگان سیستان و بلوچستان مرگ ! یک عضو جیش العدل در زندان، مانع آزادی سربازان شد این گروه در مقابل آزادی این ۵ سرباز، خواستار آزادی ۳۰۰ زندانی شده است. که براساس اعلام این گروه، ۵۰ نفر آنها عضو جیش العدل هستند، ۲۰۰ نفر شهروندان سنی مذهب زندانی هستند و ۵۰ نفر دیگر زنان سنی که براساس ادعای جیش العدل، زندانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه هستند!!.

  • kamal

    عجب فراستی ! «شاید دخالت دولتی هم در آن وجود داشته باشد.»!! زندانیان سنی  و اعدام هایتان چی ؟