ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تفاهم نامه آموزش محیط زیست در مدارس ایران»

به منظور افزایش آگاهی‌های زیست محیطی در کشور، ۵۶ هزار معلم برای آموزش مفاهیم اصلی محیط زیست به دانش آموزان زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست آماده و سپس راهی مدارس خواهند شد.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران قصد دارد با همکاری وزارت آموزش و پرورش، مفاهیم زیست‌محیطی را به دانش آموزان آموزش دهد.

۵۶ هزار معلم برای آموزش مفاهیم زیست محیطی به کودکان تعلیم خواهند دید

بر اساس‌ تفاهم‌نامه‌ای که این سازمان و وزارت آموزش و پرورش امضاء شده است، ۵۶ هزار معلم پس از کسب آموزش‌های زیست محیطی زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست، قادر خواهند شد در مدارس سراسر ایران مفاهیم عمیق و بنیادین حفظ محیط زیست را به شکلی ساده و جذاب به دانش‌آموزان ارائه کنند.

به گفته مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، در مرحله اول اجرای این طرح، ۲۰۰۰ معلم آموزش خواهند دید تا به عنوان «تسهیل‌گر محیط زیست» در مدارس کشور ایفای نقش کنند.

محمد درویش روز ۷ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، تاکید کرد که معلم‌های آموزش‌دیده به‌تدریج از سال تحصیلی ۹۳-۹۴ این مفاهیم را به دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه یاد خواهند داد.

به گفته او، این آموزش‌ها فهم اکولوژیک دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها نسبت به حفظ محیط زیست احساس مسئولیت کنند.

این آموزش‌ها شامل شناخت محیط طبیعی و انسانی، چشم‌اندازهای طبیعی هر استان، ویژگی‌های منحصر به فرد ایران و آسیا، درجه شکنندگی اکوسیستم‌های مختلف و همچنین نحوه تعامل با طبیعت است.

همچنین در این طرح، سازمان حفاظت محیط زیست مدارس را به استفاده از انرژی‌های نو و کاهش مصرف انرژی، استفاده کمتر از کاغذ و روی آوری به استفاده از سامانه‌های الکترونیک و اینترنت تشویق می‌کند.

سابقه تدریس محیط زیست در مدارس ایران

آموزش مفاهیم زیست محیطی به دانش‌آموزان امری است که تا به حال در ایران به طور نظام‌مند و سراسری انجام نشده است.

در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در تعداد بسیار محدودی از مدارس صورت گرفت که عمدتاً تلاش‌های داوطلبانه بوده و بر اساس ابتکار مدیران و یا انجمن‌های اولیاء و مربیان این مدارس شکل گرفته است.

به عنوان مثال، حدود ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان یک مدرسه عشایری در منطقه شیمبار با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش در مورد ارزش منابع آبی و تخریب محیط زیست آموزش دیدند. در میاندوآب نیز یک دوره کوتاه زیست محیطی برای دانش‌آموزان برگزار شده است. این اتفاق در یک مدرسه در شهر شاهرود نیز تکرار شده است. چند مدرسه در تهران نیز به صورت داوطلبانه از کارشناسان محیط زیست برای تدریس برخی مفاهیم پایه به دانش‌آموزان دعوت کرده‌‌اند.

با این ‌حال تاکنون برنامه‌ای مدون که شامل تهیه مواد آموزشی مانند کتاب و همچنین معلمان تعلیم دیده برای مسائل زیست محیطی باشد، در دستور کار وزارت آموزش و پرورش نبوده است.

سقوط شاخص زیست محیطی در ایران

سازمان حفاظت محیط زیست ایران آموزش مفاهیم بنیادین به دانش‌آموزان را یکی از راه‌های موثر برای بهبود وضعیت محیط زیست در کشور می‌داند.

کارشناسان محیط زیست امیدوارند این آموزش‌ها بتواند باعث افزایش آگاهی‌های عمومی و مشارکت بیشتر شهروندان در حفاظت از محیط طبیعی و انسانی شود.

ضرورت آموزش به کودکان در سنین مختلف از آن‌جایی بیشتر حس می‌شود که وضعیت محیط زیست ایران با یک بحران سرتاسری رو به روست. طبق جدید‌ترین برآورد‌ دانشگاه ییل در آمریکا، رتبه عملکرد زیست محیطی ایران در مکان ۸۳ در میان ۱۷۸ کشور جهان قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.